Zelejowa – dzikie szlaki w Górach Świętokrzyskich

Zelejowa, to wzniesienie, które zdobyliśmy pierwszy raz. I od razu nas pozytywnie zaskoczyło. Góry Świętokrzyskie znamy głównie ze szlaków przystosowanych do ruchu turystycznego, wydeptanych, dobrze oznaczonych i odkrzaczonych. Świętokrzyski Park Narodowy został już odwiedzony przez nas kilka razy. Tak samo Główny Szlak Świętokrzyski, którym wędrowaliśmy kilka lat temu i miejsca, które poznaliśmy niedawno podczas pobytu, tworząc listę miejsc wartych odwiedzenia. To wszystko zadbane było bardzo dobrze, dlatego nie spodziewaliśmy się, że jakieś szlaki tutaj na miejscu mogą nas zaskoczyć. Tak było przy podejściu na Zelejową z Chęcin kolorem czerwonym szlakiem Karczówka – Chęciny.

Szlak na Zelejową z Chęcin

Przyjeżdżamy do Chęcin i tam zatrzymujemy samochód na bardzo dużym parkingu przy Centrum Kultury i Sportu. Chęciny bardzo lubimy, ponieważ znajduje się tam Zamek Królewski, do którego warto się wybrać w wolnym czasie. Przy dobrej widoczności powietrza można z jego wież obserwować Tatry. Ruszamy w prawo za znakami koloru czerwonego i niebieskiego. Początkowo idziemy drogą asfaltową, mijając zakłady produkcyjne. Za plecami zostawiamy wzgórze zamkowe z górującą budowlą. Przekraczamy na pasach drogę numer 762 i wchodzimy na drogę gruntową. Pomału zdobywamy wysokość, dochodząc do rozejścia się szlaków.

Gdzie pojechać w Góry Świętokrzyskie?

Zastanawiasz się nad tym? Proponuję Ci wyjście na Zelejową z Chęcin. Dlaczego? Nie wiedziałem, że jest tam aż tak bardzo dziko. To nie są te góry znane z wyjścia na Łysicę czy Święty Krzyż…

Szlak na Zelejową z Chęcin

Stoimy na rozejściu się szlaków. Niebieski kolor leci w lewo, a my szukamy dróżki prowadzącej w prawo. Niby coś jest, ale nie wiadomo czy to na pewno tam. Jest godzina 8 rano, dlatego na trawie jest jeszcze rosa. Idziemy wydeptaną ścieżką przed siebie bez żadnych oznaczeń. Dochodzimy do granicy lasu, a tam czekają na nas krzewy tarniny. Trzeba się jakoś przez nie przedostać. Nie wspominam tutaj o pokrzywach. Podchodzimy pod górę, pokonując ostatnie gałęzie i stajemy pod szczytem.

Zelejowa – Korona Gór Świętokrzyskich

Na małej przełęczy jest tablica szlaku geologicznego. My skręcamy w lewo i wychodzimy po skałach. Przechodzimy przez cały wzniesienie. Zajmuje to tylko kilka minut, a krajobrazy z punktu widokowego są przepiękne. Dla nas jest to jedno z najpiękniejszych miejsc w Górach Świętokrzyskich, jakie odwiedziliśmy. Wzniesienie należy do Korony Gór Świętokrzyskich stworzonej przez PTTK Kielce. Mierzy 372 m n.p.m.

Zelejowa - Góry Świętokrzyskie

Wracamy do małej przełęczy i kontynuujemy czerwonym szlakiem przez Rezerwat Zelejowa Góra. Trasa prowadzi w górę i w dół. Cały czas po skałach i przez las. Schodzimy w dół do miejscowości i przechodzimy obok serwisu samochodowego, a potem przez most nad drogą ekspresową S7.

Droga S7

Droga do Jaskini Raj

Jaskinia Raj

Idziemy dalej za znakami czerwonymi, raz idąc po asfalcie, a raz przez las. Zmierzamy teraz do Jaskini Raj, głównej atrakcji w województwie świętokrzyskim. Wchodzimy na jej teren od strony zachodniej. Przed głównym wejściem jest plac, restauracja i budka z pamiątkami. W niej kupujemy magnes na lodówkę. Chociaż nie mamy w planach zwiedzania jaskini, to zostajemy tam na dłuższą chwilę. Patrzymy, jak turyści czekają na zebranie się grupy. Kupujemy magnes z jaskinią i kotkiem dla Mai i idziemy dalej.

Dolina Zelejowska

Zmieniamy kolor czerwony na niebieski i maszerujemy chwilę asfaltem między domami. Ponownie wchodzimy do lasu. Po lewej stronie między drzewami znajduje się kamieniołom Szewce. Przekraczamy drogę S7 i idziemy Doliną Zelejowską. Niczym szczególnym się nie wyróżnia. Miejscami teren jest podmokły, dlatego trzeba uważać. Gdy pojawia się duże skrzyżowanie, to skręcamy w lewo i wędrujemy bez szlaku granicą Rezerwatu Góra Żakowa. Łączymy się z niebieską farbą przy drewnianej wiacie i podchodzimy pod górę. Wychodzimy na łąkę i już widzimy znajdujący się na wzgórzu Zamek w Chęcinach. Schodzimy do miasteczka i dochodzimy do parkingu przy Centrum Kultury i Sportu.