Lądek-Zdrój – atrakcje turystyczne i szlaki górskie

Lądek-Zdrój to spokojne miasteczko położone w województwie dolnośląskim u stóp Gór Złotych. To najstarsze uzdrowisko w Polsce, w którym można znaleźć sporo ciekawych atrakcji turystycznych i zabytków. Co warto zobaczyć i zwiedzić w Lądku-Zdroju?

Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w dzisiejszym tekście. Lądek-Zdrój to nie tylko Park Zdrojowy, Arboretum, czy Kryty Most. To także Góra Trzech Krzyży, Pieczara Zbójników, skała Trojak, a także liczne górskie szlaki turystyczne.

Do miasteczka przyjeżdżaliśmy już kilka razy. Przeważnie po to, aby ruszyć gdzieś w góry. Raz nawet zepsuł nam się samochód i musieliśmy zostawić go w mieście u mechanika.

Można powiedzieć, że zwiedzanie atrakcji turystycznych Lądka-Zdroju podzieliliśmy na trzy części. Raz poszliśmy na Trojak i Zamek Karpień, raz na Szubieniczną Górę, a teraz zobaczyliśmy pozostałe ciekawe miejsca do zwiedzania.

Lądek-Zdrój - atrakcje turystyczne

Co warto zobaczyć i zwiedzić w Lądku-Zdroju?

Najstarsze uzdrowisko w Polsce ma wiele do zaoferowania. My wszystkie miejsca zwiedzaliśmy z dzieckiem. Na samym początku polecamy ci, żebyś zajrzał do informacji turystycznej, ponieważ znajdziesz tam sporo bezpłatnych materiałów o miasteczku i najbliższej okolicy.

• Współrzędne Informacji Turystycznej: 50.3449, 16.8771.

Tam naprzeciwko budynku Informacji Turystycznej znajduje się bezpłatny parking. Poniżej mapa atrakcji w Lądku-Zdroju.

1. Szubieniczna Góra – Dzielec | szlak turystyczny

Szubieniczną Górę – Dzielec odwiedziliśmy wtedy, gdy czekaliśmy na odbiór swojego samochodu od mechanika. Padało strasznie, ale jakoś musieliśmy zagospodarować ten czas. Dzielec mierzy 534 m n.p.m. i jest cały zalesiony. Tuż pod szczytem znajduje się maszt telekomunikacyjny.

Najlepiej tam dotrzeć od ulicy Bema, jednak spokojnie można urządzić sobie wycieczkę od Parku Zdrojowego. Od szczytu warto jeszcze iść czerwoną ścieżką numer 3, która prowadzi wśród formacji skalnych takich jak: Stary Zamek, Grzybki, Wysoki Okap.

2. Ruiny Zamku Karpień i (3) Skała Trojak | szlak turystyczny

Ruiny Zamku Karpień znajdują się na szczycie Karpiak mierzącym 782 m n.p.m. Z Lądka-Zdroju można tam dotrzeć ścieżkami spacerowymi. My szliśmy od Arboretum przez formacje skalne (Wyżna i Niżna Baszta, Iglica).

Po drodze mieliśmy jeszcze Skalny Ząb oraz Trzy Ambony, a kawałek dalej szczyt Królówka 784 m n.p.m. Później przez Rozdroże Zamkowe szliśmy na górę Trojak mierzącą 766 m n.p.m. Zamek Karpień i skała Trojak są zaliczane do Gór Złotych.

Zatrzymaliśmy się na parkingu przy ulicy leśnej za hotelem Trojan. Jest tam sporo bezpłatnych miejsc parkingowych, dlatego warto skorzystać. Wybraliśmy to miejsce ze względu na możliwość zrobienia podczas wycieczki kilkunasto kilometrowej pętli.

Lądek-Zdrój – Sztolne Skały

Na początku ruszyliśmy prosto z kilkoma ścieżkami obok Arboretum i źródła świętej Jadwigi. Weszliśmy na Drogę Sarnią, która nie należała do czołówki najatrakcyjniejszych tras w okolicy. Prosta trasa przed siebie.

Przyjemnie zaczęło się robić dopiero po dojściu czerwonej ścieżki przy Sztolnych Skałach. Tam skręciliśmy w lewo i zaczęła się skalna przygoda wśród Baszt, Iglicy czy Skalnym Zębie. Są to nazwy formacji skalnych, a niektóre z nich przypominają różne bajkowe postacie. Można na przykład już na początku odnaleźć w skale twarz czarownicy.

