Tolminska korita – wąwóz | Parc National Des Gorges De Tolmin

Tolminska korita – wąwóz (National Des Gorges De Tolmin). To miejsce jest jak z bajki i jedno z najpiękniejszych miejsc, które zobaczyliśmy podczas naszej podróży do Słowenii. Byliśmy tam o poranku, dlatego oprócz nas nie było nikogo. W sezonie turystycznym i w weekendy, to miejsce jest bardzo popularne wśród turystów. Polecamy również wybrać się nad Jezioro Bled.

Wąwóz skalny znajduje się w Triglavskim Parku Narodowym w Alpach Julijskich w pobliżu granicy z Włochami. Nocowaliśmy w miasteczku Tolmin pomiędzy górami. Na następny dzień ruszyliśmy na szlak.

Tolminska korita - wąwóz | Parc National Des Gorges De Tolmin

Jak dojechać i gdzie zaparkować?

Parking znajduje się w miejscowości Zatolmin obok Tolmina. Dojazd z południowej Polski zajmuje około 9 godzin – 800 km. Musisz jechać przez Słowację i Czechy, a następnie przez Austrię. Jeśli wpiszesz w nawigację Tolminska korita, to nawigacja doprowadzi Cię na początek trasy. Przy wejściu jest płatny parking. Postój kosztuje 3 euro za godzinę, a płatność pobierana jest od godziny 8 rano. Jeśli przyjedziesz wcześniej np. o 7, to będziesz mieć godzinę gratis. My przyjechaliśmy o 7:30. Nie było tam jeszcze nikogo. Przy wjeździe pobiera się bilet, a później płaci w kasie automatycznej.

Bilety wstępu i godziny otwarcia wąwozu Tolmiska korita

Bilet normalny do wąwozu kosztuje 5 euro. Kasa biletowa otwarta była od godziny 9:00 do 18:00. My zaczęliśmy zwiedzanie po 7:30. Obok kasy biletowej przechodzi się przez kołowrotek. Trzeba skasować bilet, jednak my weszliśmy bez wejściówki. Kołowrotek normalnie się obracał. Zakończyliśmy zwiedzanie przed 9. Kasa już się otwierała. Podeszliśmy do Pani, aby powiedzieć, że już byliśmy i chcemy kupić bilet wstępu. Ta powiedziała, że kasa otwiera się dopiero od 9, dlatego mamy wejście bezpłatne. Zapłaciliśmy tylko za parking – 3 euro. Potem pojechaliśmy dalej na zwiedzanie Wodospadu Kozjak i nad Jezioro Jasne.

Parc National Des Gorges De Tolmin – trasa przez wąwóz

Cały szlak przez najciekawsze miejsca wąwozu mierzy 2 kilometry. Przejście zajmuje około 1-2 godziny. Nie ma tam większych trudności technicznych. Miejscami są śliskie kamienie, na których trzeba uważać. W noclegu wcześniej mieliśmy małą broszurę dotyczącą tego miejsca i mogliśmy sobie jeszcze dokładnie prześledzić mapę. Na początku trasy również jest mapa i zaznaczone najważniejsze miejsca na trasie: Hudicev Most, jaskinia czy Medvedova Glava.

Na początku mieliśmy zejście w dół, tuż nad rzekę Tolminkę. Przechodziliśmy po drewnianych mostkach. Ciężko się tam zgubić, ponieważ co chwilę są znaki wskazujące drogę. Wszystko wygląda pięknie z dołu, ale cały wąwóz można zobaczyć także z góry. Trasa później właśnie prowadzi tym mostem, którego widać znad wody. Szlak po Tolminskiej koricie jest bardzo malowniczy, a kolor wody przepiękny. Dobrze, że dotarliśmy tam, gdy nie było nikogo. Jeśli będzie więcej ludzi, to zwiedzanie może nie być już tak przyjemne.