Zamek Kazimierzowski w Przemyślu z pięknym widokiem na miasto

Podczas zwiedzania Przemyśla, nie mogliśmy ominąć jednej z głównych atrakcji turystycznych miasta, czyli Zamku Kazimierzowskiego. Ta renesansowa perła jest punktem obowiązkowym w czasie pobytu na Pogórzu Przemyskim. My dotarliśmy do Zamku w Przemyślu dopiero pod koniec zwiedzania miasta, ponieważ rozwiązywaliśmy questa. I dobrze, że tam trafiliśmy, ponieważ ta renesansowa budowla wygląda pięknie.

Zamek dobrze widać już z daleka, a zwłaszcza z punktów widokowych znajdujących się nad miastem. Położony jest na Wzgórzu Zamkowym nieprzekraczającym 300 m n.p.m. Adres – obiekt znajduje się na Alejach 25 Polskiej Drużyny Strzeleckiej 1.

• Parking przy Zamku Kazimierzowskim w Przemyślu – ulica Zamkowa 5. Współrzędne: 49.7807, 22.7669.

Historia Zamku Kazimierzowskiego

Zamek Kazimierzowski został wzniesiony po 1340 roku, czyli za czasów panowania króla Kazimierza Wielkiego. Wcześniej istniał tam drewniano-ziemny gród. W nim w XI wieku król Bolesław Chrobry wzniósł murowaną rotundę i palatium. Zamek Kazimierza Wielkiego powstał w stylu gotyckim. Obecnie pozostała z niego brama wjazdowa.

W 1498 roku budowla została uszkodzona, a później odbudowana przez Piotra Kmitę Sobieńskiego. Wzmocnił on warownię budując basteję. Później budowla była między innymi przebudowywana przez starostę Stanisława Poniatowskiego. Od ponad 30 lat na zamku swoją siedzibę ma teatr Fredreum.

Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK

Obecnie Zamek w Przemyślu, to nie tylko obiekt do zwiedzania. Odbywają się tam również liczne imprezy kulturalne. My jednak skupiliśmy się tylko na zwiedzaniu. Jeszcze przed wejściem do środka, usiedliśmy chwilę w parku w altance, żeby coś zjeść przed zwiedzaniem. Nie mogliśmy się już doczekać, gdy wejdziemy na baszty i zobaczymy widoki.

Godziny otwarcia i cennik biletów wstępu

Królewski Zamek w Przemyślu otwarty jest od 1 kwietnia do 30 września od godziny 10:00 do 18:00 i od 1 października do 31 marca od godziny 10:00 do 16:00. Biletów normalny kosztuje 8 złotych, a ulgowy 5 złotych. Dzieci do 3 lat mają wejście bezpłatne.

Zwiedzanie Zamku w Przemyślu z dzieckiem

Już na początku powiem, że czas zwiedzania królewskiego Zamku Kazimierzowskiego w Przemyślu z dzieckiem to około 45 minut.

Po zakupie biletów i przybiciu pieczątki weszliśmy do sal, w których znajdowały się wystawy stałe. Szczerze to nie było tam tego zbyt wiele. Zeszliśmy w dół do lapidarium, a później już schodami do góry na jedną z baszt. Widoki jak zawsze były dla nas najważniejsze.

Oprócz nas zamek zwiedzało jeszcze około 10 osób, więc było całkiem spokojnie. Na zamkowym dziedzińcu były ławki, żeby usiąść, jednak było tam tak gorąco, że najlepiej czuliśmy się w środku, zwłaszcza gdy weszliśmy do lochów. Tam musieliśmy zejść stromymi schodkami w dół. Po drodze można było jeszcze wejść do sali tortur. Nad lochami znajdowała się kolejna baszta widokowa, z której obejrzeliśmy zamek w innej perspektywy.

Spacerowaliśmy po terenie zamku i odkrywaliśmy kolejne miejsca. Na dziedzińcu można zakuć kogoś w dyby i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie, jako król, królowa lub duch. Opinie są różne – jedni piszą, że ceny za wysokie, nie ma tam zbyt wiele do oglądania, a inni chwalą za piękne widoki na Przemyśl. My ogólnie polecamy, żeby tam trafić. Jeśli lubisz temat zamków, to polecamy Ci odwiedzić sąsiedni Zamek w Krasiczynie. Oprócz tego ciekawe są również: Kalwaria Pacławska, Arboretum Bolestraszyce oraz jeden z fortów Twierdzy Przemyśl.