Wąwóz Podskalański (Dolina Wedonki) – uważaj na swój samochód!

Wąwóz Podskalański (Dolina Wedonki) to urokliwe miejsce na terenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej niedaleko Krakowa. Leży we wsi Tomaszowice w przysiółku Podskalany i należy do tak zwanych Dolinek Krakowskich. My od poniedziałku rozpoczęliśmy zwiedzanie dolinek w Małopolsce. Zaczęliśmy od Doliny Mnikowskiej, jednak postanowiliśmy pierwszy tekst napisać właśnie o Dolinie Wedonki, a inaczej mówiąc o Wąwozie Podskalańskim. Dlaczego? Zaraz wyjaśnię.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Zobacz podstawowe informacje o Dolinkach Krakowskich

W Wąwozie Podskalańskim najciekawsza jest Wielka Skała i Jaskinia Borsucza

Wąwóz Podskalański zwany Doliną Wedonki, to jedno z mniej znanych miejsc na mapie podkrakowskich dolinek. Szukając spokoju i wyrwania się na kilka godzin z Krakowa, warto zdecydować się właśnie na to miejsce. Jest najmniejszą z dolinek, ponieważ mierzy zaledwie 1 kilometr. Oddziela Płaskowyż Ojcowski od Rowu Krzeszowickiego i przebiega przez nią szlak koloru czarnego, idący z Doliny Kluczwody do Modlnicy. Najciekawszymi elementami doliny są Wielka Skała, Niewielka Skała, Skała Borsucza oraz Jaskinia Borsucza.

Przy Dolinie Wedonki musisz uważać na swój samochód

Postanowiliśmy rozpocząć nasz cykl wpisów o Dolinkach Podkrakowskich właśnie od Wąwozu Podskalańskiego, ze względu na sytuację związaną z parkingiem przy wejściu do Doliny Wedonki. Uchroni Cię to przed późniejszymi problemami.

Wyznaczyliśmy sobie na miejsce startu przysiółek Podskalany w Tomaszowicach. Chcieliśmy zatrzymać samochód gdzieś na poboczu przy lesie, żeby nie przeszkadzać. Z opisów dostępnych w Internecie dowiedzieliśmy się, że można zaparkować przy drodze, na miejscu, w którym zmieszczą się 2 samochody. Niestety miejscowi źle na to patrzą.

Korzystając z rad, zatrzymaliśmy się nieco dalej w głąb wąwozu obok drogi. Nie zdarzyliśmy dobrze wyjść z samochodu, gdy przybiegł jeden z mieszkańców z pretensjami i zaczął nam robić zdjęcia. Krzyki, groźby, zastraszanie, że to teren prywatny, że za chwilę nas zgłosi, bo ma zdjęcia, że już nie wyjedziemy, odholują nas, itp. Uspokoił się dopiero gdy zobaczył, że jest z nami dziecko. Wtedy na spokojnie mogliśmy z nim porozmawiać. Chcieliśmy go najpierw zrozumieć.

Okazało się, że w okolicy mają problemy z nielegalnym wyrzucaniem śmieci, blokowaniem dróg wjazdowych i oskarżeniami o niszczenie samochodu. Emocje trochę opadły, więc doradził, żebyśmy pojechali od drugiej strony, ponieważ jest tam boisko sportowe, plac zabaw, punkt widokowy i duży parking. My powiedzieliśmy, że warto by było na początku drogi postawić znak, że zakaz wjazdu lub teren prywatny. Wtedy nie mieliby takich problemów. Tutaj nie parkuj: 50.140548, 19.849443.

Parking i punkt widokowy przy Wąwozie Podskalańskim

Zgodnie z radami dojechaliśmy na wskazany parking przy ulicy Topolowej. Współrzędne geograficzne: 50.139177, 19.840266. Z niego dojście i przejście przez Wąwóz Podskalański zajmuje 25 minut. To o 10 minut dłużej niż od tej felernej strony. Tam też znajduje się bardzo ciekawy punkt widokowy, z którego widać Tatry, Beskidy oraz Kraków.

Opis przejścia i mapa trasy turystycznej przez Wąwóz Podskalański

Rozpoczęliśmy z wyżej wspomnianego parkingu przy stadionie i placu zabaw. Ruszyliśmy w górę za znakami czarnej ścieżki rowerowej. Nią szliśmy przez około 5 minut, ponieważ na samym szczycie pojawił się szlakowskaz i szlak czarny prowadzący do Doliny Wedonki. Krajobrazy rozciągające się z punktu widokowego były naprawdę niesamowite. Bardzo ciekawie musi to miejsce wyglądać o wschodzie lub zachodzie słońce. Punkt widokowy zwany jest Łysą Górą.

Z niego weszliśmy do lasu i zaczęliśmy delikatnie schodzić w dół. Szło się bardzo przyjemnie, ponieważ w cieniu, a temperatura w słońcu sięgała 30 stopni. Do poniższej mapy musisz doliczyć 5 minut na ścieżkę rowerową od parkingu.

Szliśmy wzdłuż potoku Wedonka czasami krętą drogą. Nas interesowały dwa miejsca: Wielka Skała i Jaskinia Borsucza. Dla nich właśnie warto odwiedzić Wąwóz Podskalański. Wielka Skała robi wrażenie, ponieważ mierzy aż 16 metrów. Jest obiektem, na który można się wspinać. Znajduje się na niej 12 dróg wspinaczkowych o różnych stopniach trudności. W niej można odnaleźć 6 schronisk. Tuż obok niej znajduje się Niewielka Skała, wykorzystywana również do wspinaczki.

Wąwóz Podskalański

Kilka minut dalej znajduje się Jaskinia Borsucza, która ukryta jest w krzakach po lewej stronie, idąc od skały. Znaleźć ją można łatwo, ponieważ tuż przed nią znajduje się Borsucza Skała. Można wejść do środka, chociaż dno jest mokre i ciasne. Warto zabrać ze sobą latarkę. Na parking można wrócić tym samym szlakiem czarnym, ulicą Leszczynową lub Topolową.

Do tej pory odwiedziliśmy i opisaliśmy już na blogu:

Zobacz także oficjalną stronę internetową Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego.