Kościół Pamięci Ducha Świętego – Zatolmin | Drewniana świątynia pomiędzy górami

Podczas zwiedzania Triglavskiego Parku Narodowego oraz Alp Julijskich, dotarliśmy do wspaniałego miejsca. Był to kościół Pamięci Ducha Świętego w Zatolminie w Słowenii. To drewniana świątynia położona w malowniczym miejscu pomiędzy górami. Z samego rana zwiedzaliśmy sąsiedni wąwóz Tolminska korita. Od początku dnia mieliśmy przepiękną pogodę, dzięki której mogliśmy przeznaczyć cały dzień na zwiedzanie.

Kościół Pamięci Ducha Świętego – Memorial Church of the Holy Spirit

Na mapie znajdziesz to miejsce jako Memorial Church of the Holy Spirit lub Cerkev Sv. Duha v Javorci. Jeśli zwiedzacie tę część Słowenii, to koniecznie powinniście tam pojechać. Znajduje się pośrodku gór, ale dojazd do niego stanowi nie lada wyzwanie. Położony jest na szczycie Javorca. Początkowo myśleliśmy, że dojedziemy na samą górę, jednak okazało się, że trzeba zatrzymać się 800 metrów niżej.

Kościół wzniesiono w 1916 roku na pamiątkę żołnierzy, którzy zginęli w bitwach nad Isonzo. Świątynia zbudowana jest z drewna, a na nim wyryto nazwiska ponad 2800 poległych. Nieważne, jakiego byli wyznania i pochodzenia.

Jak dojechać na parking?

Dojazd z Tolmina zajmuje około 20 minut. To prawie 8 kilometrów. Jeśli będziesz w Zatolminie, to nawigacja będzie Cię prowadzić na zakaz wjazdu. Musisz jechać na zachód i skręcić w ostatnią drogę w lewo. Będzie ona prowadzić pomiędzy domami. Im dalej będziesz, tym droga będzie węższa. Miejscami zrobi się kamienista, ale ponad 90 procent to asfalt. Mijanie się nie należy do przyjemnych. W stronę kościoła mijaliśmy się z jednym samochodem. Był to mieszkaniec i wiedział, jak się zachować. W drodze powrotnej jechali turyści i trochę panikowali, ponieważ w dół mieli ostry spadek. My takimi drogami jeździliśmy już na parkingi w Apeninach, więc przyzwyczailiśmy się. Jednak, gdy ktoś jedzie pierwszy raz, to może mieć trochę strachu.

Parking jest oznaczony, a dalej znajduje się już zakaz wjazdu. Można spokojnie tam zostawić samochód i ruszyć na szlak.

Kościół Pamięci Ducha Świętego - Zatolmin

Jak dojść do drewnianego kościoła?

Dojście do kościoła z parkingu zajmuje około 20 minut. Cały czas musisz iść drogą asfaltową. Prowadzić Cię będą znaki. Do pokonania jest ponad 800 metrów trasy i ponad 100 metrów w pionie. Trasa nie jest trudna i nawet spokojnie możesz wybrać się tam z dzieckiem w wózku. Gdy dojdziesz na miejsce, to obejrzysz wspaniałą panoramę widokową. Kościół św. Ducha otwarty był od godziny 10 rano i niestety nie udało nam się wejść do środka. Zobaczyliśmy tylko wyposażenie przez szybę. Później wracaliśmy tym samym szlakiem w dół.