Wzgórza Włodzickie: Grodziszcze i ruiny wieży widokowej

Grodziszcze jest to kolejne wzniesienie w paśmie Wzgórz Włodzickich w Sudetach, które odwiedziliśmy, zdobywając szczyty i miejsca w ramach projektu wieże widokowe Ziemi Kłodzkiej. Na szczycie jeszcze jest wieża widokowa, jednak jest w takim stanie, że po prostu tylko tam stoi. Nie ma możliwości udostępnienia jej turystom, no, chyba żeby tylko sobie na nią popatrzyli.

Grodziszcze to szczyt na Wzgórzach Włodzickich

Grodziszcze mierzy 369 m n.p.m. i jest kopulastym wzgórzem o dość łagodnych zboczach. Jest wzniesieniem nad polami uprawnymi z jeszcze wystającą wieżą widokową ponad drzewa. Także z daleka, jeśli ją zauważymy, to na pewno rozpoznamy. Aby Wam ułatwić szukanie na mapie tego miejsca, zwróćcie uwagę na tory kolejowe między stacjami Gorzuchów Kłodzki – Ścinawka Średnia w Kotlinie Kłodzkiej. Warto skorzystać z mapy 'Ziemia Kłodzka’ wydawnictwa Compass.

Jak dojechać do wieży widokowej Grodziszcze?

My udając się od Nowej Rudy, docieramy do miejscowości Bożków. Mijamy po naszej lewej stronie boisko sportowe, które przynależy do Zespołu Szkół Agrotechnicznych im. Batalionów Chłopskich w tej miejscowości. Następnie zaczął się park obok Pałacu. Mniej więcej na środku parku skręcamy w prawo i jedziemy jeszcze jakieś 1300 metrów przed siebie.

Mijamy tak naprawdę dwa pola i zatrzymujemy samochód na rozjeździe. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku: 50.512857, 16.556137. Tam też widzimy tabliczki i zielony szlak. Nie spodziewaliśmy się, aby tam jakiś był. Na mapach w ogóle nie jest naniesiony. Miło, że był i mogliśmy sprawdzić, gdzie jest poprowadzony. Oczywiście doprowadził nas prawie na szczyt i pod wieżę widokową.

Jak dojść do wieży widokowej?

Także od pozostawionego samochodu (wyżej na mapie X) ruszyliśmy za zielonymi znakami i szliśmy za drogą po lesie przez ponad jeden kilometr, a następnie skręciliśmy w lewo i udaliśmy się miedzą między polami. Od tego miejsca cały czas kierowaliśmy się prosto, minęliśmy uprawne pola pełne cebuli i weszliśmy w las na zboczach szczytu Grodziszcze, a następnie wspinaliśmy się na najwyższy punkt.

Ruiny wieży na Grodziszczu

Tam zastaliśmy ruiny wieży widokowej, która została wybudowana przez hrabiego Antona von Magnisa, który odziedziczył tutaj dobra miejscowości Bożków i w późniejszych swoich latach kupował pobliskie ziemie. Jemu też możemy zawdzięczać budowę pałacu, parku i oranżerii w tej miejscowości. Wracając do wieży, to wygląda jak zamek.

W latach swojej świetności posiadała kuchnię, a czym wyżej tym był salon i sypialnia. Nawet pod koniec XIX wieku były tam dwa drewniane kioski dla odwiedzających turystów. Niestety w tym momencie są to bardzo zaniedbane ruiny. Wieża nie ma zakończenia, nie ma dachu, a po krętych schodach zostały tylko ślady na ścianie. Do samochodu wrócić należy szlakiem zielonym lub ścieżką przez pole.