Jesienny wypad w Beskid Sądecki

Pusta Wielka to jeden z ostatnich szczytów, które zostały nam do zdobycia w Beskidzie Sądeckim, dlatego wykorzystaliśmy dzień wolny w szkole i ruszyliśmy na górski szlak.

Od początku tygodnia pogoda była w kratkę i baliśmy się trochę jaka aura będzie panować w dniu dzisiejszym. Wczoraj jeszcze patrzyliśmy na prognozy, które zapowiadały piękną słoneczną pogodę. Wszystko sprawdziło się w stu procentach. Rano przez około godzinę maszerowaliśmy we mgle jednak z minuty na minutę mgła zanikała, a na niebie nie było nic innego poza pięknie świecącym jesiennym słońcem.

Na szlak ruszyliśmy z miejscowości Szczawnik, który znajduje się niedaleko Muszyny. Pierwszym naszym celem stała się Jaworzynka (1001 m), na której znajduje się murowana kapliczka ale o tym później. O godzinie 8:30 już byliśmy na żółtym szlaku. Trasa jest dość łatwa praktycznie bez większych wzniesień. Maszerując pod górę nagle usłyszeliśmy dziwny szelest w pobliskich zaroślach. Zatrzymaliśmy się na chwilę, a przed nami pojawił się żubr :). Byliśmy trochę zdziwieni, że w Beskidach występują takie zwierzęta, lecz bezpiecznie oddaliliśmy się i ruszyliśmy dalej :). Po chwili dotarliśmy do stacji narciarskiej Dwie Doliny i już widzieliśmy szczyt Jaworzynki. Obróciliśmy się w drugą stronę i zobaczyliśmy, że najwyższe wzniesienia wyglądają jak wyspy, a mgła, która je pokrywała przypominała morze.

Miła rozmowa sprawiła, że nawet nie zauważyliśmy, kiedy dotarliśmy do wyżej wspomnianej kapliczki. Od tego miejsca na Puste Wielką wędrowaliśmy około 45 minut. Kiedy podchodzi się pod sam szczyt trzeba uważać na wiele powalonych drzew. Zawędrowaliśmy w końcu do miejsca, gdzie na drzewie widnieją znaki w kierunku Żegiestowa. No dobra – tylko gdzie teraz jest droga na Puste Wielką?. Małymi literami na znaku ” Żegiestów wieś 2h 15′ ” napisane jest Pusta Wielka 15′ i strzałka w górę. Dlatego każdy kto się tam wybiera radzimy,aby się dobrze przyjrzał temu co jest napisane.

Na górze jest tylko znak informujący, że jesteśmy na szczycie i ławeczka, na której można odpocząć. Wychodząc na polanę obok szczytu można dostrzec Tatry, jednak drzewa zasłaniają ich większą część. Posiedzieliśmy 20 minut na szczycie i poszliśmy z powrotem żółtym szlakiem w kierunku kapliczki. Od niej w kierunku Wierchomli prowadził nas szlak niebieski. Po drodze piękne górskie panoramy, kolejna stacja narciarska i byliśmy już przy schronisku PTTK nad Wierchomlą. Na szlaku minęliśmy zaledwie 6 osób. Dopiero w schronisku było ich więcej. Jedni odpoczywali inni robili zdjęcia. My natomiast podbiliśmy pieczątki, zjedliśmy to co mieliśmy w plecakach i udaliśmy się w stronę szczytu Runek (1080 m). Nasza wyprawa kończyła się w Krynicy dlatego dalej szliśmy szlakiem niebieskim na Przysłop (941 m). Od Runka nasza trasa przebiegała tylko i wyłącznie przez las. Las, któremu jesienne kolory dodawały wiele uroku. Po raz kolejny na naszej trasie minęliśmy wyciągi narciarskie i dotarliśmy do miejsca o nazwie Przełęcz Krzyżowa (768 m). Teraz do zakończenia naszej wycieczki pozostawało nam tylko zejść szlakiem zielonym do centrum Krynicy. Na autobus nie musieliśmy czekać, ponieważ kiedy przechodziliśmy przez ulicę to podjechał na przystanek. Wycieczkę na Puste Wielką można zaliczyć jak najbardziej do udanych. Piękna pogoda, cudowne jesienne kolory i górski szlak w październiku to coś co prawdziwy miłośnik gór kocha i na co oczekuje cały rok. Tutaj znajduje się graficzny opis naszej trasy. Gorąco polecam obejrzenie zdjęć z naszej wycieczki.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie tego wpisu. Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, Twitterze i Google+ i do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie, polecajcie znajomym i już w niedługim czasie odwiedźcie to miejsce.

Szczawnik – Czertezy (833 m) – Jaworzynka (1001 m) – Pusta Wielka (1061 m) – Schronisko PTTK nad Wierchomlą (895 m) – Runek (1080 m) – Przysłop (941 m) – Drabiakówka (893 m) – Przełęcz Krzyżowa (765 m) – Krynica

Czasy przejść (7 – 8 godzin)

Szczawnik – Jaworzynka – Pusta Wielka 3 godziny / szlak żółty
Pusta Wielka – Jaworzynka 30 minut / szlak żółty
Jaworzynka – Schronisko PTTK nad Wierchomlą 45 minut / szlak niebieski
Schronisko PTTK nad Wierchomlą – Runek – Przysłop – Przełęcz Krzyżowa 2 godziny 30 minut / szlak niebieski