Okole – najkrótszy szlak do tarasu widokowego z Przełęczy pod Świerkami

Okole to szczyt w Górach Kaczawskich mierzący 718 m n.p.m. Jest fantastycznym punktem widokowym przede wszystkim na Karkonosze na czele ze Śnieżką, Szrenicą i Śnieżnymi Kotłami. Jest kolejnym wygasłym wulkanem, którego odwiedziliśmy podczas naszej podróży po Dolnym Śląsku. Partia szczytowa jest zagospodarowana – wzniesiono tam drewniany taras widokowy oraz zabudowaną wiatę turystyczną. Zobacz także inne atrakcje na Dolnym Śląsku.

Okole My Na Szlaku

Jak dojechać na parking pod punktem widokowym Okole?

Na parking najłatwiej dojechać z Jeleniej Góry. To tylko 14 kilometrów. Prawie cały czas trzeba kierować się drogą numer 365 i dopiero za Dziwiszowem skręcić na Chrośnicę i po chwili w prawo na Lubiechową. Na skrzyżowaniu będzie znak Leśnictwo Lubiechowa. Za 1 kilometr bezpłatny parking będzie po lewej stronie. Współrzędne ułatwiające dojazd: 50.976483, 15.834223. Poniżej jeszcze mapa trasy.

Okole - parking na Przełęczy pod Świerkami
Bezpłatny parking na Przełęczy pod Świerkami
Mapa Okole
mapy.cz

Najkrótszy i najłatwiejszy szlak na Okole

Dojście na Okole 718 m n.p.m. zajęło nam 40 minut. To zaledwie 1600 metrów drogi w jedną stronę. Ruszyliśmy szlakiem żółtym wąską ścieżką, można powiedzieć, że przez krzaki. Trwało to jakieś 10 minut, bo później weszliśmy już między drzewa. Czuliśmy się trochę jak w Górach Izerskich. Chyba przez ten zapach. Szlak prowadził delikatnie pod górę. Na drzewach co jakiś czas wiedzieliśmy znaki kierujące ścieżką wokół Okola.

Ścieżka wokół Okola
Początek szlaku przy parkingu

Pod Pańską Wysoczką dołączył do nas szlak niebieski. Prowadził w prawo na szczyt, jednak my chcieliśmy atakować go od drugiej strony. Skręciliśmy w lewo i dotarliśmy do skrzyżowania pod Okolem. Z prawej strony przyszedł znów kolor niebieski, który schodził ze szczytu. Żółty poszedł prosto, a my za niebieskim w prawo. To było ostatnie podejście na naszej trasie. Gęsty las, a następnie spore głazy wyprowadziły nas na skalisty wierzchołek.

Początek szlaku żółtego na Okole
Szlak niebieski na Okole
Szlak przez las ze skałami i mchem
Skały na wierzchołku Okola
Okole - oznaczenie szczytu

Szczyt Okole i widoki z platformy widokowej w Górach Kaczawskich

Od 2018 roku na szczycie Okole znajduje się nowa platforma widokowa, z której można oglądać wspaniałe widoki. Jest także ławeczka, na której można usiąść i cieszyć się obszernymi krajobrazami. Nieco poniżej jest wiata, w której także można odpocząć, jeśli np. pada deszcz.

Najlepiej widoczna jest Łysa Góra z wyciągiem narciarskim, jednak największy efekt zrobiły na nas Karkonosze na czele ze Śnieżką. Oprócz tego można zobaczyć jeszcze Góry Izerskie czy Rudawy Janowickie. Jeśli się dobrze wpatrzymy, to dostrzeżemy również Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych. Przez Okole przebiega tylko niebieski szlak turystyczny idący z Chrośnicy.

Widok z Okola na Łysą Górę
Drewniana wiata w górach Kaczawskich
Widok na Karkonosze i Góry Kaczawskie

Byliśmy sami, a pogoda zachęcała, aby usiąść i na chwilę się zatrzymać. Tak też zrobiliśmy. Później wracaliśmy do miejsca zwanego pod Pańską Wysoczką – tam, gdzie przychodził szlak żółty. Minęliśmy na szlaku kilka osób. Jedna z dziewczyn na rozpoznała. Bardzo nam się miło zrobiło. Wróciliśmy na parking znajdujący się na Przełęczy pod Świerkami i ruszyliśmy odkrywać nowe miejsca.

Co warto zobaczyć w okolicy?

A jeśli będziesz w okolicy, to koniecznie sprawdź inne ciekawe miejsca znajdujące się w Krainie Wygasłych Wulkanów.