Prachowskie Skały w Czeskim Raju – szlak przez skalne miasto

Prachowskie Skały (Prachovské skály) to skalne miasto w Czeskim Raju. To cudowna skalna kraina, która zrobiła na nas ogromne wrażenie. Może dlatego, że byliśmy tam pierwszy raz, chociaż z tego co słyszeliśmy, tam zawsze można wracać i się zachwycać.

W dzisiejszym wpisie znajdziesz opis szlaku w Prachowskich Skałach, dzięki czemu bez problemów tam trafisz i ruszysz na trasę bez żadnych niespodzianek. Trasa biegnie pod skałami, dlatego zobaczysz ich ogrom, jednak dochodzi również do punktów widokowych i te wszystkie miejsca można zobaczyć z góry.

Prachovské skály CZESKI RAJ – informacje praktyczne przed wizytą

1. Przy wejściu znajduje się płatny parking – 100 koron (płatne gotówką lub kartą),
  2. Do Prachowskich Skał obowiązują bilety wstępu – 100 koron za bilet normalny (płatne gotówką lub kartą),
  3. Czas zwiedzania to 2-3 godziny,
  4. Spokojnie można wybrać się z dzieckiem. Dla wózków jest przeznaczona trasa rozpoczynająca się w miejscowości Prachov,
  5. Na trasie zwiedzania Prachowskich Skał jest sporo schodów,
  6. Polecamy wejście od wczesnych godzin, ponieważ później robią się korki na trasie,
  7. Na szlaku jest sporo punktów widokowych.

Jak dojechać do Prachowskich Skał? Dojazd z Polski

Skalne miasto w Czeskim Raju znajduje się 60 kilometrów od granicy z Polską – granica w Jakuszycach.

Dojazd z Wrocławia zajmuje 3 godziny i 20 minut. Musisz pokonać około 190 kilometrów. Droga na: Strzegom, Kamienną Górę, Lubawkę, Trutnov, Nová Paka i Jiczyn. Samochodem dojedziesz na miejsce pod samą bramę wejściową.

• W nawigacji możesz wyznaczyć sobie Turistická chata Prachov.

Gdzie zaparkować? Parking przy Prachowskich Skałach w Czechach

Parking do skał znajduje się przy kasie biletowej. Jest obszerny i płatny. Postój całodniowy kosztuje 100 koron (około 20 złotych). Można płacić kartą lub w koronach czeskich.

• Współrzędne parkingu przy skalnym mieście: 50.4686, 15.2849.
Prachowskie Skały w Czeskim Raju - szlak przez skalne mi

Bilety wstępu i godziny otwarcia Prachovské skály

Tuż obok parkingu są kasy biletowe. Ta drewniana budka z różnymi informacjami. W kasie można płacić gotówką lub kartą.

• Bilet normalny kosztuje 100 koron czeskich (około 20 złotych).

Rezerwat przyrody jest otwarty w godzinach 9:00 – 17:00. W sezonie wakacyjnym nawet dłużej. Jednak nie ma tam żadnych bramek, które są zamykane. Szlaki normalnie są otwarte poza godzinami pracy. Cała infrastruktura z informacją turystyczną będą niedostępne.

Dostępne trasy zwiedzania

Tuż po przejściu przez kasy biletowe, z lewej strony jest mapa Czeskiego Raju oraz Prachowskich Skał. Do wyboru masz dwie trasy zwiedzania.

1. Trasa żółta (Maly okruh) – mierzy 1,5 km, a jej przejście zajmuje około 50 minut,
  2. Trasa zielona (Velky okruh) – mierzy 3,5, a jej przejście zajmuje ponad 2-3 godziny.

Można połączyć obie trasy, ale można również szlaki zmodyfikować i zrobić swoją trasę przez najpiękniejsze miejsca Prachowskich Skał.

Ogólnie na pierwszy rzut oka, szlaki na terenie skalnego miasta są nieco pogmatwane, jednak najlepiej zrobić sobie zdjęcie telefonem i sprawdzać po dojściu do konkretnych tabliczek. Polecamy aplikację mapy.cz lub LocusMap, wtedy będziecie wiedzieć, gdzie aktualnie jesteście.

Prachowskie Skały – mapa trasy po skalnym mieście

My nieco zmodyfikowaliśmy trasę wycieczki i połączyliśmy trochę obie trasy zwiedzania. Możesz to zobaczyć na poniższej mapie. Polecamy korzystanie ze strony mapy.cz, ponieważ tam znajdują się wszystkie szlaki.

