Czartowskie Skały koło Mieroszowa – legenda o bliźniaczkach i samotnej skale

Czartowskie Skały znajdują się na granicy Gór Stołowych w Łącznej obok Mieroszowa. To mniej znana formacja skalna na Dolnym Śląsku. Warto się tam wybrać, ponieważ skały robią spore wrażenie, zwłaszcza skalna twarz. Nieco inna niż Skalna Czaszka w Górach Stołowych, ale tę też warto zobaczyć.

Czartowskie Skały

Jak dojechać do Czartowskich Skał w Łącznej?

Czartowskie Skały znajdują się tuż przy drodze głównej prowadzącej z Mieroszowa do Chełmska Śląskiego. Wystarczy tylko zjechać około 100 metrów w kierunku lasu. Tam znajduje się miejsce na kilka samochodów.

• Współrzędne bezpłatnego postoju przy Czartowskich Skałach: 50.6759, 16.1515.

Czartowskie Skały – niezwykłe formacje skalne

Niezwykłe formacje skalne zwane Czartowskimi Skałami zwiedzaliśmy pewnego marcowego poranka. Pogoda od samego początku była idealna do takiego zwiedzania. Gdy dotarliśmy na miejsce, to spotkaliśmy tam 2 osoby, które przyjechały na spacer z psem. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ te tereny są świetne na takie okazje. Jest cisza i spokój, wiele polnych dróg, a w lesie ukryte gdzieś owiane tajemnicami Czartowskie Skały.

Zwiedzanie Czartowskich Skał zajęło nam około 60 minut. Poniżej przebiegał zielony szlak turystyczny. My weszliśmy na skałę wydeptanymi ścieżkami. Ta skała ze zdziwioną miną znajduje się po lewej stronie, nad drewnianą wiatą. Na tę drugą skałę nie wchodziliśmy, ponieważ nie chcieliśmy się wspinać, a nie widzieliśmy bezpiecznego wejścia.

Czartowskie Skały w Górach Stołowych

Wysokie skały są oddzielone głębokim wąwozem. Trzeba bardzo uważać podczas zwiedzania. Widoki na górze są nieco ograniczone przez drzewa. Te tereny są zaliczane do Zaworów, a Zawory to najbardziej wysunięta część Gór Stołowych na północ. Jest to najmniej znana cześć tego pasma górskiego.

Jeśli spojrzymy na mapy, to dowiemy się, że te skały, o których piszemy, nazywają się Bliźniaczki. Chociaż Bliźniaczki na innych mapach znajdują się po drugiej stronie drogi. Nie wiadomo jak jest do końca, chociaż na pewno po drugiej stronie drogi stoi skała Samotna, a nieco bliżej Zapomniane Skałki. Czartowskie Skały otaczają od południowej strony zbocza góry Dziób 692 m n.p.m., a od wschodniej góry Chochoł 673 m n.p.m. Nieco dalej na północ jest jeszcze góra Bieśnik 645 m n.p.m.

Legenda związana z Czartowskimi Skałami

Z Czartowskimi Skałami związana jest ciekawa legenda. Otóż ojciec miał trzy córki, a jednymi z ich były bliźniaczki. Miały jeszcze jedną siostrę (skała Samotna), ale jej nie lubiły. Pewnego razu diabeł uratował życie ojcu dziewczyn, ale po kilku latach miał wrócić po odbiór nagrody. Gdy dziewczyny dorosły, to diabeł wrócił i chciał za żonę jedną z bliźniaczek. Te jednak trzymały się razem i chciały, żeby ożenił się z ich siostrą. Wymyśliły podstępny plan, że uciekną, gdy diabeł przyjdzie po jedną nich.

Gdy przyszedł do domu ojca, to dziewczyny uciekły, ale siostry także nigdzie nie było. Postanowiła uciec razem z nimi. Czart tak się wściekł, że postanowił odnaleźć dziewczyny i znalazł je kilka kilometrów dalej od rodzinnego domu. Tak się zdenerwował, że postanowił zamienić je wszystkie w skały. Dlatego skały nazywają się Bliźniaczkami, a jedna skała Samotną. A jeśli będziesz tutaj, to koniecznie musisz pojechać i zobaczyć Głazy Krasnoludków.