Szczytniak
Świętokrzyskie

Szczytniak – najłatwiejszy i najkrótszy szlak ze Starego Skoszyna

Szczytniak to szczyt w Górach Świętokrzyskich i najwyższy punkt w paśmie Jeleniowskim. Mierzy 554 m n.p.m. i znajduje się na Głównym Szlaku Gór Świętokrzyskich. Nie wyróżnia się widokowa, chociaż warto na jego zboczach zobaczyć Gołoborze. Zdobywanie Szczytniaka można połączyć ze zdobywaniem Łysej Góry lub Łysicy – najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich. Najkrótszym i najłatwiejszym szlakiem na górę jest trasa z przysiółka Stary Skoszyn.

Mapa najkrótszego szlaku na Szczytniak

Stary Skoszyn – Szczytniak – Stary Skoszyn

Opis szlaku Stary Skoszyn – Szczytniak

Przejechaliśmy do miejscowości Stary Skoszyn, skąd czarnym szlakiem udaliśmy się na Szczytniak (554 m). Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku górskiego: 50.8417759, 21.1493940.

Bardzo szybko się wychodzi na szczyt. Jedynym problemem są kałuże, które trzeba cały czas omijać. Jest dość sporo odejść, więc dla przestrogi trzeba pilnować znaków. Po około 50 minutach dochodzimy do małego gołoborza. Jest to główna atrakcja tutaj w Jeleniowskim Parku Krajobrazowym. Kamienie w tym dniu były śliskie i trzeba było uważać.

Szczytniak w Górach Świętokrzyskich

Ogólnie Szczytniak nie jest oznaczony żadną tabliczką. Po prostu dochodzi się do czerwonego szlaku. Jedyną informacją, jaką tam znajdziemy na czerwonej tablicy to to, że jest tam Rezerwat Szczytniak. Ciekawostką jest to, że wzniesienie zaliczane jest do Korony Gór Świętokrzyskich – projektu stworzonego przez PTTK Kielce. Na Szczytniak możesz dotrzeć również innymi szlakami.

1. Szlakiem czarnym z Piórkowa – 1:30 h, 4,7 km,
  2. Szlakiem czerwonym z Paprocic – 2:25 h, 7 km,
  3. Szlakiem czerwonym z Gołoszyc – 2:40 h, 9,5 km.

Jak widać, trasa ze Starego Skoszyna jest najkrótsza, ponieważ na szczycie jesteśmy już w ciągu 50 minut. Do przejścia są 2 kilometry.

Na szczycie zjedliśmy drugie śniadanie, porobiliśmy zdjęcia i ruszyliśmy przed siebie. Niestety ze smutnymi minami wracaliśmy do samochodu, ponieważ tak dużo ciekawych miejsc jest wartych zobaczenia, a my musimy wracać do domu. W drodze powrotnej obiecaliśmy sobie, że musimy tutaj jeszcze przyjechać i pochodzić po okolicznych wzniesieniach. Na koniec zapraszam Cię do zakładki, gdzie znajdują się nasze wszystkie wycieczki w tym paśmie górskim – Góry Świętokrzyskie.