Zamek w Krasiczynie niedaleko Przemyśla – zwiedzanie zamku z przewodnikiem

Zamek Krasiczyn znajduje się koło Przemyśla na Pogórzu Przemyskim w województwie podkarpackim. Teraz to głównie hotel i restauracja, jednak część wnętrz właściciel przeznaczył do zwiedzania dla turystów. Tuż obok zamku znajduje się piękny park, do którego koniecznie trzeba się przespacerować. Zwiedzając Zamek Krasickich w Krasiczynie warto zwrócić uwagę na 4 baszty, znajdujące się w każdym z rogów – Szlachecką, Papieską, Boską i Królewską. Często można tam spotkać zakochanych, którzy z fotografem wykonują sobie sesje ślubne.

Zwiedzanie Zamku w Krasiczynie

Jak dojechać do zamku? Parking dla zwiedzających

Zamek w Krasiczynie położony jest 70 kilometrów od Rzeszowa i 10 kilometrów od Przemyśla, więc można łatwo dojechać drogą numer 28 na Nowy Sącz. Przy atrakcji znajduje się bezpłatny parking. My wyznaczyliśmy sobie dojazd w telefonie i nawigacja doprowadziła nas na parking hotelowy, ponieważ akurat tylna brama była otwarta.

Parking dla zwiedzających jest przed wejściem do kas biletowych, w tak zwanym centrum. Współrzędne bezpłatnego parkingu: 49.7759, 22.6525.

Godziny otwarcia i cennik biletów wstępu

Zamek zwiedza się z przewodnikiem, a wejścia do jego wnętrza organizowane są o pełnej godzinie od 9 do 16. Za bilet normalny w lipcu 2021 zapłaciliśmy po 14 złotych (ulgowy 10 złotych). Można także kupić bilet pakiet, czyli zwiedzanie zamku, parku, lochów i wieży zegarowej za 25 złotych – 19 ulgowy. Musi się uzbierać minimum 5 osób, żeby zacząć wycieczkę.

Zwiedzanie Zamku w Krasiczynie

Zwiedzanie Zamku w Krasiczynie z przewodnikiem

Po zakupie biletów ruszyliśmy na zamkowy dziedziniec, żeby poczekać na przewodnika. Mieliśmy jeszcze 20 minut, więc obejrzeliśmy go w środku. W tym czasie zaczęły się schodzić kolejne osoby do naszej grupy. Razem było nas chyba ponad 30 osób. Mieliśmy godzinę 12, więc niektórzy jeszcze przed obiadem postanowili coś zwiedzić.

Zwiedzanie Zamku w Krasiczynie rozpoczęliśmy od 15-minutowego wstępu o historii budowli. Przewodnik opowiadał, co się wydarzyło w dziejach tej renesansowej perły. Dowiedzieliśmy się, że zamek został zbudowany w 1631 na polecenie Stanisława Krasickiego. Wcześniej Jakub Krasicki wzniósł tam drewniano-murowane fortalicjum. Po zapoznaniu się z krótką historią, ruszyliśmy, aby zwiedzić wnętrza. Nie było tego jednak zbyt wiele, ale chyba trafiliśmy na fajnego przewodnika, ponieważ potrafił nas zainteresować.

W środku mogliśmy zobaczyć kryptę, która dokładnie zlokalizowana jest w Baszcie Boskiej. Podobno to właśnie w niej, przebywający w Krasiczynie nuncjusz papieski miał wręczyć miecz, który miał nakłonić Polaków, aby włączyli się do wojny z Turkami. Miecz miał być poświęcony przez papieża. Do tego obejrzeliśmy: gabinet myśliwski, kaplicę zamkową oraz sale ekspozycyjne. Pięknie także było, gdy wyszliśmy na balkony. Wtedy dziedziniec zamku koło Przemyśla mogliśmy obejrzeć z góry.

Zamek Krasiczyn

Legenda

Jeśli jest zamek, to musi być związana z nim jakaś legenda. W Krasiczynie jest mowa o Białej Damie. Legenda związana jest z Zofią Sapieżanką – córką jednego z właścicieli zamku. Zosia zakochała się w chłopaku mieszkającym na wsi, jednak ten nie spodobał się księciu Leonowi, czyli jej ojcu. Książę chciał wydać ją za bogatego i już bardzo starego szlachcica, a Stasia wygnał. 16-latka nie była w stanie znieść przyszłego małżeństwa z osobą, którą nie kochała i postanowiła się rzucić z wieży na dziedziniec. Po jej śmierci na zamku zaczęła pojawiać się biała dama.

To jest jednak tylko legenda, ponieważ Zofia zmarła z powodu choroby. Została pochowana w grobowcu na zamku. Przewodnik powiedział, że podczas II wojny światowej żołnierze rosyjscy zbezcześcili cały grobowiec, niszcząc nagrobki i kości.

Legenda o Białej Damie

Spacer po parku zamkowym

Po zwiedzaniu zamkowych wnętrz poszliśmy do parku. Podobno jest to jeden z najpiękniejszych parków w Polsce. Jest tam bardzo dużo drzewa, liczne rośliny, są drewniane pomosty, jeziorka oraz tablice informacyjne. Pięknie również wygląda budowla „od drugiej strony”. Nie mogliśmy jednak spędzić tam zbyt wiele czasu, ponieważ dopadła nas burza i deszcz. A jeśli będziesz w okolicy, to koniecznie musisz zobaczyć: Kalwarię Pacławską, Fort Salis Soglio oraz Arboretum Bolestraszyce i Zamek w Przemyślu.