Szczyt Królówka i Zamek Karpień

Niezmiennie idziemy ścieżką koloru czerwonego, mimo iż po drodze mamy wiele oznaczonych dróg. Prowadzi nas droga świętego Antoniego. Zdobywamy szczyt Królówka mierzący 784 m n.p.m. będący najwyższym wzniesieniem na naszej trasie i robimy tam chwilę przerwy po stromym podejściu. Można usiąść na kamieniach. Szczyt jest cały zalesiony, a na wierzchołku znajduje się skupisko skał.

Kontynuujemy podróż i dochodzimy na szczyt Karpiak 782 m n.p.m. i do Zamku Karpień. Są to ruiny średniowiecznej budowli, które lata świetności ma już za sobą. Mimo to warto tutaj przyjść i zobaczyć dobrze widoczny podział obiektu na gród wewnętrzny z wieżą i dziedzińcem oraz zewnętrzny mur obronny i podgrodzie.

Trojak – piękny punkt widokowy w Lądku-Zdroju

Od zamku wchodzimy na szlak niebieski, którym będziemy kierować się już do samego parkingu. Schodzimy ostro w dół na Kobyliczne Siodło, gdzie w małej wiacie robimy kolejną przerwę na obiad, a dalej po około 30 minutach zaczynamy najatrakcyjniejszą część naszej trasy.

Podejście na punkt widokowy przez Trzy Baszty, Skalne Wrota, Skalny Mur i Skalny Szyb.

Trzeba się nieco namęczyć, żeby dotrzeć na górę, jednak samo przejście między olbrzymimi skałami pobudza wyobraźnię. Tym sposobem docieramy na Trojak 766 m n.p.m., będący pięknym punktem widokowym w Lądku-Zdroju.

Rozpościera się z niego widok niemal na całą Kotlinę Kłodzką. Jest to główny punkt wycieczek dla kuracjuszy przebywających w miasteczku.

Skały, z których zbudowana jest góra, umożliwiają uprawianie wspinaczki. Jak byliśmy na szczycie, to właśnie kilka osób tak spędzało wolny czas. Na sam Trojak wyjść można na 2 sposoby. Albo po skałach patrząc od strony Zamku Karpień – wyjście trudniejsze, albo od strony Lądka-Zdroju – wyjście łatwiejsze. W obu przypadkach warto użyć do pomocy rąk.

Dalej schodzimy w dół za szlakiem niebieskim, ale to już tylko formalność. 20 minut i jesteśmy na dole. W międzyczasie przyspieszyliśmy jeszcze kroku, ponieważ zaczęło kropić. Idąc w dół, minęliśmy kilka osób, które zmierzały w kierunku punkt widokowego na Trojaku, a my samochodem ruszyliśmy dalej w kierunku kolejnej pięknej krainy – Gór Stołowych.

4. Rynek w Lądku-Zdroju – (5) Ratusz, (6) Kolumna Trójcy Świętej i (7) zabytkowy pręgierz

Przyjechaliśmy kolejny raz do Lądka-Zdroju, aby poznać jego turystyczne atrakcje. Samochód zatrzymaliśmy przy ulicy Ogrodowej. Znajduje się tam bezpłatny parking tak jak chyba wszystkie na terenie miasteczka. Ze znalezieniem miejsca nie mieliśmy problemu. Najpierw poszliśmy do informacji turystycznej, a potem prosto na lądecki Rynek.

Stare Miasto wygląda naprawdę bardzo ładnie. na samym środku stoi Ratusz, czyli siedziba władz miasta. Codziennie w południe z wieży ratuszowej można usłyszeć hejnał lądecki. Tuż przed Ratuszem znajduje się figura Trójcy Świętej. Po drugiej stronie budynku stoi kamienny słup – pręgierz. Tam także znajduje się szlakowskaz z oznakowaniem szlaków górskich.

(8) Ruiny zboru ewangelickiego i (9) figura Marianny Orańskiej

Z Rynku ruszyliśmy w kierunku wschodnim, aby zobaczyć ruiny zboru ewangelickiego. Od 1999 roku w wyniku pożaru świątynia znajduje się w ruinie. Kościół w tym miejscu wzniesiono w 1846 roku. W ostatnich latach obiekt zakupiła para z Warszawy, która chce urządzić w nim kawiarnie z galerią, a także stworzyć wieżę widokową. Tuż obok budynku stoi jeszcze figura Marianny Orańskiej.

