Dolina Małej Łąki i Wielka Polana Małołącka – łatwy szlak z dzieckiem

Dolina Małej Łąki to jedna dolin znajdująca się w Tatrach Zachodnich pod Giewontem. Wycieczka doliną polecana jest dla rodzin z małymi dziećmi, ponieważ nie ma tam większych trudności technicznych, a trasa nie jest zbyt długa. Wycieczkę można zakończyć na Wielkiej Polanie Małołąckiej. Przez Dolinę Małej Łąki przebiega żółty szlak na Giewont – najpopularniejszą górę w Polsce.

Przyjechaliśmy pod Tatry w czwartkowy poranek. Samochód odebraliśmy od mechanika dzień wcześniej, dlatego wreszcie mogliśmy wyruszyć gdzieś na górski szlak. Padło na najwyższe góry w Polsce i nieco łatwiejsze górskie szlaki, idealnie pasujące na rodzinne wycieczki z dzieckiem. Na samym początku zdecydowaliśmy się na wycieczkę przez Dolinę Małej Łąki, która jest idealnym celem dla początkujących.

Wielka Polana Małołącka

Dolina Małej Łąki – parking płatny w Kościelisku

Zapowiadał się piękny dzień na górskim szlaku, chociaż chmury leniwie rozchodziły się po niebie. Zatrzymaliśmy się w Kościelisku niedaleko Doliny Kościeliskiej w części wsi o nazwie Gronik przy wylocie doliny na niezbyt dużym parkingu. Cena za cały dzień to 25 złotych. Jak przyjechaliśmy, to nikogo nie było. Po przyjściu z powrotem również. Pod wycieraczką była karteczka, żeby 25 złotych wrzucić do brązowej skrzyneczki przy budce na parkingu. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 49.277963, 19.904558.

Jakieś 50 metrów dalej jest parking prywatny, który podobno kosztuje 20 złotych, a nawet i mniej. Nie wiedzieliśmy o nim wcześniej, dlatego zatrzymaliśmy się na tym droższym. Z parkingu rozpoczyna się żółty szlak Doliną Małej Łąki.

Opis szlaku górskiego Doliną Małej Łąki w Tatrach – mapa trasy

Ruszyliśmy z parkingu za znakami koloru żółtego i niebieskiego. Po 5 minutach czekała drewniana budka, w której musieliśmy kupić bilety wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Bilet normalny kosztuje 6 złotych, a ulgowy 3 złote. Dzieci do 7 lat są zwolnione z opłat. W kasie można także kupić pamiątki – magnesy, pocztówki i przybić pieczątkę, jeśli ktoś zbiera. Aktualną pogodę w Tatrach możesz sprawdzić na stronie internetowej Tatrzańskiego Parku Narodowego.

W tym miejscu z lewej strony przychodził szlak czarny popularną Drogą pod Reglami. My ruszyliśmy prosto pod górę. Po drodze minęło nas kilka osób. Wyglądali, jakby mieli ochotę w tym dniu zdobyć Giewont. My byliśmy tam 2 razy. Raz we wakacje, gdzie była piękna i słoneczna pogoda, a drugi raz w zimie podczas naszej podróży poślubnej. Wejście na górę w zimie to całkiem inna bajka, ale polecamy. Zobacz, jak wygląda Giewont w zimie.

Dolina Małej Łąki

Nasza droga wznosiła się delikatnie do góry. Widoków nie mieliśmy żadnych, ponieważ wszystko zasłaniały drzewa. Przez większość szlaku towarzyszył nam płynący obok Małołącki Potok aż do wysokości Szatry w pobliżu Gmińskiej Skały. Szatra to dawna niewielka polana w Tatrach, na której znajdywał się pasterski szałas (słowo szatra dosłownie oznacza obóz cygański, namiot lub szałas owczarzy). W tym miejscu rozstaliśmy się z kolorem niebieskim, który skręcił w prawo na Przysłop Miętusi i Czerwone Wierchy. Zobacz naszą wycieczkę na Czerwone Wierchy z rocznym dzieckiem.

Do naszego celu mieliśmy jeszcze 15 minut. Wolnym krokiem pokonaliśmy ten odcinek. Maja dzielnie podchodziła pod górę o własnych nogach. Dopiero pod koniec musieliśmy ją zabrać do nosidełka. Wreszcie po około 60 minut znaleźliśmy się na miejscu, na Wielkiej Polanie Małołąckiej.

Wielka Polana Małołącka w Tatrach

Wielka Polana Małołącka to piękne i widokowe miejsce znajdujące się w Dolinie Małej Łąki w Tatrach. Teraz coraz bardziej zarasta. Niegdyś istniało tutaj jezioro polodowcowe, a polana i dolina były wykorzystywane do celów pasterskich już od XVI wieku. Podobno istniała w tym miejscu osada licząca 15 budynków. Dzisiaj już żadnego z nich nie zobaczymy. Na miejscu są ławki, dlatego można na chwilę przysiąść i odpocząć.

Co zobaczymy z Wielkiej Polany Małołąckiej w Tatrach?

Z Wielkiej Polany Małołąckiej, możemy zobaczyć: Giewont, Mnichowe Turnie, Wielką Turnię, okolice Kondrackiej Przełęczy oraz Kopy Kondrackiej, która jest lekko schowane.

Gdzie iść dalej?

Będąc na Wielkiej Polanie, możemy dalej spacerować Doliną Małej Łąki w kierunku Giewontu za szlakiem żółtym. Ten szlak jest polecany dla bardziej wprawionych osób. Z tego miejsca można wrócić tym samym szlakiem do parkingu. Ciekawą opcją jest dalsza wycieczka na Przysłop Miętusi kolorem czarnym i powrót przez Staników Żleb do Drogi pod Reglami. W drugą stronę można udać się również za kolorem czarnym do Doliny Strążyskiej. My wybraliśmy tę ostatnią opcję, a o tym już niedługo na naszym blogu.

A jeśli szukasz łatwych górski tras w Tatrach, to sprawdź naszego bloga. Zobacz łatwe szlaki w Tatrach i ponad 100 pomysłów na górską wycieczkę z dzieckiem.