Sveti Juraj w Chorwacji – plaże, atrakcje, góry, piękne widoki i samotna wyspa na morzu

Sveti Juraj to mała miejscowość w Chorwacji położona tuż nad Morzem Adriatyckim. My mieliśmy nocleg w sąsiednim Senj i stamtąd ruszaliśmy w góry w pasmo Welebitu. Sveti Juraj leży tuż pod górami. Są tam liczne hotele oraz apartamenty. Z obiektów noclegowych jest bardzo blisko do plaży. Nie ma tam zbyt wielu atrakcji, dlatego zwiedzanie zajmie Ci nie więcej niż 2 godziny. Do tego można oczywiście doliczyć plażowanie.

Sveti Juraj nie ma więcej niż 1000 mieszkańców. W dawnych czasach istniała tutaj wioska Lopsica. Jeśli ktoś poszukuje spokojnego miejsca na wakacyjny wypad, to te okolice będą idealne. Mieszkańcy tego miejsca znani są z rybołówstwa.

Sveti Juraj w Chorwacji - plaże, atrakcje i piękne widoki

Jak dojechać do miejscowości?

Dojazd do Sveti Juraj z południowej Polski zajmuje około 10 godzin i 20 minut. Z Zagrzebia dojedziesz w 2 godziny, z Rijeki w ciągu 1 godziny i 20 minut, a ze Splitu w 3 godziny i 15 minut.

Parking blisko atrakcji

Parking znajduje się tuż przy Adriatyku w pobliżu małej piaszczystej plaży. Gdy byliśmy w maju, to postój był bezpłatny. Nie widziałem tam żadnych informacji o płatnym parkingu. W pobliżu jest kaplica świętego Jerzego – St. George’s Chapel oraz restauracja Bistro Riva.

• Współrzędne parkingu w miejscowości przy plaży: 44.9297, 14.9197.

Atrakcje w Sveti Juraj w Chorwacji

Tak jak pisałem, w miejscowości nie ma zbyt wielu atrakcji, ale kilka ciekawych miejsc warto zobaczyć. Jest to między innymi mały port i plaża, punkt widokowy czy kościół świętego Jerzego.

Port i plaża Sveti Juraj

To właśnie w małym porcie możesz zostawić samochód i ruszyć na krótki spacer. Jak byliśmy tam w maju, to nie było zbyt wielu osób. Więcej nurków niż turystów. Miejscowość okazała się bardzo spokojna. Posiedzieliśmy chwilę nad wodą i ruszyliśmy dalej. Plaża Sveti Juraj jest mała, skromna, ale zadbana.

• Współrzędne plaży: 44.9308, 14.9202.

Wzgórze z krzyżem

Wzgórze z krzyżem to idealne miejsce, aby obejrzeć miejscowość z góry. Zwłaszcza pięknie prezentuje się port, okoliczne szczyty Welebitu, sąsiednie wyspy np. Prvić i Wyspa Krk. Najpiękniej wygląda wyspa Lisac, czyli ta najbliżej. Dojście z parkingu zajmuje maksymalnie 15 minut.

• Na Wyspie Krk warto pojechać do miejscowości Baska.

Otocic Lisac

Wyspa Lisac znajduje się tuż przy porcie, jednak nie można na nią dojść. Podobno jedyna opcja to ta wodna – przepłynięcie, skorzystanie z łódki lub pontonu. Tam na górze również stoi krzyż i wyspa stanowi punkt widokowy. Najpiękniej to miejsce prezentuje się z drona.

Kościół świętego Jerzego

Przy porcie znajduje się również kościół świętego Jerzego (St. George’s Church, Crkva sv. Juraj). Dobrze widoczny jest z portu, więc łatwo do niego trafić. Przy porcie jest mała kaplica – taka żółta z krzyżem u góry. Idealnie komponuje się w otoczenie. Obok jest jeszcze cmentarz oraz ruiny kościoła świętych Filipa i Jakuba.

Zachód słońca nad Morzem Adriatyckim

Nocując w Senj, czyli po sąsiedzku nie mogliśmy sobie odmówić zachodu słońca nad Morzem Adriatyckim. Wybraliśmy miejsce przy drodze z Senj do Sveti Juraj na małej zatoczce. Tutaj, gdzie jest brązowy znak na Park Narodowy Paklenica.

Gdzie iść w góry?

Sveti Juraj to świetna baza wypadowa w okoliczne góry. Gdzie warto ruszyć na szlak?

Koniecznie musisz zobaczyć także skalne miasto Chorwacji, położone w górach Welebitu.