10. Most gotycki św. Jana Nepomucena i (11) rzeka Biała Lądecka

W pobliżu znajdował się most gotycki św. Jana Nepomucena. Udaliśmy się w jego kierunku i przekroczyliśmy rzekę Białą Lądecką. Most powstał tutaj w 1565 roku, natomiast rzeźba w 1709. Wzorowana jest na moście Karola z Pragi. Przeszliśmy przez most skręciliśmy w lewo w ulicę Łąkową. Kierowaliśmy się teraz za ścieżką nr 1 w kierunku Pieczary Zbójników.

12. Pieczara Zbójników i (13) Jaskinia Wapienna

Do przejścia mieliśmy jakieś 2 kilometry. Szliśmy chodnikiem przy głównej ulicy, a potem tuż obok kapliczki skręciliśmy w prawo. Prowadziły nas cały czas znaki ścieżki czerwonej. Ciężko było się tam zgubić, ponieważ trasa była dobrze oznaczona.

Były znaki na drzewach oraz drewniane tabliczki. Pod koniec trasa biegła delikatnie pod górę, a za drzewami dostrzegliśmy ukrytą Pieczarę Zbójników. Ta powstała poprzez wydobycie marmuru, które rozpoczęto już w średniowieczu.

W XVIII wieku zaprzestano wydobycia. Powodem była niska jakość surowca. Teraz o tym miejscu krążą różne podania i legendy. Warto tam zajrzeć, ponieważ jest to unikatowa atrakcja turystyczna Lądka-Zdroju.

14. Góra Trzech Krzyży – punkt widokowy

Kolejnym ciekawym miejscem do zobaczenia w mieście była Góra Trzech Krzyży, stanowiąca fantastycznych punkt widokowy na miasto oraz Masyw Śnieżnika. Wróciliśmy prawie 2 kilometry w kierunku centrum miasta. Szliśmy za żółtą ścieżką po asfalcie, a później wyszliśmy na wąską dróżkę.

Na górze stoją Trzy Krzyże i właśnie od nich swoją nazwę wzięło to miejsce. Według podań dawniej na górze stała szubienica. Z tym miejscem związane są różne legendy, na przykład: o potężnej burzy z piorunami, o wozie z drewnem, bogatym mieszkańcu i jego córkach, majętnym właścicielu ziemskim, dużym skarbie, a nawet krzyżach wzorowanych na Golgocie. W XX wieku o zbocza góry rozbił się samolot.

15. Kościół Narodzenia NMP w Lądku-Zdroju

Po około 15 minutach wracaliśmy żółtą ciężką w kierunku Rynku. Od niego poszliśmy jeszcze do kościoła Narodzenia Najświętszej Marii Panny. Ten widoczny był już z daleka. Udało się, że był otwarty dlatego bez problemu weszliśmy do środka. Przed kościołem znajdowała się także Grota Matki Bożej. Po kilku chwilach wróciliśmy do samochodu i przejechaliśmy do części zdrojowej

16. Lądek-Zdrój – część zdrojowa

W części zdrojowej mogliśmy spotkać więcej turystów, a przede wszystkim kuracjuszy przebywających w miejscowych sanatoriach. Tutaj mieliśmy także mniej chodzenia, ponieważ wszystkie poniższe miejsca zobaczyliśmy na 2-kilometrowejj trasie. Tutaj z parkingiem także nie było żadnego problemu.

• Współrzędne bezpłatnego parkingu w Lądku-Zdroju: 50.3425, 16.8851.
atrakcje

17. Kryty Most – Lądek-Zdrój

Kryty Most to jeden z najciekawszych i najpiękniejszych zabytków w Lądku-Zdroju. Przerzucony przez rzekę most został zbudowany w XX wieku. Jego celem było połączenie dwóch sanatoriów. Chociaż nie można wejść do środka, to warto obejrzeć go, chociaż z zewnątrz. Można zobaczyć go od ulicy Spacerowej lub wejść bliżej od ulicy Tadeusza Kościuszki.

