Zelejowa – dzikie szlaki w Górach Świętokrzyskich

Zelejowa, to wzniesienie, które zdobyliśmy pierwszy raz. I od razu nas pozytywnie zaskoczyło. Góry Świętokrzyskie znamy głównie ze szlaków przystosowanych do ruchu turystycznego, wydeptanych, dobrze oznaczonych i odkrzaczonych. Świętokrzyski Park Narodowy został już odwiedzony przez nas kilka razy.

Tak samo Główny Szlak Świętokrzyski, którym wędrowaliśmy kilka lat temu i miejsca, które poznaliśmy niedawno podczas pobytu, tworząc listę miejsc wartych odwiedzenia w województwie świętokrzyskim. To wszystko zadbane było bardzo dobrze, dlatego nie spodziewaliśmy się, że jakieś szlaki tutaj na miejscu mogą nas zaskoczyć. Tak było przy podejściu na Zelejową z Chęcin kolorem czerwonym szlakiem Karczówka – Chęciny.

Szlak na Zelejową z Chęcin – mapa trasy turystycznej

Przyjeżdżamy do Chęcin i tam zatrzymujemy samochód na bardzo dużym parkingu przy Centrum Kultury i Sportu. Chęciny bardzo lubimy, ponieważ znajduje się tam Zamek Królewski, do którego warto się wybrać w wolnym czasie. Przy dobrej widoczności powietrza można z jego wież obserwować Tatry.

Ruszamy w prawo za znakami koloru czerwonego i niebieskiego. Początkowo idziemy drogą asfaltową, mijając zakłady produkcyjne. Za plecami zostawiamy wzgórze zamkowe z górującą budowlą. Przekraczamy na pasach drogę numer 762 i wchodzimy na drogę gruntową. Pomału zdobywamy wysokość, dochodząc do rozejścia się szlaków.

Szlak na Zelejową z Chęcin

Gdzie pojechać w Góry Świętokrzyskie?

Zastanawiasz się nad tym? Proponuję Ci wyjście na Zelejową z Chęcin. Dlaczego? Nie wiedziałem, że jest tam aż tak bardzo dziko. To nie są te góry znane z wyjścia na Łysicę czy Święty Krzyż…

Stoimy na rozejściu się szlaków. Niebieski kolor leci w lewo, a my szukamy dróżki prowadzącej w prawo. Niby coś jest, ale nie wiadomo czy to na pewno tam. Jest godzina 8 rano, dlatego na trawie jest jeszcze rosa. Idziemy wydeptaną ścieżką przed siebie bez żadnych oznaczeń. Dochodzimy do granicy lasu, a tam czekają na nas krzewy tarniny. Trzeba się jakoś przez nie przedostać. Nie wspominam tutaj o pokrzywach. Podchodzimy pod górę, pokonując ostatnie gałęzie i stajemy pod szczytem.

Szlak na Zelejową z Chęcin

Zelejowa – Korona Gór Świętokrzyskich

Na małej przełęczy jest tablica szlaku geologicznego. My skręcamy w lewo i wychodzimy po skałach. Przechodzimy przez cały wzniesienie. Zajmuje to tylko kilka minut, a krajobrazy z punktu widokowego są przepiękne. Dla nas jest to jedno z najpiękniejszych miejsc w Górach Świętokrzyskich, jakie odwiedziliśmy. Wzniesienie należy do Korony Gór Świętokrzyskich stworzonej przez PTTK Kielce. Mierzy 372 m n.p.m.

Zelejowa - Góry Świętokrzyskie

Wracamy do małej przełęczy i kontynuujemy czerwonym szlakiem przez Rezerwat Zelejowa Góra. Trasa prowadzi w górę i w dół. Cały czas po skałach i przez las. Schodzimy w dół do miejscowości i przechodzimy obok serwisu samochodowego, a potem przez most nad drogą ekspresową S7.

Droga S7
Droga do Jaskini Raj

Jaskinia Raj

Idziemy dalej za znakami czerwonymi, raz idąc po asfalcie, a raz przez las. Zmierzamy teraz do Jaskini Raj, głównej atrakcji w województwie świętokrzyskim. Wchodzimy na jej teren od strony zachodniej. Przed głównym wejściem jest plac, restauracja i budka z pamiątkami. W niej kupujemy magnes na lodówkę. Chociaż nie mamy w planach zwiedzania jaskini, to zostajemy tam na dłuższą chwilę. Patrzymy, jak turyści czekają na zebranie się grupy. Kupujemy magnes z jaskinią i kotkiem dla Mai i idziemy dalej.

Dolina Zelejowska

Zmieniamy kolor czerwony na niebieski i maszerujemy chwilę asfaltem między domami. Ponownie wchodzimy do lasu. Po lewej stronie między drzewami znajduje się kamieniołom Szewce. Przekraczamy drogę S7 i idziemy Doliną Zelejowską. Niczym szczególnym się nie wyróżnia. Miejscami teren jest podmokły, dlatego trzeba uważać. Gdy pojawia się duże skrzyżowanie, to skręcamy w lewo i wędrujemy bez szlaku granicą Rezerwatu Góra Żakowa. Łączymy się z niebieską farbą przy drewnianej wiacie i podchodzimy pod górę. Wychodzimy na łąkę i już widzimy znajdujący się na wzgórzu Zamek w Chęcinach. Schodzimy do miasteczka i dochodzimy do parkingu przy Centrum Kultury i Sportu.