Sokolica
Małopolskie,  Pieniny,  Wschody i zachody słońca

Sokolica – poznaj szlak do słynnej reliktowej sosny

Szczyt Sokolica 747 m n.p.m. to oprócz Trzech Koron wizytówka Pienin znajdująca się blisko Szczawnicy i Krościenka nad Dunajcem na terenie Pienińskiego Parku Narodowego. Słynna reliktowa sosna przyciąga turystów z całej Polski i chociaż została złamana, to jest popularność, nadal jest ogromna.

Jakim szlakiem wejść na Sokolicę w Pieninach?

Aby wejść na Sokolicę, musimy zdecydować, czy wolimy startować ze Szczawnicy, czy z Krościenka nad Dunajcem. Wszystkie szlaki prowadzące na szczyt są ciekawe i tym tekstem może zdecydujesz się na wybór konkretnego. Opisana poniżej atrakcyjność szlaków na Sokolicę jest naszym subiektywnym zestawieniem.

Najciekawszy szlak na Sokolicę przez Sokolą Perć

Najbardziej atrakcyjnym szlakiem według nas jest wejście z Krościenka nad Dunajcem przez Sokolą Perć. Trasa prowadzi z parkingu w miasteczku początkowo żółtym szlakiem aż do Bańków Gronik. Po drodze rozciągają się wspaniałe widoki na góry. Na przełęczy skręca się na kolor niebieski i idzie się przez Sokolą Perć – magiczny, skalny szlak z drewnianymi drabinkami. Darmowy parking w Krościenku: 49.443742, 20.426824.

Mapa szlaku Krościenko nad Dunajcem na Sokolicę przez Sokolą Perć

Przeprawa tratwą flisacką przez Dunajec na szlaku na Sokolicę

Równie ciekawym szlakiem górę Sokolicę jest niebieska trasa turystyczna ze Szczawnicy. Parking płatny w Szczawnicy: 49.424674, 20.460117. Już na samym początku musimy przeprawić się tratwą flisacką na drugą stronę Dunajca, także ten szlak dostępny jest tylko w sezonie w określonych godzinach. Cena biletów – 6 zł dorośli i 1,5 zł dzieci do 10 lat. Przed wyruszeniem na szlak warto zadzwonić i dopytać o godziny i cennik.

• 15.04 – 30.06 w godz. 8.00 – 19.00
  • 01.07 – 31.08 w godz. 8.00 – 20.00
  • 01.09 – 30.09 w godz. 8.00 – 18.00
  • 01.10 – 31.10 w godz. 8.00 – 17.00

Mapa szlaku Szczawnica – Sokolica z przeprawą przez Dunajec

Najpopularniejszy i najszybszy szlak na Sokolicę

Najpopularniejszym szlakiem i według nas najłatwiejszą trasą prowadzącą na Sokolicę w Pieninach jest wejście z Krościenka szlakiem zielonym od ulicy Świętej Kingi. Na górę wychodziliśmy już z różnych stron i właśnie ten szlak Ci polecamy na pierwszy raz lub z dziećmi. Współrzędne parkingu: 49.432836, 20.437327. Na szczyt prowadzi szlak zielony i niebieski. Poniżej zdjęcia z tego szlaku.

Mapa szlaku Krościenko nad Dunajcem – Sokolica

Opis szlaku z Krościenka na wschód słońca na Sokolicę w Pieninach

Październik rozpoczęliśmy od wyjazdu w Pieniny. Trzeci dzień miesiąca zapowiadał się wyśmienicie. Cały poprzedni tydzień nie był za ciekawy, bo padało i utrzymywała się typowo jesienna pogoda. Ten wyjazd w Pieniny, te widoki z Sokolicy, magiczne prześwity w pienińskim lesie zapamiętamy na bardzo długo. Serdecznie zapraszam do bajkowej krainy, niewielkich gór, tych wyjątkowych.

Parking na ulicy Świętej Kingi w Krościenku nad Dunajcem

Umówiliśmy się w samym Krościenku nad Dunajcem, na zielonym szlaku przed szlabanem, czyli krótko mówiąc, chcieliśmy wyjść jak najszybciej do naszego celu. Krystian już na nas czekał. Przyjechał wcześniej, bo nie mógł spać. My przyjechaliśmy w trójkę, bo dołączyła do nas Ewelina – siostra Angeliki. Współrzędne parkingu: 49.432836, 20.437327.

Zielona Trasa turystyczna na Sokolicę

Ulicą idziemy jakiś kilometr i zmieniamy ją na leśną drogę. Kilkanaście minut ostrego podejścia i wychodzimy na polanę, z której widać pasmo Radziejowej w Beskidzie Sądeckim. Wygląda to całkiem dobrze. Szlak zielony jest dość krótki i zmusza mnie do tego, aby zmienić go na niebieski.

Od pierwszego kilometra do okolic Przełęczy Sosnów mieliśmy wędrować jakieś czterdzieści pięć minut, a zajęło nam to połowę czasu. Dalej od szczytu dzieliło nas jakieś 10 minut, więc bardzo szybko tam dotarliśmy już z kolorem niebieskim. Na kamieniach jest ślisko, wiec tutaj nam schodzi, ale widoki wynagradzają wszystko.

Na Sokolicę w paśmie Pienin obowiązują bilety wstępu

Bilet wstępu na Sokolicę sprzedawany jest od 20.04 do 31.10. Kosztuje 4 złote dla dorosłych i 2 złote dla dzieci. Uwaga! Jeśli zakupisz bilet na Sokolicy, to w tym samym dniu na Trzy Korony już nie zapłacisz, więc warto zdobyć 2 szczyty w jeden dzień.

Oglądamy wschód słońca na Sokolicy przy słynnej reliktowej sosence

Z każdą minutą przy sosence pojawiali się kolejni turyści. Ona zaś, onieśmielała swoim blaskiem, budząc podziw i zachwyt nowoprzybyłych. Tych, którzy byli tu pierwszy raz i nas, a byliśmy tam po raz bodajże piąty. Tym razem to, co zobaczyliśmy przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nikt już nie pamiętał o ostrym podejściu i nocnej wędrówce. Siedzieliśmy tam chyba ponad dwie godziny.

Przed 9 ruszyliśmy z powrotem. Nie mogliśmy poświęcić całego dnia z powodu obowiązków. Schodziliśmy powoli, delektując się chwilami przeżytymi u góry, a w pienińskim lesie czekała na nas kolejna niespodzianka. Czy lepsza? – tego nie wiemy. Trzeba ocenić samemu.

I znowu zatrzymaliśmy się na długi czas, żeby obejrzeć te cuda. Pogoda robiła się cudowna. Szkoda, że nie mogliśmy całego dnia być na górskim szlaku. Na dole zrobiliśmy sobie pamiątkową fotkę naszej ekipy. Zdjęcie wykonał niezawodny samowyzwalacz :).

Szliśmy wzdłuż Dunajca, rozglądając się dookoła. Wszędzie było pięknie, a jesień coraz bardziej pukała do górskich szlaków. Dochodząc na miejsce, pożegnaliśmy się z Krystianem, życząc szczęśliwej drogi do domu i udaliśmy się w jego kierunku.