Miejsca, dla których warto bliżej poznać Pogórze Przemyskie

Pogórze Przemyskie – kraina znajdująca się na terenie województwa podkarpackiego przy granicy z Ukrainą. Ograniczone od północy i zachodu rzeką San, od południa Górami Sanocko-Turczańskimi, a od wschodu naszym zagranicznym sąsiadem. Jeszcze mało kto o niej wie, chociaż my jesteśmy pewni, że Park Krajobrazowy Pogórza Przemyskiego da się polubić już od pierwszego zobaczenia.

Na pogórzu spędziliśmy 3 dni. Odwiedziliśmy spokojne miasta, malownicze wsie, atrakcyjne miejsca i szlaki turystyczne. Wszystko zwiedzaliśmy z Mają, więc jest to również fajny plan na zwiedzanie atrakcji turystycznych Pogórza Przemyskiego z dzieckiem. Chociaż to, co zobaczyliśmy, to zaledwie mała część tej pięknej krainy, to myślę, że już w tych miejscach znajdziesz coś dla siebie.

• Sprawdź na początek, gdzie szukać darmowej mapy turystycznej Pogórza Przemyskiego,
  • Poniżej mapa z zaznaczonymi miejscami, które warto zobaczyć na Pogórzu Przemyskim.

Dolina Wiaru i źródła rzeki pod Brańcową

Dolina rzeki Wiar jest niezwykle tajemnicza i owiana licznymi opowieściami. Nam udało się dotrzeć aż do samego jej źródła, znajdującego się na północnych stokach góry Brańcowa nad miejscowością Jureczkowa. To niemalże granica Gór Sanocko-Turczańskich oraz Pogórza Przemyskiego. Wiar ma 70 kilometrów długości, a niemalże 60 jest po stronie polskiej. Rzeka jest prawym dopływem Sanu. Co ciekawe, jest uważana się za jedną z najczystszych rzek w Polsce. Stanowi także siedlisko dla cennych gatunków ryb i bezkręgowców.

Źródło rzeki Wiar
W tym miejscu znajduje się źródło Wiaru. Teren jest podmokły, więc trzeba uważać, żeby nie wpaść
Dolina Wiaru

Suchy Obycz

Suchy Obycz jest najbardziej dziką górą, na jakiej ostatnio byliśmy. To najwyższy szczyt Pogórza Przemyskiego znajdujący się nad miejscowością Arłamów. Szliśmy na górę żółtym szlakiem z Makowej. Trasa była zakrzaczona z wysokimi trawami i powalonymi drzewami, chociaż początkowo nad potokiem Kamionka w Dolinie Niemieckiej było bardzo przyjemnie. Najszybciej na górę można dojść z Przełęczy pod Suchym Obyczem za szlakiem niebieskim.

Suchy Obycz - Pogórze Przemyskie

Kalwaria Pacławska na Pogórzu Przemyskim

Jechaliśmy dalej i dotarliśmy do jednej z głównych atrakcji turystycznych na Pogórzu Przemyskim. Dokładnie dojechaliśmy do Kalwarii Pacławskiej. Miejsce to przyciąga pielgrzymów, chociaż turyści, którzy nie przybywają tam w celach religijnych, także będą pozytywnie zaskoczeni. Na miejscu możesz zobaczyć Sanktuarium Męki Pańskiej i Matki Bożej Kalwaryjskiej. Jest dom pielgrzyma, drewniane kaplice kalwaryjskie, droga krzyżowa, zabudowania małomiasteczkowe czy wieża widokowa, z której można dostrzec Ukrainę. Zobacz nasze zwiedzanie Kalwarii Pacławskiej.

Kalwaria Pacławska - Pogórze Przemyskie

Zamek w Krasiczynie

Ruszyliśmy w dalszą samochodową podróż po Pogórzu Przemyskim i trafiliśmy do Zamku w Krasiczynie. Ta perełka renesansu została wzniesiona w 1631 roku. Budowla wygląda wspaniale z zewnątrz, a jeszcze piękniej wewnątrz. My zamek zwiedzaliśmy z przewodnikiem w kilkunastoosobowej grupie turystów z różnych części Polski. Czas zwiedzania to około 50 minut, podczas którego odwiedza się kilka sal. Będąc na zamkowym dziedzińcu warto zwrócić uwagę na 4 różniące się wieże: Szlachecką, Królewską, Boską i Papieską. Zobacz nasz osobny wpis o Zamku w Krasiczynie.

