Dolnośląskie,  Karkonosze

Schronisko PTTK Odrodzenie – opis szlaku, mapa i zdjęcia

Dzień powoli się rozpoczyna. Jesteśmy już pełni energii po wspaniałym poranku na najwyższym szczycie Sudetów i Karkonoszy – Śnieżce. Czeka nas teraz przejście czerwonym szlakiem, Głównym Szlakiem Sudeckim na odcinku z Domu Śląskiego do schroniska Odrodzenie. Jednak zanim udamy się w dalszą podróż, to wracamy do pokoju i tam jemy śniadanie.

Mapa szlaku górskiego do Schroniska PTTK Odrodzenie

Ruszamy czerwonym szlakiem przed siebie do Schroniska PTTK Odrodzenie. Jest to odcinek Głównego Szlaku Sudeckiego, który nam się marzy do przejścia w przyszłości. Teraz pozostają odcinki. Główny Szlak Sudecki jest drugim co do długości szlakiem turystycznym w Polsce. Mierzy 440 km i prowadzi ze Świeradowa-Zdroju do Prudnika. Przechodzi przez najatrakcyjniejsze partie górskie Sudetów. Oddajemy klucz i wychodzimy przed schronisko.

Jest cicho i pusto. Lecimy prosto szlakiem czerwonym przez cudowną, zimową krainę Karkonoszy. Choinki są zalodzone, całe w śniegu. Co ciekawe, przed nami mamy piękne niebieskie niebo, a za nami nad Śnieżką zaczynają się zbierać chmury.

Zamknięty zimą szlak nad Kotłem Małego Stawu

Przez dłuższy czas mamy widoki na schronisko Strzecha Akademicka, w którym byliśmy dzień wcześniej. Szkoda tylko, że nie zobaczymy Samotni i Śnieżki na jednym obrazku. Czemu? Ponieważ w zimie czerwony szlak nie przechodzi nad Kotłem Małego Stawu, tylko z lewej strony biegnie drogą zimową. Jak nie ma śniegu, to szlak prowadzi przez popularne miejsce z barierkami i dalej nad Kotłem Wielkiego Stawu.

Słonecznik – formacja skalna w Karkonoszach

Spotykamy szlak zielony. Biegnie on na Polanę i do ruin schroniska imienia Bronka Czecha. Jak widać na zdjęciach, droga jest dobrze wydeptana, chociaż śniegu kilka metrów dalej jest bardzo dużo. Kosodrzewina jest przysypana, a jak wiecie, jest ona tutaj dość wysoka. Lepiej nie zbaczać ze szlaku. Kilka minut później jesteśmy przy Słoneczniku – bardzo ciekawej i popularnej formacji skalnej nad Karpaczem w Karkonoszach. Składa się z kilku silnie spękanych granitowych ostańców, z których północny filar, oglądany od wschodniej strony przypomina wykutą w skale postać ludzką.

Dojście do Schroniska Odrodzenie

Chwila przerwy i ruszamy dalej. Schodzimy na dół w kierunku schroniska Odrodzenie. Dopiero tutaj spotykamy kilka osób i są to sami Czesi. Planujemy nie wracać tym samym szlakiem do Słonecznika tylko trawersować górę kolorem zielonym. Nad nami góruje Mały Szyszak – młodszy brat Wielkiego Szyszaka, tego ze Śnieżnych Kotłów.

Schronisko PTTK Odrodzenie w Karkonoszach

Ostatnia prosto w dół w bajkowym, zimowym krajobrazie i miga nam przed oczami szlak zielony, a na jego początku tabliczka z zakazem wejścia. Okazuje się, że ten szlak również jest zamknięty w zimie, tylko nigdzie nie ma o tym informacji. Także będziemy musieli wrócić tym samym szlakiem, a nie za bardzo nam to się widzi. Zawsze lepiej jest poznawać nowe szlaki.

Jesteśmy już przy sporym obiekcie. Przypomina nam on schronisko na Przehybie w Beskidzie Sądeckim. Wchodzimy do środka z myślą o zamówieniu zupy pomidorowej. W każdym schronisku ją zamawiamy i wybieramy najlepszą. Czasem też żurek, bo przecież to są 2 najlepsze zupy. Zanim jeszcze idziemy na piętro to gramy w ping-ponga. Jakbyśmy wiedzieli, że mają tam stół, to nocowalibyśmy w Odrodzeniu. 😛

Zupa faktycznie przepyszna. Nie tak dobra, jak w Domu Śląskim i droższa o 3 złote. W sali jadalnej tylko 2 osoby na piwku. Wszystko by było w porządku, gdyby nie muzyka lecąca w radio. Tak jakby kogoś zarzynali, chyba że się nie znamy. 😛 Od samego początku obiekt wydaje nam się całkiem przytulny. Ceny zaczynają się od 30 złotych.

Z Odrodzenia na Słonecznik

Wracamy na szlak i musimy wrócić tym samym szlakiem do Słonecznika. Poniżej na Przełęczy Karkonoskiej znajdują się dwa czeskie hotele, a dalej biegnie czerwony szlak w kierunku Śnieżnych Kotłów. Podczas wizyty w schronisku tworzyliśmy jakąś pętlę tak, żeby dotrzeć stąd do Karpacza, ale nam nic nie wychodziło, a rozkładów jazdy z mniejszych wiosek do Karpacza nie znaleźliśmy.

Pomału udaliśmy się z powrotem. W czasie drogi spotkaliśmy dziewczynę, która była rozczarowana zamkniętym zielonym szlakiem i pytała, czy od strony Odrodzenia również jest informacja o zamknięciu. Po godzinie drogi staliśmy już przy Słoneczniku, a chmury zasłoniły nam całe widoki. Dalej żółtym szlakiem zeszliśmy do Pielgrzymów.

Pielgrzymy – Karpacz

Przy Pielgrzymach faktycznie. Tabliczka z informacją, że szlak zielony zamknięty. Pielgrzymy to kolejna formacja skał granitowych mierzących prawie 25 metrów. Są to ogromne okazy widoczne z różnej części Karkonoszy. Od nich spokojnie zbiegliśmy na dół w kierunku polany. A tam… Straż Karkonoskiego Parku Narodowego.

Straż siedzi w samochodzie i je obiad. Przechodzimy obok, życząc smacznego. Nasza droga to zielony szlak Drogą Bronka Czecha. Śnieg już mokry, bo mocno grzeje słońce, dlatego i buty całe mokre. Zastanawiamy się, co będziemy robić w kolejne dni. Czy zostajemy w Karpaczu, czy przejeżdżamy gdzieś w inną część Sudetów. Wybieramy przejazd do Stronia Śląskiego na Ziemię Kłodzką. Tam mamy 1 cel – odwiedzenie kilku wież widokowych Ziemi Kłodzkiej.

Wychodzimy w Karpaczu przy stacji narciarskiej. Do samochodu mamy 5 minut asfaltem. Kierujemy się ulicą Olimpijską. Przy aucie przebieramy się i jedziemy do Stronia Śląskiego na nocleg.