Stóg i Smrek w Górach Izerskich

Drugi dzień naszego urlopowego szaleństwa spędziliśmy na zwiedzaniu Gór Izerskich i chyba najpopularniejszego w nich miejsca, czyli Stogu Izerskiego. Na górę można dostać się kolejką, dlatego szczyt oblegany jest przez wielu turystów, zwłaszcza, że jeszcze jest niedziela. Następnie przeszliśmy na czeską stronę na Smreka, gdzie znajduje się atrakcyjna wieża widokowa. Ostatnim punktem była Polana Izerska i powrót do Świeradowa-Zdroju.

Wstaliśmy po godzinie 5:30. Planem było wyjście na Stóg Izerski po stronie polskiej i Smreka po stronie czeskiej. Rozpoczęliśmy w Świeradowie-Zdroju, w którym mieliśmy kwaterę. Po Mszy Świętej o godzinie 7:00 zjechaliśmy kilka ulic niżej w poszukiwaniu parkingu. W uzdrowisku jest bardzo dużo darmowych miejsc postojowych, na których bezpiecznie można zaparkować samochód. My zatrzymaliśmy się przed mapą Gór Izerskich i w miejscu rozpoczęcia czerwonego szlaku, które również jest miejscem gdzie rozpoczyna się Główny Szlak Sudecki. Sami go właśnie teraz mieliśmy iść, ale nie udało się dostać urlopu, który by pozwalał wędrować przez kilkanaście dni, dlatego postanowiliśmy lepiej poznać Sudety, przez wycieczki w różne miejsca w tych górach.

Ruszamy drogą obok parku
Przebiega przed nami wiewiórka i ucieka na drzewo
Czerwonym szlakiem do schroniska

Ruszyliśmy za czerwonym szlakiem przez ulice, spokojnego jeszcze Świeradowa-Zdroju. Była godzina 8:30 i słońce oświetlało szare jak i kolorowe budowle. Można było zobaczyć porannych biegaczy, ludzi z pieskami, kuracjuszy, a nawet wiewiórkę, która zeszła na dół w poszukiwaniu orzechów. Nasza trasa początkowo biegła po asfalcie. Nie był to zbyt atrakcyjny moment, ale wiedzieliśmy, że już wyżej będzie lepiej. Po minięciu ostatniego pensjonatu weszliśmy do lasu. Tam spotkaliśmy pierwszych wędrowców. Dość dobrze było słychać wiatr, który dawał uczucie chłodu i tylko czekał, aż będziemy u góry, żeby nas wywiać.

Główny Szlak Sudecki

Po kilkunastu minutach znaleźliśmy się znowu na asfalcie. Była to droga prowadząca właśnie na Stóg Izerski, pod samo schronisko. Wędrowaliśmy z nią przez jakieś 30 minut i dotarliśmy do ławeczki. Tam zrobiliśmy przerwę na śniadanie, czyli tosty z salami, serem i ogórkiem, które przygotowaliśmy wcześniej.

Przerwa w drodze

Widoki dopiero rozpoczęły się w tym miejscu. Patrząc przed siebie wiedzieliśmy, że jeszcze dzień wcześniej właśnie tam byliśmy. Były to wzniesienia nieprzekraczające 600 m n.p.m.

Pierwsze widoki

Przed nami czekała ostatnia prosta. Niby było blisko, a jednak szło się i szło. Było już coraz ładniej. Kolejka gondolowa działała od samego rana, a w wagonikach po cztery osoby jechały na szczyt.

Górna stacja kolejki
I wagoniki

Dotarliśmy na miejsce po ponad godzinie drogi. Przy górnej stacji kolejki było już sporo osób. Widać było, że kuracjusze przyjechali obejrzeć widoki, a było co oglądać. Krajobrazy prezentowały się wybornie. Podeszliśmy pod schronisko i od razu weszliśmy do środka, żeby obejrzeć je od wewnątrz. Weszliśmy po schodach i w sali jadalnej znaleźliśmy trochę miejsca, żeby zrobić zdjęcia.

Z okien schroniska

Od schroniska udaliśmy się na Stóg Izerski, czyli najwyższy wierzchołek. Szliśmy jakieś 15 minut. Prowadzi tam szlak zielony, który później idzie na Łącznik i Smrek.

