Chatka Górzystów na Hali Izerskiej – zjedliśmy najlepsze naleśniki w polskich górach

Chatka Górzystów – naleśniki, Hala Izerska i Polana Izerska to miejsca, które odwiedziliśmy podczas naszej wizyty w Górach Izerskich w Świeradowie-Zdroju. Koniecznie chcieliśmy dotrzeć do schroniska Chatka Górzystów. Naleśniki, które można tam zamówić są uznawane za najlepsze w polskich górach. Faktycznie – dawno nie jedliśmy tak dobrych naleśników.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE MYNASZLAKU GŁOSOWANIE
Chatka Górzystów naleśniki

Trasa turystyczna: Świeradów-Zdrój – Polana Izerska – Hala Izerska – Chatka Górzystów

Przeszliśmy trasę: Świeradów-Zdrój – Sky Walk – Polana Izerska – Hala Izerska – Chatka Górzystów – Świeradów-Zdrój. Cała trasa mierzyła 14 kilometrów – tam i z powrotem. Trochę do przejścia jest. Jeśli podróżujecie z dziećmi, to polecamy tam iść w zimie, ponieważ droga jest przetarta, a sporą część trasy można pokonać na sankach.

Hala Izerska i Chatka Górzystów – mapa trasy turystycznej

Na poniższej mapie zaznaczyliśmy trasę naszej wycieczki. Na Halę Izerską i do Chatki Górzystów prowadzą szlaki turystyczne z różnych stron, dlatego każdy powinien dopasować trasę do siebie.

Parking w Świeradowie-Zdroju

Znaleźliśmy parking w Świeradowie-Zdroju przy ulicy Konstytucji 3 Maja. Postój tam jest bezpłatny, ale w sezonie możesz mieć problem ze znalezieniem miejsca. Zakaz zatrzymywania się jest w godzinach 23:00 – 6:00.

• Współrzędne bezpłatnego parkingu w Świeradowie-Zdroju: 50.9059, 15.3344.

Szlak na Polanę Izerską – Stara Droga Izerska

Od razu z parkingu weszliśmy na niebieski szlak, który prowadził na Polanę Izerską tak zwaną Starą Drogą Izerską. Oprócz niego szedł także chwilę kolor czerwony – Główny Szlak Sudecki na Stóg Izerski. Po kilkuset metrach mieliśmy rozejście. My skręciliśmy w lewo, schodząc z drogi asfaltowej. Chwilę szliśmy po prostym, a później przekroczyliśmy potok Świeradówka. Rozpoczęliśmy podejście pod górę.

sky walk

Wieża Sky Walk

Tam za rogiem czekała na nas nowa wieża widokowa Sky Walk. Po krótkim podejściu byliśmy już obok niej. Jeszcze była zamknięta, ponieważ doszliśmy tam po godzinie 8 rano.

Pomyśleliśmy, że później może będzie lepsza pogoda, więc wtedy tam wejdziemy. Na razie kontynuowaliśmy naszą wycieczkę na Polanę Izerską. Za wieżą skręciliśmy w prawo na drogę asfaltową. Podchodziliśmy pod górę przez 200 metrach po asfalcie i ze szlakiem czarnym. Ten później skręcił w lewo, a my weszliśmy na leśną drogę całą w śniegu. Wtedy Maja mogła wskoczyć na sanki. Przed nami było prawie 2,4 km podejścia na Polanę Izerską.

Świeradów-Zdrój

Źródło doktora Adama

Szlak wznosił się z każdym metrem. W międzyczasie pokazały się widoki na Sępią Górę. Przecięliśmy Drogę Tartaczną, przy której stała drewniana wiata turystyczna. Później doszliśmy do źródła doktora Adama. Tam także była wiata. My nie potrzebowaliśmy odpoczynku, tylko szliśmy dalej. Po ponad 1 godzinie byliśmy już na Polanie Izerskiej. Nie było tam jeszcze nikogo, ale my także zbyt długo tam nie staliśmy.

Polana Izerska – szlaki

Polana Izerska otoczona jest szczytami – Świeradowiec 1002 m n.p.m., Podmokła 1001 m n.p.m. i Szerzawa 975 m n.p.m. Dawniej w XIX wieku znajdowała się tam osada, którą zamieszkiwali drwale. Po II wojnie światowej polana zaczęła zarastać, ponieważ ludność wysiedlono.

Na Polanę Izerską prowadzi także szlak czerwony ze Stogu Izerskiego oraz szlak czerwony z Wysokiej Kopy. Oprócz tego jest oczywiście szlak niebieski, czyli ten, którym my szliśmy.

Polana Izerska - szlaki

Hala Izerska i pyszne naleśniki w Chatce Górzystów

Chatka Górzystów na Hali Izerskiej była coraz bliżej. Chwilę szedł z nami szlak czerwony, ale później poszedł w lewo za Białą Drogą. My po krótkim płaskim przejściu, zaczęliśmy schodzić w dół. Traciliśmy wysokość. Schodziliśmy w dół przez około 2 kilometry. Trasa prowadziła nas cały czas przez las. Była dobrze wydeptane, ponieważ chyba ktoś ze schroniska tam przejechał.

Dotarliśmy na Halę Izerską. To miejsce okazało się niezwykle klimatyczne. W 1996 roku w lipcu odnotowano tam ujemną temperaturę. To za sprawą warunków klimatycznych panujących na tej rozległej łące. Hala Izerska uważana jest za polski biegun zimna. Zobaczyliśmy tablicę rezerwatu przyrody Torfowiska Doliny Izery, a później schronisko. Chatka Górzystów stała w bardzo malowniczym miejscu.

Doszliśmy na miejsce i weszliśmy do środka. Tam były tylko 2 osoby. Zamówiliśmy sobie pysznego naleśnika. Naleśniki w Chatce Górzystów są takiej wielkości, że najlepiej wziąć jeden na dwie osoby. Ludzie w opiniach mówili prawdę. Naleśniki były przepyszne. Jeden kosztuje 20 złotych. Oprócz spróbowania tego specjału można także zostać na nocleg. Byliśmy tam około 30 minut.

Chatka Górzystów na Hali Izerskiej – szlaki turystyczne

Czasem ktoś pyta o dojazd samochodem do Chatki Górzystów. Otóż nie wolno jeździć samochodem w promieniu kilku kilometrów od schroniska. Można dotrzeć tam pieszo, rowerem lub na nartach. Do Chatki Górzystów prowadzą różne szlaki.

• Czerwony od Stacji Turystycznej Orle,
  • Żółty ze Stogu Izerskiego,
  • Żółty z Rozdroża Izerskiego,
  • Niebieski ze Szklarskiej Poręby,
  • Niebieski ze Świeradowa-Zdroju (ten nasz).

Chatka Górzystów i Hala Izerska oddalone są od parkingu o minimum 7 kilometrów. Trzeba się pomęczyć, że dotrzeć na miejsce.