Fort W I Salis Soglio w Siedliskach – jeden z fortów Twierdzy Przemyśl

Fort W I Salis Soglio to jeden z fortów należących do Twierdzy Przemyśl. Ten znajduje się w miejscowości Siedliska przy granicy z Ukrainą. To jeden z najlepiej zachowanych fortów z systemu przemyskiej obrony, dlatego właśnie konkretnie do niego postanowiliśmy pojechać. Pozostałe forty będziemy chcieli zwiedzić, być może już podczas naszej kolejnej podróży na Pogórze Przemyskie.

Dojazd do fortu W I Salis Soglio

Dojazd z Przemyśla do fortu zajmuje 15 minut. Musisz jechać drogą numer 28 na Medykę i skręcić na Siedliska. Salis Soglio znajduje się niedaleko Rezerwatu Skarpa Jaksmanicka. Samochodem można dojechać pod sam fort, chociaż najlepiej zostawić je za ostatnim domem. Tam będzie szlaban i miejsce do postoju na boku.

• Współrzędne bezpłatnego postoju przy forcie: 49.7573, 22.8922.

Zwiedzanie fortu z Twierdzy Przemyśl

Przyjechaliśmy na miejsce wczesnym rankiem. Zatrzymaliśmy się i poszliśmy w kierunku fortu W I Salis Soglio. Trasa dojściowa była bardzo przyjemna i prowadziła przez las. Trafiliśmy wtedy na taki upał, że każde schronienie w lesie przynosiło uczucie chłodu. Ludzie ostrzegali nas przed komarami i faktycznie trochę ich było. Z parkingu do fortu było jakieś 300 metrów.

Po drodze warto zejść z drogi w prawo i wejść wydeptaną ścieżką na punkt widokowy w kierunku Rezerwatu Skarpa Jaksmanicka. Krajobrazy są tam wspaniałe. Sama brama do fortu przechodzi aktualnie jakąś renowację, ponieważ wszystko było zastawione. Gdy podchodziliśmy, to obawialiśmy się, że wszystko może być zamknięte, ponieważ nie czytaliśmy zbyt wiele o tym miejscu.

Bramę obeszliśmy bokiem i weszliśmy do środka. Miejsce miało niesamowity klimat. Według regulaminu wiszącego na ścianie, nie można przebywać tam w porze nocnej od 22 do 7 rano. Jest to granica z Ukrainą, więc można się liczyć ze spotkaniem straży granicznej. Podczas zwiedzania fortu Salis Soglio nie wolno także schodzić ze ścieżki.

Przechodziliśmy między pomieszczeniami, wyszliśmy po schodach do góry i trochę żałowaliśmy, że tak kapitalne miejsce, nie zostało przekształcone na jakieś muzeum. W obiekcie bardzo dobrze były zachowane kazamaty oraz klatka schodowa. Jest to tak zwany fort nietypowy, ponieważ nie powstał jako fort pancerny, a artyleryjski.

Dlaczego powstała Twierdza Przemyśl?

Sam fort powstał w 1886 roku, jako jeden z elementów zespołu obronnego Twierdza Przemyśl. Sytuacja między Rosją a Austrią była napięta, dlatego Cesarstwo Austriackie postanowiło umacniać swoje miasta. Budowa Twierdzy Przemyśl ruszyła na polecenie cesarza Franciszka Józefa. W Przemyślu znajduje się ciekawe Muzeum Twierdzy Przemyśl, do którego warto zajrzeć podczas zwiedzania atrakcji turystycznych Przemyśla.

Wiele z fortów znajduje się w lasach i na polach, dlatego najlepiej wyznaczyć sobie wszystkie na mapie, a później sprawdzić, do których warto pojechać. Cześć z nich znajduje się przy granicy na Ukrainie. Bardzo fajnie, że ten Salis Soglio położony jest jednak po polskiej stronie. A jeśli jesteś w okolicy, to odwiedź koniecznie Zamek w Krasiczynie i Zamek w Przemyślu.