Schronisko Odrodzenie na Przełęczy Karkonoskiej – szlak z Karpacza

Dzień powoli się rozpoczyna. Jesteśmy już pełni energii po ostatnim poranku na najwyższym szczycie Sudetów i Karkonoszy – Śnieżce. Czeka nas teraz wycieczka z Karpacza do schroniska górskiego Odrodzenie, znajdującego się na Przełęczy Karkonoskiej.

• Zobacz atrakcje turystyczne w Karpaczu.

Najkrótszy szlak do Schroniska Odrodzenie w Karkonoszach z Przesieki

• Najkrótszy szlak do schroniska górskiego Odrodzenie prowadzi z Przesieki,
  • Szlak oznaczony jest kolorem niebieskim
  • Mierzy 5,6 km,
  • Czas przejścia to 2 godziny i 30 minut,
  • Trasa rozpoczyna się przy parkingu hotelowym i jest płatny,
  • Współrzędne postoju: 50.8032, 15.6572.

Relacja z naszej wycieczki

Znasz już najkrótszy szlak, to teraz zapraszamy do relacji z naszej trasy. My szliśmy z Karpacza przez Pielgrzymy i Słonecznik.

Parking w Karpaczu przy szlaku

Samochód najlepiej zostawić w Karpaczu przy ulicy Olimpijskiej. Tak parking jest płatny w parkomacie.

• Współrzędne postoju przy szlaku: 50.7687, 15.7340.

Mapa naszej trasy

• Długość naszej trasy to 15,8 km,
  • Na szlaku mieliśmy 854 metry podejścia,
  • Wycieczka zajęła nam 7 godzin z przerwami.
Odrodzenie Karkonosze mapa
mapy.cz

Szlak do Schroniska PTTK Odrodzenie w Karkonoszach

Rozpoczynamy w Karpaczu przy stacji narciarskiej. Idziemy w kierunku Dzikiego Wodospadu i pod nim skręcamy w lewo na zielony szlak. Nasza droga to zielony szlak Drogą Bronka Czecha. Śnieg jest mokry, a my cały czas zdobywamy wysokość.

Po 2 kilometrach dochodzi do nas szlak żółty i niebieski biegnący od Świątyni Wang. Dochodzimy na Polanę 1067 m n.p.m. Straż Karkonoskiego Parku Narodowego siedzi w samochodzie i je śniadanie. Przechodzimy obok, życząc smacznego.

Przystanek 1 – Pielgrzymy

Idziemy dalej, tym razem za kolorem żółtym. Za sobą zostawiamy widoki na Śnieżkę i dochodzimy do ciekawej formacji skalnej – Pielgrzymów. Przy Pielgrzymach wisi tabliczka z informacją, że szlak zielony jest zamknięty w zimie. Nie możemy sobie skrócić trasy, tylko musimy wyjść, aż do samej góry.

Pielgrzymy to kolejna formacja skał granitowych mierzących prawie 25 metrów. Są to ogromne okazy widoczne z różnej części Karkonoszy.

Ze Słonecznika na Przełęcz Karkonoską do Schroniska Odrodzenie

Kolejny punktem na trasie był Słonecznik. Przez około kilometr musieliśmy zdobyć prawie 200 metrów podejścia. To było najostrzejsze podejście na naszej trasie. Ubraliśmy raczki, ponieważ na trasie było ślisko.  Po 4,8 km dotarliśmy na Słonecznik – kolejna piękna formacja skalna. Składa się z kilku silnie spękanych granitowych ostańców, z których północny filar, oglądany od wschodniej strony przypomina wykutą w skale postać ludzką. Tutaj przychodził szlak czerwony od strony Śnieżki i Domu Śląskiego.

Jest to odcinek Głównego Szlaku Sudeckiego, który nam się marzy do przejścia w przyszłości. Teraz pozostają odcinki. Główny Szlak Sudecki jest drugim co do długości szlakiem turystycznym w Polsce. Mierzy 440 km i prowadzi ze Świeradowa-Zdroju do Prudnika. Przechodzi przez najatrakcyjniejsze partie górskie Sudetów.

Kosodrzewina jest przysypana, a jak wiecie, jest ona tutaj dość wysoka. Lepiej nie zbaczać ze szlaku. Chwila przerwy i ruszamy dalej. Schodzimy na dół w kierunku schroniska górskiego Odrodzenie. Dopiero tutaj spotykamy kilka osób i są to sami Czesi. Nad nami góruje Mały Szyszak – młodszy brat Wielkiego Szyszaka, tego ze Śnieżnych Kotłów.

Schronisko PTTK Odrodzenie w Karkonoszach

Ostatnia prosto w dół w bajkowym, zimowym krajobrazie i miga nam przed oczami szlak zielony, a na jego początku tabliczka z zakazem wejścia. Musisz pamiętać, że jest on zamknięty. Jesteśmy już przy sporym obiekcie. Przypomina nam on schronisko górskie na Przehybie w Beskidzie Sądeckim. Wchodzimy do środka z myślą o zamówieniu zupy pomidorowej.

W każdym schronisku górskim ją zamawiamy i wybieramy najlepszą. Czasem też żurek, bo przecież to są 2 najlepsze zupy. Zanim jeszcze idziemy na piętro, to gramy w ping-ponga. Jakbyśmy wiedzieli, że mają tam stół, to nocowalibyśmy w Odrodzeniu. 😛 W obiekcie jest już więcej turystów. Niektórzy przyszli coś zjeść, inni korzystają z noclegu.

Od samego początku obiekt wydaje nam się całkiem przytulny. Ceny zaczynają się od 45 złotych za nocleg w pokoju wieloosobowym..

Przełęcz Karkonoska

Poniżej na Przełęczy Karkonoskiej znajdują się dwa czeskie hotele, a dalej biegnie czerwony szlak w kierunku Śnieżnych Kotłów. Podczas wizyty w schronisku tworzyliśmy jakąś pętlę tak, żeby dotrzeć stąd do Karpacza, ale nam nic nie wychodziło, a rozkładów jazdy z mniejszych wiosek do Karpacza nie znaleźliśmy.

Pomału udaliśmy się z powrotem. W czasie drogi spotkaliśmy dziewczynę, która była rozczarowana zamkniętym zielonym szlakiem i pytała, czy od strony Odrodzenia również jest informacja o zamknięciu. Po godzinie drogi staliśmy już przy Słoneczniku, a chmury zasłoniły nam całe widoki. Dalej żółtym szlakiem zeszliśmy do Pielgrzymów i przez Polanę do Karpacza.