Wycieczka Drogą Pienińską do Czerwonego Klasztoru na Słowacji

Dzisiaj zapraszamy w góry Pieniny do parku narodowego na wspólną podróż Drogą Pienińską do Czerwonego Klasztoru wzdłuż Przełomu Dunajca. To właśnie tutaj jest ten słynny Spływ Dunajcem, który prowadzi z Kątów do Krościenka nad Dunajcem lub Szczawnicy. Przy okazji zobacz atrakcje Szczawnicy oraz całych Pienin.

Droga Pienińska Szczawnica

Droga Pienińska – długość trasy to 9 kilometrów, a czas przejścia to 3 godziny spokojnym tempem

Według mapy cała trasa do Czerwonego Klasztoru mierzy 9 kilometrów, a czas jej przejścia to około 3 godziny drogi. Jest to jedna z najpiękniejszych i najciekawszych dróg w Małopolsce, którą warto przejść zarówno pieszo, jak i przejechać trasę na rowerze. Można także zabrać dziecko do wózka. Nie ma z tym żadnego problemu.

Trasa Pienińska

Pieszo, a może rowerem?

Byliśmy już tam kilka razy. Raz szliśmy ze Szczawnicy, raz od Czerwonego Klasztoru. Innym razem jechaliśmy nawet na wypożyczonych w Sromowcach Niżnych rowerach. Trochę Drogę Pienińską już poznaliśmy. Taka wycieczka może być dla Ciebie głównym celem, a możesz ją połączyć z wejściem na Trzy Korony lub zwiedzaniem Leśnicy na Słowacji. Poniżej jeszcze mapa Drogi Pienińskiej wzdłuż Dunajca. Oznakowana jest kolorem czerwonym.

Jak wygląda Droga Pienińska wzdłuż Przełomu Dunajca?

Każda pora roku jest dobra, żeby wybrać się na ten przepiękny trakt zwany Drogą Pienińską. Jednak my zawsze polowaliśmy na okres jesienny. Wtedy droga jest bardzo kolorowa, a widoki na górskie turnie czyste i niezasłonięte. Jeśli jednak wybierzesz się w lecie, to Przełomem Dunajca będzie przepływać wiele tratw. To ma niepowtarzalny klimat.

Pieniny Droga nad Dunajcem

Parking i wypożyczalnia rowerów na początku pienińskiego traktu w Szczawnicy

Naszą wycieczkę Przełomem Dunajca rozpoczęliśmy w Szczawnicy. Tam przy potoku Grajcarek znajduje się płatny parking. Tuż obok niego jest wypożyczalnia rowerów, jeśli ktoś chciałby z nich skorzystać. 9 kilometrów w jedną stronę i 9 w drugą, to jednak trochę jest. Koszt za godzinę parkingu to 4 złote. Współrzędne: 49.4247, 20.4599. Obok są również toalety, restauracje i budki z pamiątkami.

Pawilon Wystawowy Pienińskiego Parku Narodowego i Grota Zyblikiewicza

Ruszyliśmy z parkingu i przeszliśmy przez Most Flisaków. Rzekę Dunajec mieliśmy z prawej strony i już widzieliśmy przystań flisacką, do której dopływają uczestnicy Spływu Dunajcem. Po przeciwnej stronie mieliśmy Pawilon Wystawowy Pienińskiego Parku Narodowego oraz odejście niebieskiego szlaku górskiego do Schroniska PTTK Orlica, a dalej na Palenicę. Naszą uwagę zwróciła od razu Grota Zyblikiewicza, czyli taka skalna wnęka, która wyglądała bardzo ciekawie. Tuż przy niej znajdują się ławki oraz tablice informacyjne.

Pieniński Park Narodowy

Dawne przejście graniczne Polski ze Słowacją i droga do Leśnicy

Przeszliśmy kilkanaście minut i dotarliśmy do dawnego przejścia granicznego Polski ze Słowacją. Stoi tam drewniany budynek. Tam także jest asfaltowa droga do Leśnicy. Jest to górska miejscowość położona w sercu Pienin, do której wiele ludzi chodzi na dobre piwo. Od Drogi Pienińskiej dotrzesz tam w ciągu 30 minut. Możesz także przyjechać samochodem od strony Wielkiego Lipnika.

