Folwarczna i Baraniec w Górach Kaczawskich – szlak z Przełęczy Komarnickiej

Folwarczna, Baraniec oraz Skopiec to trzy szczyty w Górach Kaczawskich, które położone są tuż obok siebie. To wzniesienia, które można zdobyć w ciągu godziny już podczas jednej wycieczki. O Skopcu pisaliśmy już kiedyś w osobnym tekście, więc tutaj opowiem więcej o Folwarcznej i Barańcu.

Skąd iść na Folwarczną i Baraniec? Mapa szlaku turystycznego

Wycieczkę najlepiej rozpocząć na rozdrożu przy Przełęczy Komarnickiej 662 m n.p.m. możesz tam dojechać od strony miejscowości Komarno. Na końcu asfaltu znajduje się parking dla około 10 samochodów.

• Współrzędne parkingu przy szlaku: 50.9395, 15.8775,
  • Długość trasy: 3,4 km,
  • Czas przejścia to 2 godziny.

Buty turystów na Przełęczy Komarnickiej

Z parkingu ruszyliśmy niebieskim szlakiem w kierunku Przełęczy Komarnickiej. Na niej znajduje się to słynne drzewo z butami. Były tam także oznaczenia szlaków. Zobaczyliśmy, że w lewą stronę można iść na górę Folwarczną 723 m n.p.m., a w prawo na Skopiec i Baraniec.

Baraniec 720 m n.p.m. w Górach Kaczawskich

Na samym początku poszliśmy szlakiem niebieskim na Baraniec mierzący 720 m n.p.m. Wejście na szczyt zajęło nam około 20 minut. Do przejścia mieliśmy 800 metrów. Baraniec widoczny jest z daleka, ponieważ na jego szczycie znajduje się maszt telekomunikacyjny. Dojście na samą górę nie sprawiło większych problemów.

Baraniec zaliczany jest do Diademu Polskich Gór. Oznaczenie szczytu w postaci tabliczki znajduje się między drzewami za ogrodzeniem. Przy dobrej pogodzie rozciągają się stamtąd wspaniałe widoki. Jest czwartym najwyższym szczytem Gór Kaczawskich. Po zdobyciu szczytu wróciliśmy tym samym szlakiem na Przełęcz Komarnicką.

Folwarczna 723 m n.p.m w Górach Kaczawskich

Przeszliśmy obok drzewa z butami i poszliśmy polną drogę zgodnie ze wskazówkami kierunku widniejącego na drewnianej tabliczce. Na Folwarczną mieliśmy około 45 minut. Za około 200 metrów weszliśmy do lasu, a za kolejne 200 skręciliśmy w prawo. Kierowaliśmy się tuż obok dużego drewnianego paśnika dla zwierząt. Musieliśmy iść cały czas pod górę za wydeptana drogą. Droga nie była trudna, ale prowadziła cały czas przez las. Widoków nie mieliśmy tam żadnych.

Wchodzimy na szczyt

Folwarczna mierzy 723 m n.p.m. i często nazywana jest Maślakiem. Tak jak sąsiednie Skopiec i Baraniec zaliczana jest do Diademu Polskich Gór, a także do Korony Kaczawskiej, o której pisaliśmy kiedyś na blogu. Cały wierzchołek góry był zalesiony, ale spokojnie odnaleźliśmy tabliczkę z oznaczeniem szczytu. Muszę przyznać, że tutaj nie ma żadnego wytyczonego szlaku górskiego.

Folwarczna często jest uznawana za najwyższy szczyt Gór Kaczawskich, ale prawdopodobnie najwyższym szczytem jest Okole (w Koronie Gór Polski najwyższy jest Skopiec).

Ze szczytu nie schodziliśmy tą samą drogą, tylko poszliśmy dalej w kierunku wschodnim. Po 200 metrach zejścia wyszliśmy na łąkę i dotarliśmy na Przełęcz Komarnicką. Szliśmy z dzieckiem, więc cała trasa zajęła nam około dwóch godzin.