Góra Jested w Libercu – opis szlaku z parkingu Wypreż

Jested w Libercu to najwyższy szczyt Grzbietu Jesztedzkiego w Czechach. Góra mierzy 1012 m n.p.m. i jest widoczna z bardzo daleka. To za sprawą nadajnika telewizyjnego, który stoi na samym szczycie.

Na zboczach góry znajduje się kompleks skoczni narciarskich. Oprócz nadajnika na szczycie położony jest także popularny hotel. Został wzniesiony na przełomie 1963 i 1973 roku. Niestety ze szczytu nie obejrzeliśmy żadnych widoków, ponieważ była gęsta mgła.

Góra Jested w Libercu - opis szlaku z parkingu Wypreż

Jak wejść na Jested w Czechach?

Wejść na górę można na kilka sposobów. Najłatwiejszym jest wjazd samochodem na samą górę, jednak jest to kosztowna opcja. Nieco tańszy jest wjazd na około 700 metrów od szczytu, a najlepiej wybrać się tam pieszo którymś szlakiem turystycznym. My zdecydowaliśmy się iść z Parkoviště Výpřež bardzo łatwym i krótkim szlakiem. Na górę możesz dostać się także kolejką linową.

Jak dojechać na parking Wypreż z Liberca?

Z centrum Liberca musisz się kierować w stronę ośrodka narciarskiego i skoczni. Dojazd z centrum miasta zajmuje 15 minut. Musisz jechać na Křižany. Pod koniec droga będzie kręta droga, ale cały czas asfaltowa.

Góra Jested – parking

Parking znajduje się na granicy Liberca i Kryštofovo Údolí na Tetřeví sedlo. Tam jest mały bufet, w którym można kupić jedzenie. Przy nim jest duży i obszerny parking. Jest on płatny i kosztuje 100 koron czeskich. Trzeba zapłacić w tym małym barze.

• Współrzędne naszego parkingu Wypreż: 50.7436, 14.9785 – płatny 100 koron,
  • Parking przy Horská chata Ještědka: 50.7302, 14.9873 – płatny 200 koron,
  • Parking na szczycie: 50.7325, 14.9843 – płatny 250 koron (obowiązuje sygnalizacja).
Góra Jested w Libercu - opis szlaku z parkingu Wypreż
Parking Wypreż
Parking przy Horská chata Ještědka
Informacja o parkingu na szczycie

Mapa naszej trasy – podstawowe informacje

• Długość trasy: 4,7 km,
  • Czas przejścia: 2 godziny z przerwami,
  • Podejść na szlaku: 239 metrów.

Opis szlaku turystycznego na szczyt

Ruszyliśmy asfaltową drogą w górę za czerwonym szlakiem. Szliśmy nią przez 400 metrów i na rozejściu skręciliśmy w prawo. Droga asfaltowa powiodła dalej prosto pod górę. Nią też można dojść (wyjechać samochodem), ale my nią chcieliśmy wracać.

Poszliśmy w prawo i rozpoczęliśmy podejście. Maszerowaliśmy pod górę po kamieniach. Ścieżka była bardzo dobrze wydeptana. Przez 700 metrów zdobywaliśmy wysokość. Mimo wczesnej pory, z góry już wracali pierwsi turyści. Pierwszym przystankiem było miejsce Nad Výpřeží.

Nad Vyprezí

Tam był węzeł szlaków. Z lewej strony dotarł szlak koloru niebieskiego, natomiast z prawej kolor czerwony (jeśli pójdziesz nim, to dojdziesz do Mohyla letcu oraz na Cerveny kamen). Były tabliczki z oznakowaniem tras oraz drewniana wiata turystyczna, w której można było usiąść. Cały czas maszerowaliśmy lasem, więc krajobraz zbytnio się nie zmieniał.

Jested – odb.

Ruszyliśmy dalej i przez 400 metrów podchodziliśmy bardziej pod górę. Okazało się, że nawet obejrzeliśmy jakieś widoki w stronę Liberca. Niestety im wyżej, tym krajobrazy chowały się za mgłą. Dotarliśmy do drogi asfaltowej, która przecinała nasz szlak. Teraz już kierowaliśmy się bezpośrednio na szczyt. Nie szliśmy drogą, tylko wąską ścieżką za biało-czerwonymi trójkątami. Te po 5 minutach doprowadziły nas na szczyt.

Jested - odb.

Ještěd (Jeszted, Jeszczed) – najwyższy szczyt Grzbietu Jesztedzkiego

Po ponad godzinie byliśmy już na szczycie. Przywitała nas mgła oraz pomnik płaczącego Marsjanina. Do końca nie wiadomo, po co on tam się znajduje, ale podobno ma przynosić szczęście. Później poszliśmy w stronę wysokiej wieży, czyli budynku znajdującego się na szczycie. Tam już otwierała się restauracja. Przeszliśmy dokoła i obejrzeliśmy tablice z panoramami widokowymi. Okazało się, że sporo z góry widać. Trzeba tam dotrzeć przy lepszej pogodzie. Na końcu zeszliśmy jeszcze w kierunku krzyża.

Co widać ze szczytu?

Jested oferuje wspaniałe widoki. Między innymi w stronę Karkonoszy. Widać tam np. Śnieżkę lub Szrenicę. Są widoczne Góry Orlickie – Wielka Destna czy Orlica oraz Góry Stołowe – Szczeliniec Wielki. Spora część krajobrazów to góry w Niemczech.

Wracamy z góry na parking

Na górze byliśmy jakieś 20 minut i później rozpoczęliśmy zejście. Schodziliśmy chwilę wąską ścieżką, a później cały czas w dół drogą asfaltową. Mijaliśmy sporo turystów. Była sobota, dlatego więcej osób ruszyło na szlaki. Do przejścia mieliśmy 2,8 km. Po 700 metrach ze szczytu był parking Ještědka. On kosztuje 200 koron i wjeżdża się za szlaban. Stało tam kilka samochodów, a przy drodze autobus.

Po drodze zobaczyliśmy jeszcze okazałe formacje skalne o nazwie Malý Matterhorn. Za nimi były jeszcze inne: Breithorn, Monte Rosa, Castor a Pollux oraz Lyskamm. Przy nich również znajdowało się miejsce na postój, ale nie było oznaczonego miejsca parkingowego. Mimo to stały tam samochody. Dalej jeszcze przecięliśmy szlak niebieski i dotarliśmy na parking. Trasa była krótka i bardzo łatwa. Później pojechaliśmy na zwiedzanie atrakcji Liberca.