Przełom Dunajca Sromowce Niżne
Przełom Dunajca

Sokolica, Czerwone Skały, Siedem Mnichów, Ostra Skała i Janosikowy Skok

Szliśmy wzdłuż Przełomu Dunajca i co jakiś czas mijaliśmy zadaszone wiaty i ławki. W każdej chwili można usiąść i odpocząć. Najciekawsza jest przepływająca rzeka oraz górujące nad nimi formacje skalne. Niesamowity widok rozciąga się na Sokolicę, z której zwisa słynna reliktowa sosna. Równie ciekawe są: Czerwony Skały, Siedem Mnichów oraz Ostra Skała.

Podczas spływu flisacy opowiadają jeszcze o Janosikowym Skoku (Zbójnicki Skok) – zwężeniu Dunajca do 13 metrów. Według legendy w tym miejscu Janosik przeskoczył Dunajcem, podczas ucieczki przed panem z Niedzicy. Droga Pienińska skończyła się dla nas przy Czerwonym Klasztorze.

Skalne Turnie - Droga Pienińska
Trzy Korony Droga Pienińska

Czerwony Klasztor na Słowacji

I po prawie trzech godzinach drogi dotarliśmy ze Szczawnicy do Czerwonego Klasztoru na Słowacji. Tak w ogóle to przez większość czasu szliśmy po słowackiej stronie, ponieważ Droga Pienińska wiedzie granicą. Co ciekawe, jak popatrzymy na mapę, to kompleks klasztorny znajduje się w słowackiej miejscowości Czerwony Klasztor.

Dojazd samochodem i busem do Czerwonego Klasztoru na Słowacji

Do Czerwonego Klasztoru bez problemów można dojechać samochodem. Można dojechać od polskiej strony do Sromowiec Niżnych i zatrzymać się na parkingu przed kładką nad Dunajcem. Współrzędne: 49.3953, 20.4096. Dojście zajmuje 10 minut. Można też dojechać od strony słowackiej i zatrzymać się jeszcze bliżej. Współrzędne: 49.3963, 20.4155. Ominą Cię jednak piękne widoki, które są podczas przejścia przez kładkę.

Jeszcze kilka słów o Czerwonym Klasztorze

Czerwony Klasztor to bardzo ciekawy obiekt sakralny na mapie Pienin i całej Słowacji. Jego historia sięga 1330 roku, gdy rozpoczęła się budowa. Obiekt jest udostępniony do zwiedzania, ponieważ to bardzo ciekawe muzeum, które czynne jest przez cały roku. W środku znajdują się także noclegi. Koszt biletu na zwiedzanie to 3 euro. W Czerwonym Klasztorze można płacić złotówkami, ale się po prostu nie opłaca. Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące historii, szczegółowego cennika, godzin otwarcia znajdziesz na oficjalnej stronie internetowej muzeum.

Atrakcje w pobliżu Czerwonego Klasztoru na Słowacji

W ubiegłym roku napisaliśmy specjalny wpis o tym, dlaczego warto odwiedzić Sromowce Niżne i wypisaliśmy tam, co warto zobaczyć. Ten wpis może posłużyć, jako atrakcje w pobliżu Czerwonego Klasztoru. Są to między innymi: Schronisko PTTK Trzy Korony, Wąwóz Szopczański czy piękne widoki na Tatry.

Czerwony Klasztor Słowacja

Szlaki turystyczne w ciekawe miejsca, które można połączyć z Drogą Pienińską

Szczawnica – Sokolica – Trzy Korony – Sromowce Niżne – Droga Pienińska – Szczawnica

Pierwsza trasa prowadzi ze Szczawnicy (parking tutaj, co wyżej) na Sokolicę. Trzeba przeprawić się przez Dunajec. Dalej szlak biegnie na szczyt. Później przez Sokolą Perć na Przełęcz Szopka i na Trzy Korony. Ze szczytu jest zejście przez Wąwóz Szopczański do schroniska PTTK Trzy Korony i dalej trasa prowadzi Drogą Pienińską. W Sromowcach Niżnych można wypożyczyć rowery i potraktować Drogę Pienińską, jako trasę rowerową. Ta opcja jest przepiękna, jednak liczy ponad 20 kilometrów.

Szczawnica – Schronisko PTTK Orlica – Przełęcz pod Szafranówką – Leśnica – Przełęcz Limierz – Przełęcz pod Klasztorną Górą – Czerwony Klasztor – Droga Pienińska – Szczawnica

Równie ciekawa trasa prowadzi przez Słowację. Rozpoczynamy na parkingu w Szczawnicy i przez Przełęcz pod Szafranówką idziemy do Leśnicy. Później wychodzimy na Przełęcz Limierz i Przełęcz pod Klasztorną Górą. Dalej jest zejście do Czerwonego Klasztoru i powrót Drogą Pienińską.