Skopiec
Dolnośląskie,  Góry Kaczawskie

Skopiec – Góry Kaczawskie. Najkrótszy szlak – opis i mapa

Góra Skopiec jest najwyższym szczytem Gór Kaczawskich o wysokości 724 m n.p.m. Nie powala on walorami turystycznymi i jest całkowicie zalesiony. Kiedyś turyści musieli wiele razy błądzić, żeby doszukać się najwyższego punktu, teraz wzniesienie jest dobrze oznaczone i wiadomo, w którym miejscu zrobić sobie odpowiednie zdjęcie do książeczki.

Góra Skopiec należy do Korony Gór Polski

Góry Kaczawskie są miejscem, które turystów nie widują zbyt często. Wyjątkiem jest Skopiec – szczyt Korony Gór Polski, ale to tylko w większości od strony wioski Komarno, gdzie do szczytu mamy coś około 20 minut. Mówię tak z własnego doświadczenia, gdy 100 razy patrzyliśmy na mapę, bo dojście na Skopiec, jak i droga do niego nie była oznaczona. Wiedzieliśmy tylko jak mniej więcej tam trafić. Teraz prowadzi tam wydeptana ścieżka, a na górze mamy oznaczenia w postaci tabliczek. My byliśmy tam w 2014 roku i od tego czasu wiele się tam zmieniło.

Opis szlaku na Skopiec z Komarna

Na Skopiec zaplanowaliśmy wyjście z górnej części miejscowości Komarno. Podjechaliśmy za szlakiem żółtym, aż do miejsca, gdzie kończy się asfaltowa droga i tam na poboczu zostawiliśmy samochód. Współrzędne parkingu: 50.9421651, 15.8789874. Była godzina 12, czyli upał nie do wytrzymania. Ogólnie przez pierwsze dni nie szło wytrzymać, ale za to widoki były piękne.

Ruszyliśmy szlakiem żółtym w stronę Skopca. Wyjście będzie nieco skomplikowane, bo na szczyt nie prowadzi żaden szlak, ale postaram się dokładnie wyjaśnić co i jak. Po około 5 minutach dochodzimy do takiego kolorowego drzewa, na którym są zawieszone różnego rodzaju buty.

Jak dojść na górę Skopiec z Komarna, żeby się nie zgubić?

Teraz należy iść bez szlaku na drogę najbardziej na prawo, czyli tak jakby naprzeciwko tego drzewa. Po jakichś 20 minutach marszu dojdziemy do szlaku niebieskiego i idziemy z nim w lewo. Po tym, jak dojdziemy na najwyższy punkt, po prawej zobaczymy drogę na Baraniec (720 m) i gdy otworzą nam się widoki, to skręcamy na ubitą drogę w lewo. Na drugim drzewie będzie przyklejona maleńka niebiesko-biała tabliczka z napisem Skopiec.

Mapa trasy turystycznej i szczyt Kopiec

Musimy iść przed siebie przez kilkadziesiąt metrów i w pewnym momencie odejść w lewo. Ciężko będzie to odejście przegapić, ponieważ na drzewie są namalowane białe strzałki, a droga tam jest, że tak powiem przeorana przez zdobywców KGP :). Dojdziemy na najwyższy szczyt Gór Kaczawskich i ujrzymy kopiec z kamieni i wyryty na drzewie napis Skopiec. Warto by było umieścić tutaj tabliczkę, chociaż byłaby jasność co do szczytu. Wróciliśmy na start tym samym szlakiem, dokładnie mierząc i analizując dojście, żeby dokładnie przekazać trasę wszystkim, którzy dopiero ruszą na szczyt.

Szlaki na górę Skopiec

Na najwyższy szczyt Gór Kaczawskich nie wyjdziemy znakowanym szlakiem, jednak w jego pobliże dostaniemy się szlakiem:

1. żółtym z Komarna – 3,2 km, 1:15 h,
  2. żółtym z Wojcieszowa – 5,4 km, 2:00 h,
  3. niebieskim z Radomierza – 6,5 km, 2:10 h
  4. niebieskim z Łysej Góry 7,4 km, 2:25 h
  • Parkingi: W Komarnie, Radomierzu i Wojcieszowie przy kościele.
  • Pieczątka: Na Skopcu w skrzynce znajdziemy pieczątkę i inne skarby.

A jeśli zdobywasz inne szczyty do Korony Gór Polski, to zapraszamy do specjalnego wpisu poświęconemu KGP, a także do odwiedzenia sąsiednich szczytów: Skalnika w Rudawach Janowickich oraz Śnieżki w Karkonoszach.

• Janek

Witam. Dzisiaj, tj. 27.10.2018 była próba zdobycia Skopca z Radomierza. Niestety, na trasie żadnych tabliczek-znaków pomagających tam trafić. Doszliśy do Wojcieszowa – niepocieszeni. Chyba, jak zwykle, komuś przeszkadzały.

• Ola

W ubiegłym roku szczyt Skopca był już dużo lepiej oznaczony – dwie tabliczki na szczycie, skrzynka z pieczątką i kilka wskazówek na szlaku znacznie ułatwiały znalezienie właściwego punktu. Co ciekawe… niby taki niski szczyt, na którego można wejść w kilkanaście minut, ale widoki ze szlaku naprawdę przepiękne!

• Mateusz Grzegorzek

Tak – widoki ze szlaku są super, a szczyt jest zdobywamy tylko z konieczności, bo do KGP, a szkoda. Właśnie widzieliśmy teraz na różnych blogach, nawet na Twoim, że wiele się tam zmieniło. Teraz trafić łatwiej i niespodzianka dodatkowo na szczycie. 🙂