Dolina Aleksandrowicka, a w niej skała Krzywy Sąd i Głowa Słonia

Dolina Aleksandrowicka to Dolinka Krakowska znajdująca się poza parkiem krajobrazowym, a mimo to bardzo miło ją będziemy wspominać. Znajduje się na terenie miejscowości Aleksandrowice, przy klubie sportowym KS Topór. Największymi atrakcjami są tam skały: Krzywy Sąd, Głowa Słonia, oraz droga krzyżowa znajdująca się po drugiej stronie potoku Aleksandrówka. Przez Dolinę Aleksandrowicką przebiega ścieżka oznakowana kolorem czerwonym mierząca 2,5 km. Do tej pory odwiedziliśmy:

Wycieczka z dzieckiem do Doliny Aleksandrowickiej

Jak dojechać do Doliny Aleksandrowickiej i gdzie zaparkować?

Dojazd z Krakowa do Doliny Aleksandrowickiej zajmuje 30 minut. Najlepiej dojechać przez Bronowice, Rząskę, Szczyglice, Balice i Aleksandrowice. W nich trzeba skręcić w prawo w stronę stadionu piłkarskiego KS Topór. Parking znajduje się tuż przy wejściu do doliny i jest bezpłatny. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 50.092259, 19.751056. Przy parkingu są także ławki, wiaty, tablice edukacyjne oraz mapa ścieżki prowadzącej przez dolinkę.

Parking przy Dolinie Aleksandrowickiej

Mapa i opis ścieżki spacerowo-edukacyjnej przez Dolinę Aleksandrowicką

Przed wyruszeniem na ścieżkę spacerowo-edukacyjną znakowaną kolorem czerwonym sprawdziliśmy mapę. Mieliśmy chwilę czasu, ponieważ czekaliśmy, aż przejdzie burza, a także zjedliśmy drugie śniadanie. Przed nami były ponad 2 kilometry drogi, czyli w około 45 minut powinniśmy się wyrobić. Może burza już nie wróci.

Ruszyliśmy ścieżką do najciekawszego miejsca, jakim jest skała Krzywy Sąd. Stanowi ona świetny punkt widokowy na Aleksandrowice oraz w kierunku Krakowa. Miejsce zabezpieczone jest metalowymi barierkami, a z lewej strony powiewa biało-czerwona flaga Polski. Tuż obok niej znajduje się Głowa Słowa – 12-metrowa skała, na której uprawiana jest wspinaczka.

Dolina Aleksandrowicka - mapa
Początek ścieżki w Dolinie Aleksandrowickiej
Oznakowanie ścieżki w Dolinie Aleksandrowickiej
Dolina Aleksandrowicka z dzieckiem
Dolina Aleksandrowicka - punkt widokowy
Krzyż na Skale Krzywy Sąd
Stawy - Dolina Aleksandrowicka

Legenda o skale Krzywy Sąd i komesie Mateuszu

Z tym miejscem związana jest legenda o komesie Mateuszu, który władał zamkiem w Morawicy. Pewnego dnia wybrał się on na polowanie do lasu razem ze swoją świtą. Polowali na rosomaka. Ten uciekł im jednak do lasu, a Mateusz odnalazł go w jaskini. Swojego konia zostawił towarzyszącemu giermkowi.

Będąc w pieczarze, ujrzał wielkie drzwi z kluczem. Zaciekawiony otworzył je i zobaczył ogromne ilości złota. Po chwili do komnaty wszedł także giermek, czym rozwścieczył komesa. Władca zamku w Morawicy chciał pozbyć się niewygodnego świadka, dlatego szybko znalazł powód, aby to zrobić. Okazało się, że giermek zostawił gdzieś rumaka, a ten został rozszarpany przez niedźwiedzie.

Mateusz udawał rozpacz po utracie konia i zwołał sąd, który miał skazać giermka na śmierć. Został strącony z wysokiej skały. Po tym wyroku, gdy Mateusz wracał do włości, to został ukąszony przez żmiję.

Legenda o Skale Krzywy Sąd
Krzyż - Skała Krzywy Sąd

Jeszcze kilka skał, stawy i droga krzyżowa w Aleksandrowicach

Poszliśmy dalej i wyszliśmy na najwyższy punkt. Tam zobaczyliśmy znak, że do punktu widokowego 100 metrów. Zgodnie z nim tam poszliśmy. Niestety nie zobaczyliśmy nic. Ten znak może był poprawny kilka lat temu. Teraz wszystko już zarosło. Zaczęliśmy schodzić delikatnie w dół i przez mostek przeszliśmy nad potokiem Aleksandrówka. Tuż po nim były stawy i zaczynała się droga krzyżowa prowadząca przez las. Tam zaczęło grzmieć i zrobiło się ciemno.

Szybko przeszliśmy ten leśny odcinek, chociaż musieliśmy wyciągnąć parasole, ponieważ zaczęło bardzo padać. Ścieżką zeszliśmy tuż obok stadionu, czyli byliśmy prawie przy samochodzie. Dzieci, które przy naszym starcie wycieczki grały w piłkę, teraz siedziały we wiacie i czekały na poprawę pogody. Dotarliśmy do samochodu i postanowiliśmy pojechać do hotelu, a w kolejnych dniach odkryć kolejne dolinki.

Punkt widokowy w Dolinie Aleksandrowickiej
Potok Aleksandrówka
Aleksandrowice stawy
Stawy w Aleksandrowicach
Droga krzyżowa Aleksandrowice
Krzyż na drodze krzyżowej w Aleksandrowicach

Aleksandrowice to dawna wieś rycerska

Aleksandrowice to tak w ogóle dawna wieś rycerska. Początkowo władali nią przedstawiciele z rodu Topór. To już wiadomo skąd taka nazwa klubu piłkarskiego. Aleksandrowice to także ciekawa miejscowość turystyczna, ponieważ oprócz Doliny Aleksandrowickiej warto tam jeszcze zobaczyć:

1. Zespół dworski,
  2. Murowany budynek dawnego szpitala,
  3. Studnia z kołem zamachowym,
  4. Figura świętego Jana Nepomucena,
  5. Aleja grabowa,
  6. Winna Góra
  7. Domy i stodoły drewniane.