• Długość trasy: 3,7 km,
  • Czas przejścia: 2 godziny i 45 minut,
  • Suma podejść na szlaku: 221 metrów.

Prachowskie Skały szlak – opis i relacja z trasy z dzieckiem

Rezerwat można zwiedzać z dziećmi. Uważaj! Za wjazd rowerem dostaniesz karę 5000 koron czeskich. Taka informacja widnieje przy wejściu.

Ruszyliśmy na nasz szlak po skalnym mieście. Początkowo przez las, ale po przejściu 400 metrów było już jak w bajce. Patrzyliśmy do góry, a tam skały wyłaniały się zza mgły. Od wejścia czuliśmy, że będzie pięknie. Na rozejściu się szlaków weszliśmy już na trasę zieloną. Ona od razu prowadziła pięknym fragmentem pomiędzy dwiema wieżami, gdzie musieliśmy wchodzić po schodach do góry.

Schlikova vyhlídka i Všetečkova vyhlídka

Dotarliśmy do kamiennych schodach i do pierwszych punktów widokowych w Czeskim Raju. Była to Schlikova vyhlídka i Všetečkova vyhlídka. Ta pierwszy pokazywała szerszy krajobraz, ale oba tych miejsc nie można sobie odpuścić. My trafiliśmy tak, że była mgła, więc przelewała się przez skały.

Widzieliśmy stamtąd: skalną wieżę Richelieu, Mnicha, Skalnego Żółwia, Wieżę Kapucynów, Wielką i Małą Zbrojownię, Słoneczną Wieżę, Słonia.

Rumcajsova vyhlídka, Hakenova vyhlídka i Křížkovského vyhlídka

Do kolejnych punktów widokowych szliśmy z wielką chęcią, chociaż widoki zasłaniały nam mgły. Przy Hakenova vyhlídka zrobiło się bardzo ciekawie. To jeden z najpiękniejszych fragmentów na całej trasie. Warto wybrać się tam z dzieckiem. Najmłodsi będą zachwyceni. Przechodziliśmy wąskim przejściem pomiędzy kolejnymi skałami. Ja spokojnie zmieściłem się tam z nosidełkiem turystycznym. Po drodze była jeszcze Jeskyně Bratrská modlitebna.

Gdy wyszliśmy na samą górę, to skręciliśmy w lewo za szlakiem czerwonym na Křížkovského vyhlídka, a potem wróciliśmy w to samo miejsce.

Czeski Raj

Hlaholská vyhlídka i Vyhlídka Míru w Prachovské skály

Teraz kolejny raz szliśmy za zieloną trasą zwiedzania. Z Hlaholská vyhlídka widzieliśmy poniższe skały i wąskie przejście, którym przed chwilą wędrowaliśmy. Polecamy wybrać się do skalnego miasta wcześnie rano, żeby uniknąć korków. Następna była Vyhlídka Míru należąca do najpiękniejszych punktów widokowych w całych Prachowskich Skałach.

Na trasie co jakiś czas są ławeczki i wiaty, dlatego można zatrzymać się i odpocząć. My szliśmy cały czas z zapartym tchem. Mijaliśmy wiele rodzin wędrujących z dzieckiem lub psem. W to miejsce możesz zabrać psa, ale ten musi być na smyczy.

Cesarski Korytarz w skalnym mieście

Z punktów widokowych zeszliśmy teraz w dół do Cesarskiego Korytarza. To według niektórych najpiękniejsze miejsce na terenie skalnego miasta. Zmieniliśmy szlak na żółty, czyli na trasę krótszą. Zeszliśmy do Zadní Točenice – rozc., gdzie byliśmy na początku i skręciliśmy w lewo dalej za kolorami żółtymi. Trasa doprowadziła nas do U vyhl. Českého ráje, gdzie odbiliśmy na Vyhlídka Českého ráje.

Vyhlídka Českého ráje

W tym miejscu kolejny raz można się zachwycić. To piękne miejsce na obszarze skalnego miasta. Prachowskie Skały są tam na wyciągnięcie ręki. Poznaliśmy już do tej pory inne skalne miasta w Czechach: Adrspach, Teplickie Skały, Ostasz czy Hvezda, ale tutaj krajobrazy były jeszcze piękniejsze.

Na tym punkcie widokowym były opisane panoramy, więc mogliśmy poznać skały, które widzieliśmy. W dole inni turyści kierowali się od wejścia w kierunku skalnych labiryntów. Widzieliśmy, że skalne miasta są popularne wśród turystów.

Z punktu widokowego szliśmy do wyjścia czerwonym szlakiem przez Zelená rokle – rozc.