Skocznia w Planicy – zwiedzanie Letalnicy w Słowenii

Skocznia w Planicy w Słowenii – popularna Letalnica, to ostatnia skocznia, na której rozgrywane są zawody pucharu świata w skokach narciarskich. To właśnie tam odbywa się ceremonia końcowa i wręczana jest Kryształowa Kula. Słoweńska Letalnica słynie z wysokiego poziomu trudności.

Skocznia cieszy się popularnością wśród fanów sportu, którzy przybywają na miejsce w każdym sezonie, aby obejrzeć najlepszych zawodników na świecie walczących o miano mistrza. Jako turysta możesz spodziewać się spektakularnych widoków i doskonałej atmosfery. Warto również rozejrzeć się dookoła i podziwiać otaczające góry. Wizyta na skoczni narciarskiej w Planicy to naprawdę niesamowite doświadczenie.

Skocznia znajduje się w miejscowości Rateče w gminie Kranjska Gora. Miejscowość liczy około 600 mieszkańców. Polecamy również wybrać się nad Jezioro Jasne oraz wjazd samochodem na Przełęcz Vršič.

Parking przy skoczni narciarskiej

Przy wjeździe na teren kompleksu był podniesiony szlaban i nie było opcji pobrania biletu. Jednak na tablicy wiedzieliśmy informację, że postój całodniowy kosztuje 3 euro. Wjechaliśmy niemalże pod samą skocznię.

Zwiedzanie skoczni narciarskiej w Planicy –  nasza wizyta na Letalnicy

Gdy przyjechaliśmy na miejsce, to nie spodziewaliśmy się, że będziemy mogli wejść na samą górę i zobaczyć mamucią skocznię z każdej strony. Myśleliśmy, że zobaczymy ją tylko z dołu. Od razu zastanowiliśmy się, jak oni mogą tam skakać? Ta skocznia była ogromna. Widzieliśmy, że ludzie idą w górę schodkami, a przy belce startowej stoją inne osoby.

• Rozmiar skoczni to 240 metrów,
  • Punkt konstrukcyjny K200,
  • Data otwarcia: 21 marca 1969.

Rekord skoczni

Później, gdy wróciliśmy do noclegu, to od razu włączyliśmy sobie skoki narciarskie, żeby obejrzeć rekord skoczni. Obecnym rekordzistą Letelnicy jest Ryoyu Kobayashi z Japonii. Skoczył on 252 metry w 2019 roku. W 2017 roku Kamil Stoch skoczył tutaj 251,5 m.

Stanowisko sędziowskie, gniazdo trenerskie, bula, próg i belka

Na skoczni był jeszcze śnieg. Szliśmy do góry schodkami po prawej stronie. Najpierw dotarliśmy do stanowiska sędziowskiego. Widzieliśmy, jak bardzo nachylony jest stok. Później byliśmy już przy progu. Zobaczyliśmy bulę, czyli grzbiet skoczni. Obok było stanowisko trenerskie. Schodkami szliśmy bardzo stromo do góry. Nieco trzeba się namęczyć, żeby dotrzeć do belki. Jednak warto to zrobić.

Z samej góry można zobaczyć, co odczuwają skoczkowie narciarscy: Kubacki, Stoch, Żyła oraz reprezentanci innych krajów. Koszmarnie wyglądał upadek zawodnika z Norwegii, Daniela Andre Tandego.

Piotr Żyła mistrzem świata na skoczni normalnej w 2023 roku

W 2023 roku Piotr Żyła obronił tytuł mistrza świata na skoczni w Planicy, ale na skoczni normalnej.

skocznia narciarska
Skocznia w Planicy - zwiedzanie Letalnicy w Słowenii

Loty narciarskie na skoczni mamuciej

Zawody w lotach narciarskich na sławnej Velikance odbywają się w marcu na zakończenie sezonu. Uwielbiam oglądać wtedy konkurs, zwłaszcza gdy świeci słońce. Wygląda wszystko wtedy bajecznie. Dopiero teraz przekonaliśmy się, że z obiektu widać tak wspaniałe krajobrazy na Alpy Julijskie.

Czas zwiedzania skoczni w Planicy

Nam wejście na górę zajęło ponad godzinę. Do przejścia jest około 500 metrów. Trzeba pokonać ponad 180 metrów w pionie. Całe zwiedzanie zajęło nam prawie 2 godziny. Oprócz nas było sporo osób. Obiekt i jego otoczenie wygląda inaczej niż podczas transmisji w telewizji. Polecamy również wybrać się nad Jezioro Bled.