Zadzierna z Paprotek – Brama Lubawska. Szlak na widokowy szczyt

Zadzierna to najwyższy szczyt Bramy Lubawskiej. Mierzy 724 m n.p.m i położone jest w pięknym miejscu nad Jeziorem Bukówka. Góra stanowi wspaniały punkt widokowy.

• Najkrótszy szlak na szczyt prowadzi z Paprotek,
  • Na górę możesz dojść również szlakiem zielonym z Lubawki oraz czerwonym z Bukówki.

Relacja z wycieczki

Nadeszła sobota – 19 września. Od samego poranka świeciło piękne słoneczko. Zebraliśmy się i pojechaliśmy do miejscowości Paprotki, leżącej nad Jeziorem Bukówka. Tam czerwonym szlakiem mieliśmy wyjść na Zadzierną – najwyższy szczyt Bramy Lubawskiej.

Zadzierna była nam potrzebna do zdobycia Korony Sudetów Polskich. Jest to bardzo urokliwe i widokowe miejsce.

Jak wygląda szlak na Zadzierną?

Podjeżdżamy możliwie jak najdalej na szlaku czerwonym. Jak minie się Stanicę pod Zadzierną, ujedzie się może 200 metrów, a szlak odejdzie prostopadle w lewo, to tam trzeba zostawić samochód. Jest miejsce na 1 samochód. Akurat nam się udało, że nikogo nie było. Zanim jeszcze dojechaliśmy na miejsce, to zatrzymaliśmy się na drodze, żeby obejrzeć przepiękny widok.

• Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku: 50.7253, 15.9522.

Mapa trasy turystycznej na Zadzierną

Ruszyliśmy przed siebie przyjemną dróżką, za szlakiem czerwonym. Obracając się za siebie, mogliśmy dostrzec Jezioro Bukówka. Po 15 minutach znajdujemy się przed wejściem do lasu i bardzo ładnym ostrzeżeniem. Może ktoś jak to przeczyta, to zacznie myśleć.

Zadzierna mapa

Widokowy szczyt w Bramie Lubawskiej

Zaczęliśmy ostre podejście. Najpierw myśleliśmy, że na górę nie prowadzi żaden szlak, tylko przechodzi poniżej grzbietu, jednak okazało się, że szlak czerwony idzie bezpośrednio przez szczyt.

Po 30 minutach znaleźliśmy się na szczycie. Jest on bardzo atrakcyjny, bo widoki są przepiękne. My tutaj mieliśmy świetną pogodę. Zadzierna mierzy 724 m n.p.m. i mimo że jest niewysoka, to potrafi pozytywnie zaskoczyć.

Co widać z Zadziernej?

Ze skałek położonych w partii szczytowej wzniesienia rozpościera się szeroki widok na zbiornik Bukówka, Bramę Lubawską, Góry Krucze, Rudawy Janowickie oraz wschodnią część Karkonoszy, oraz okoliczne wzniesienia i miejscowości.

Jeśli odwiedzasz ciekawe miejsca w Sudetach, to polecamy Ci: Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich, Szrenicę i Śnieżkę w Karkonoszach oraz

Po kilkunastu minutach pobytu na szczycie zeszliśmy z powrotem tym samym szlakiem. Przed 10 byliśmy przy samochodzie i pojechaliśmy w kolejne miejsce. Zobacz także opis szlaku na Kruczą Skałę z Lubawki.