Psia Trawka w Tatrach – szlak z Toporowej Cyrhli i powrót przez Brzeziny

Psia Trawka to nieużytkowana, dawna polana w Tatrach znajdująca się w drodze na Halę Gąsienicową do Murowańca. Położona jest na wysokości 1185 m n.p.m. To teren Doliny Suchej Wody.

Skąd taka nazwa? Pochodzi ona od gatunku rodzaju trawy – „Bliźniaczka psia trawka”. Dawniej psia trawka rosła w dużych ilościach. Niestety po zaprzestaniu użytkowania zniknęła na zawsze, a teren zarósł lasem.

Dawniej w 1889 roku w tym miejscu stało schronisko wzniesione przez Towarzystwo Tatrzańskie. Jednak nie przetrwało, a jego pozostałości rozebrana na początku XX wieku.

• To teren Tatrzańskiego Parku Narodowego, więc obowiązują bilety wstępu,
  • Bilet normalny kosztuje 8 złotych, a ulgowy 4 złote,
  • Parkingi na początku trasy w okolicach 20-30 złotych.

Jak dojść na Psią Trawkę w Tatrach?

1. Najkrótszy szlak prowadzi z Brzezin i znakowany jest na czarno – 2,2 km, czas przejścia to 45 minut,
  2. Czerwony szlak prowadzi z Toporowej Cyrhli – 3,2 km, czas przejścia to 70 minut,
  3. Dłuższy wariant to od strony Rusinowej Polany, ale rzadko wybierany,
  4. Można również przyjść od Wielkiego Kopieńca.

Ogólnie to miejsce nie jest punktem docelowym. Bardziej jest przystankiem na trasie. Celem wycieczki może być np. dla rodzin z małymi dziećmi lub właśnie podczas takiej pogody.

Można np. zrobić taką trasę, a później ruszyć na zwiedzanie atrakcji Zakopanego.

Mapa trasy turystycznej na Psią Trawkę w Tatrach

Zakopane (Toporowa Cyrhla) – Hala Kopieniec – Sucha Woda – Psia Trawka

My szliśmy z Toporowej Cyrli, ponieważ w pobliżu mieliśmy nocleg. Nasza trasa w jedną stronę mierzyła 3,2 km. Przeszliśmy ją w 70 minut. Całość to 6,4 km.

Psia Trawka mapa

Z Zakopanego na Psią Trawkę w Tatrach

Z miejsca noclegowego udajemy się w lewo i idziemy kawałek asfaltem na Toporową Cyrhlę 992 m n.p.m. Jest to najwyżej położona część Zakopanego. Przez ten odcinek drogi przejeżdżający busiarze, którzy kierują się do Morskiego Oka, pytają, czy nas nie podrzucić.

• Jeśli chcesz dostać się na najkrótszy szlak czarny, to wypatruj busa z napisem Morskie Oko.

Udajemy się szlakiem czerwonym na szczyt Psia Trawka. Po dwudziestu pięciu minutach maszerowania dochodzimy do kasy biletowej. Aż żal było patrzeć na Pana obsługującego kasę. Biedny będzie musiał się wynudzić tego dnia, bo turystów za dużo nie będzie, a być może za niedługo lunie deszczem.

No nic, robimy co swoje, czyli płacimy za bilet, podbijamy pieczątki i życzymy smacznego pracownikowi jedzącemu śniadanie. Szlak, gdyby było sucho, jest przyjemny. Niestety tego dnia zrobiło się spore błoto. Trzeba troszkę się natrudzić, żeby nie przemoczyć butów. Po 30 minutach docieramy na wyznaczone miejsce – cel osiągnięty.

Psia Trawka

To by było na tyle. Wracamy do Zakopanego!

Niestety pogoda zaczyna się pogarszać, zaczyna padać i robić się zimno. Każdy z nas ma ochotę iść dalej, chociażby do schroniska Murowaniec, ale z drugiej strony w taką pogodę można szybko przemarznąć i zachorować, a tego już nikt nie chce.

Przecież musimy mieć naładowane baterie na kolejny dzień – na Morskie Oko, Szpiglasowy Wierch i Dolinę Pięciu Stawów. Decydujemy się jednak na powrót do noclegu. Zmieniamy szlak na kolor czarny i wracamy przez około trzydzieści minut drogą do dzielnicy Brzeziny, zaś stamtąd dostajemy się busem do Jaszczurówki – busem z kierunkiem na Zakopane.

Szlak z Zakopanego

Wycieczka na Psią Trawkę należy do łatwiejszych szlaków w Tatrach

Jeśli szukasz łatwych szlaków w Tatrach, to Psia Trawka będzie idealnym pomysłem. Nie jest to może główny cel wycieczki, jednak przy takiej pogodzie dobre i to. Przez Psią Trawkę przechodzi się, idąc w kierunku Hali Gąsienicowej. Jeśli szukasz innych łatwych i ciekawych szlaków dla początkujących, to sprawdź naszego bloga – łatwe szlaki w Tatrach dla początkujących.