18. Stary Jerzy

Po obejrzeniu mostu poszliśmy do najstarszego w Polsce zakładu kąpielowego „Stary Jerzy”. Na ścianie widnieje data – 1498. Wtedy to Jerzy został założony. Nieco niżej znajduje się młodszy Jerzy wzniesiony na początku XX wieku. Bardzo ciekawie budynek wygląda z zewnątrz.

atrakcje

19. Wzgórze Świętego Jerzego – (20) dawna wieża zegarowa i (21) kaplica świętego Jerzego

Za budynkiem skręciliśmy w prawo i weszliśmy na Wzgórze Świętego Jerzego. Tam na początku rzuciła nam się w oczy wieża zegarowa, jeden z najstarszych zabytków w Lądku-Zdroju. Została wzniesiona jako dzwonnica w 1580 roku. Dopiero później zamontowano w niej mechanizm zegarowy. Tuż nad wieżą znajduje się barokowa kaplica Świętego Jerzego. Miejsce otoczone jest parkiem, dlatego wszystko wygląda bardzo ładnie.

22. Lądek-Zdrój – Park Zdrojowy

Szliśmy dalej w kierunku Parku Zdrojowego. Po drodze minęliśmy kramy z pamiątkami oraz muszlę koncertową. Weszliśmy na teren parku i spotkaliśmy tam bardzo wielu kuracjuszy. Na miejscu jest sporo ławek, więc można usiąść i odpocząć. Trafiliśmy na piękną pogodę więc takie spędzanie wolnego czasu okazało się idealnym pomysłem. Naszą uwagę przyciągnął piękny budynek w północno-wschodniej części.

Lądek-Zdrój - Park Zdrojowy

23. Zdrój Wojciech w Lądku-Zdroju

Był to Zdrój Wojciech, czyli symbol najstarszego uzdrowiska w Polsce. Powstał tutaj na przełomie 1878 i 1880 roku. Co ciekawe, w tym miejscu istniał wcześniej zakład kąpielowy. Obecnie w środku znajduje się basen, jest imponująca kopuła, ciekawe dekoracje, a także wody termalne, pijalnia wód i miejsca noclegowe. Niestety nie wchodziliśmy do środka, ponieważ na drzwiach była informacja, że wejście możliwe tylko dla kuracjuszy (prawdopodobnie przez pandemię).

24. Pomnik Orła Białego

Przeszliśmy obok Wojciecha, przekroczyliśmy ulicę Wolności i weszliśmy do Parku Tysiąclecia. Tam interesował nas pomnik Orła Białego. Powstał pod koniec XX wieku. Wcześniej stał tutaj inny pomnik, ale został zniszczony. Od pomnika ruszyliśmy w dół, aż dotarliśmy z powrotem na nasz parking.

25. Punkt widokowy nad miastem

Po zwiedzaniu atrakcji w Lądku-Zdroju pojechaliśmy jeszcze na punkt widokowy, który znajduje się przy drodze prowadzącej do granicy z Czechami. Nie ma tam żadnych ławek czy barierek, więc to bardziej miejsce widokowe stworzone przez samych turystów, którzy jadąc z tamtędy zatrzymywali się, aby obejrzeć wspaniałe krajobrazy. Te rozciągają się na miasto, a także dalej w kierunku Masywu Śnieżnika na czele z Czarną Górą.

26. Lądek-Zdrój – górskie szlaki turystyczne

Lądek-Zdrój to przede wszystkim góry, a jeśli góry to coś, co bardzo lubimy. Gdzie warto iść w góry z Lądka-Zdroju?

• Najpopularniejszym szlakiem górskim jest trasa do Zamku Karpień i na Trojak, o którym wcześniej pisaliśmy.
  • Bardzo często turyści wyruszają czerwonym szlakiem na Borówkową, ponieważ Tam znajduje się wieża widokowa.
  • Niebieskim szlakiem można dojść do Jaskini Radoszowskiej, a dalej na Przełęcz pod Bzowcem.
  • Niebieską ścieżką można iść do granicy z Czechami na Trawieńską Górę.

Lądek-Zdrój stanowi świetną bazę wypadową w okoliczne pasma górskie: Góry Bialskie, a także Masyw Śnieżnika oraz Góry Bardzkie. Niedaleko bardzo atrakcyjne jest miasto Kłodzko z Twierdzą Kłodzko czy podziemną trasą turystyczną. Jeśli chcesz poznać więcej atrakcji okolicy, to sprawdź koniecznie pozostałe miejsca w Kotlinie Kłodzkiej. W Lądku znajduje się nawet stacja narciarska.