• Bilet kosztuje 14 – normalny/10 złotych – ulgowy za zwiedzanie z przewodnikiem,
  • Zobacz więcej na stronie internetowej Zamku w Krasiczynie.
Zamek w Krasiczynie

Przemyśl – główne miasto Pogórza Przemyskiego

Wybierając nocleg na Pogórzu Przemyskim, zdecydowaliśmy się, że będziemy spać w Przemyślu, czyli w głównym mieście tej krainy. Sam Przemyśl urzekł nas swoim spokojem. Mimo wakacji nie było tam zbyt wielu osób. Miasto zwiedzaliśmy z pomocą gry terenowej – quest. Dzięki niej mogliśmy poznać te popularne miejsca, ale także te, które ciężko zauważyć spacerując uliczkami miasta. W Przemyślu szczególnie warto zwrócić uwagę na: Kopiec Tatarski, Zamek Kazimierzowski i Pałac Lubomirskich.

Z polecenia naszych czytelników:

• Smaczne jedzenie w restauracji „Cuda Wianki” w Rynku,
  • Pizza po przemysku w „Galicyjskiej”,
  • Pyszne lody w cukierni „Fiore” i inne słodkości w cukierni „Selfier”,
  • Najlepsza kawa w „Kawa i Zabawa”,
  • My zamówiliśmy sobie do noclegu pizzę z „Piąte przez Dziesiąte”. Była bardzo smaczna, więc polecamy.

Zobacz nasze zwiedzanie atrakcji turystycznych Przemyśla.

Przemyśl Rynek
Fontanna z niedźwiedzicą na przemyskim Rynku
Zamek Kazimierzowski - Pogórze Przemyskie
Zamek Kazimierzowski
Pogórze Przemyskie - atrakcje
Pałac Lubomirskich w Przemyślu

Taras widokowy Cisowa

Po dniu spędzonym w Przemyślu pojechaliśmy na wschód słońca na taras widokowy w Cisowej. Ten znajduje się pod szczytem Mordownia 472 m n.p.m. Widoki są ograniczone, jednak jest to bardzo fajny punkt „po drodze”. Przy drewnianej platformie jest szeroki parking. Poniżej w miejscowości została wytyczona ścieżka Dolina Cisowej. Jest tam także małe arboretum oraz wodospad.

Cisowa Pogórze Przemyskie

Rezerwat Przyrody Krępak na Pogórzu Przemyskim

Nieco dalej w kierunku Birczy w miejscowości Boguszówka spacerowaliśmy po Rezerwacie Przyrody Krępak. Prowadzi tamtędy ścieżka przyrodnicza znakowana na czerwono. Jest wyznaczony parking, a z tablic informacyjnych można dowiedzieć się więcej o samym rezerwacie. Ścieżka mierzy zaledwie 1 kilometr i nie ma na niej większych trudności. Już poza trasą znajduje się szczyt Krępak 475 m n.p.m. Okolica słynie z pięknych widoków.

Pogórze Przemyskie

Fort Salis Soglio w Siedliskach

Nieodłącznym elementem Pogórza Przemyskiego są forty Twierdzy Przemyśl. Jest to zespół obiektów chroniących miasto podczas walk Austrii z Rosją. Tych fortów jest tak sporo, że trzeba poświęcić na ich odwiedzenie 2 lub 3 dni. My pojechaliśmy do jednego z najlepiej zachowanych, czyli do fortu Salis Soglio w Siedliskach, na granicy z Ukrainą. Klimat tego miejsca jest niesamowity. Fort położony jest przy Rezerwacie Skała Jaksamnicka. Zobacz więcej o Salis Soglioforcie z Twierdzy Przemyśl.

Salis Soglio
Rezerwat przyrody Skała Jaksmanicka

Arboretum Bolestraszyce

Ostatnim miejscem przed wyjazdem, które zobaczyliśmy, było Arboretum w Bolestraszycach. Te położone jest kilka kilometrów od Przemyśla i należy do ważnych zabytków kultury i przyrody naszego kraju. Arboretum powstało w 1975 roku i można w nim zobaczyć wiele tysięcy roślin. To tak w ogóle było pierwsze takie miejsce, które odwiedziliśmy w Polsce. Teraz myślę, że będziemy odkrywać kolejne. Zwiedzanie zajęło nam ponad godzinę czasu. Zobacz, jak dokładniej wygląda Arboretum Bolestraszyce.

Szlaki turystyczne i szczyty na Pogórzu Przemyskim, na które warto zwrócić uwagę

Teren Pogórza Przemyskiego jest bardzo rozległy i zostało wytyczonych na nim wiele szlaków turystycznych. Z takich ciekawszych miejsc, oprócz najwyższego szczytu, warto zwrócić uwagę na: Połoninki Arłamowskie, Kopystańkę, Szybenicę, czy Wzgórze Chomińskie (platforma widokowa).

Jeszcze z ciekawszych miejsc, to w Posadzie Rybotyckiej znajduje się cerkiew świętego Onufrego. Jest ona najstarszą cerkwią obronną w Polsce. Warto wybrać się również do Doliny Bobrowej. Oczywiście nie możemy zapominać o wielu innych drewnianych cerkwiach i świątyniach na Pogórzu Przemyskim.