Schronisko na Stogu Izerskim
Droga na szczyt

Na Stogu znajduje się przekaźnik i pozostałości po wieży widokowej, która stała tutaj do 2000 roku. Z powodu złego stanu technicznego została rozebrana.

Pozostałości po wieży

Naszym celem teraz było dotarcie na Smreka, gdzie znajduje się bardzo ciekawa wieża widokowa. Dojście do tego miejsca trwa około 50 minut.

Zielonym szlakiem na Smreka
Łącznik 1066 m n.p.m.

Musimy za Łącznikiem przejść przez granicę z Czechami. Idzie się dość łagodnie, najpierw w dół, a potem do góry. Docieramy wreszcie na szczyt mierzący 1177 m n.p.m.

Na Smreku

Na Smreku znajduje się także pomnik Theodora Körnera z 1909 roku, upamiętniający pobyt niemieckiego poety na szczycie w 1809 roku. Do wieży mamy jeszcze 5 minut. Idziemy w tamtym kierunku.

Dojście do wieży
Wieża widokowa

Stajemy pod wieżą i wąskimi schodkami pniemy się do góry. Wychodzimy na samą górę i obserwujemy fantastyczne widoki. Najbardziej ciekawią nas miejsca, które widzimy na południowo-zachodniej stronie. Musimy koniecznie dowiedzieć się co to jest i czy można tam się dostać. Oglądamy widoki na cztery strony świata.

Widoki z wieży widokowej
Widok na Izerę
Widoki z wieży

Po 15 minutach wracamy tym samym szlakiem, aż do schroniska, robiąc sobie kolejną przerwę na jedzenie w domku mieszkańców gór ;).

Dom mieszkańców gór 😉
Powrót przez Stóg Izerski
Od schroniska czerwonym szlakiem

Z tamtego miejsca wędrujemy już szlakiem czerwonym. Dalej idzie Główny Szlak Sudecki. Mijają nas 2 osoby idące właśnie nim, obładowane po pas. Zza drzew wyłaniają nam się olbrzymie Karkonosze. Wędruje się bardzo przyjemnie. Nie ma żadnych podejść i trasa prowadzi po przyjemnej drodze.

Droga na Polanę Izerską

Docieramy na Polanę Izerską. Nie ma tutaj nic wartego uwagi, chyba, że dużo śmieci – butelki, papiery, a nawet pampersy. Dochodzi tutaj także szlak rowerowy, a miłośników dwóch kółek jest tego dnia dość sporo. Przed nami rozciąga się wzniesienie Podmokła mierząca 1001 m n.p.m.

Polana Izerska

Zmieniamy szlak na niebieski i kierujemy się z powrotem do Świeradowa-Zdroju. Po przejściu kawałka asfaltem, odchodzimy w prawo na leśną ścieżkę. Najpierw przyjemna leśna ścieżka zmienia się w rozjeżdżoną drogę, na którą został dostarczony żwir. Niestety nie jest to fajny widok.

Coś tutaj będą robić

Schodzimy tym szlakiem dość szybko. W połowie zaczynają już się zabudowania, jednak widoki nie ustępują. Po minięciu grupy Niemców wychodzimy na asfalt. Do samochodu mamy zaledwie 20 minut. Świeradów-Zdrój już ożył na dobre. Takiej pogody przecież nie można zmarnować i siedzieć w czterech ścianach.

Świeradów-Zdrój Szlak czerwony Stóg Izerski (1105 m n.p.m.) Szlak zielony Smrek (1124 m n.p.m.) Szlak zielony Stóg Izerski (1105 m n.p.m.) Szlak czerwony Polana Izerska (963 m n.p.m.) Szlak niebieski Świeradów Zdrój

* Data wycieczki 13.09.2015
* Punkty GOT 27 punktów

3 thoughts on “Stóg i Smrek w Górach Izerskich

1. „Najbardziej ciekawią nas miejsca, które widzimy na południowo-zachodniej stronie. Musimy koniecznie dowiedzieć się co to jest i czy można tam się dostać. ” – Jakieś konkretne szczyty/pasma górskie macie na myśli, czy chodzi o jakieś inne miejsca?

„Dom mieszkańców gór ;)” – Jest to budynek starej chatki pograniczników, bo w czasach sprzed Schengen było tu turystyczne przejście graniczne.