Dolina Mnikowska, Wąwóz Półrzeczki i Rezerwat Zimny Dół

Dolinka Mnikowska to jedna z Dolinek Krakowskich, którą odwiedziliśmy jako pierwszą. Zachwyciła nas najbardziej ze wszystkich. To wąwóz mierzący zaledwie 2 kilometry, znajdujący się w Dolinie Sanki. Aby ją przejść potrzeba około 25 minut. Głównym celem jest polanka i skała z Matką Boską Skalską, przy której można usiąść i zachwycać się pięknem dolinki. Można tam wyruszyć pieszo, rowerem, a nawet zabrać dziecko do wózka. Mieszkańcy Krakowa w okresie letnim bardzo chętnie przybywają tutaj na plenerowe Msze Święte, które są na miejscu odprawiane.

Zobacz podstawowe informacje o Dolinkach Krakowskich

Ścieżka do Doliny Mnikowskiej z dzieckiem

Jak dojechać do Doliny Mnikowskiej z Krakowa?

Dojazd z Krakowa do Doliny Mnikowskiej zajmuje 25 minut. Z dotarciem na miejsce nie powinno być problemów. Trzeba jechać drogą numer 780 przez obszar Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego na Kryspinów i Cholerzyn do Mnikowa. Jeśli nie masz samochodu, to z Krakowa dojedziesz autobusem MPK. Linia 269 z osiedla Salwator.

Mapa Dolinek Krakowskich
Tablica informacyjna Rezerwatu Dolina Mnikowska

Gdzie zaparkować przy Dolinie Mnikowskiej?

Parking znajduje się przy pętli autobusowej tuż przy samym wejściu do Doliny Mnikowskiej w przysiółku Skały. Postój jest bezpłatny. Znajduje się tam szlak niebieski, mapa z zaznaczoną doliną, oraz innymi atrakcjami w pobliżu. Jeśli nie masz mapy, to warto zrobić sobie na miejscu zdjęcie i w razie potrzeby zobaczyć. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na parking: 50.068651, 19.706671.

Samochód stojący przy Dolinie Mnikowskiej

Mapa turystyczna i opis szlaku przez Dolinę Mnikowską

Dojście do tego miejsca z parkingu zajęło nam 10 minut. Dolina znajdująca się na terenie Teńczyńskiego Parku Krajobrazowego na Garbie Teńczyńskim została utworzona w 1963 roku. Spacerując Doliną Mnikowską, najpierw zobaczyliśmy formacje skalne. Skały te miały bardzo strome ściany, a kształtem przypominały wrota skalne lub pojedyncze iglice. Podobno niektóre z nich noszą ślady ludzi z czasów prehistorycznych.

Skały w Dolinie Mnikowskiej
Zwiedzanie Doliny Mnikowskiej
Miejsce odpoczynku w Dolinie Mnikowskiej
Dolina Mnikowska - widok na drzewa i skały

Dalej dowiedzieliśmy się o źródle, które znajdowało się tuż obok szlaku, więc ciężko było przejść i nie zauważyć. Woda wypływająca ze źródła uchodzi do Sanki – potoku, który przepływa przez dolinkę.

Punktem kulminacyjnym była polanka i ogromna skała z ołtarzem i obrazem Matki Boskiej Skalskiej. Po przekroczeniu potoku podeszliśmy schodami pod sam ołtarz. Od niego widoki nas zachwyciły. W międzyczasie do dolinki przyjechał ktoś na rowerze. Wycieczki rowerowe są bardzo popularne w okolicach Dolinek Krakowskich.

W Rezerwacie Dolina Mnikowska bez problemu można poruszać się wózkiem, jednak my ten krótki odcinek postanowiliśmy, że Maja przejdzie o własnych siłach. Idąc z parkingu, po lewej stronie cały czas góruje nad nami wzniesienie. Nazywa się Kochanka i mierzy 295 m n.p.m

Ścieżka prowadząca przez Dolinę Mnikowską
Matka Boska Skalska
Schody prowadzące do ołtarzu Matki Boskiej Skalskiej
Potok Sanka przepływający przez Dolinę Mnikowską
Most nad potokiem Sanka
Skała w Rezerwacie Dolina Mnikowska
Skały w Dolince Mnikowskiej

Wąwóz Półrzeczki

Wróciliśmy niebieskim szlakiem na parking i ruszyliśmy w górę za jego znakami. Przy okazji chcieliśmy zwiedzić Wąwóz Półrzeczki. To mniej znane miejsce i często odpuszczane. A do jego przejścia potrzeba około 20 minut. Weszliśmy na asfalt i wypatrywaliśmy, gdzie nasza trasa będzie dalej prowadzić. Trzeba skręcić w prawo w stronę domów. Minęliśmy gospodarstwa i spacerowaliśmy w towarzystwie małego strumyka.

W lesie po prawej stronie ukrywały się wapienne skały: Kanapa, Dębowe Skałki, Księżycowa Skała, Mnik, Skała w Łopiankach. Na nich można się wspinać. Do odnalezienia jest tam również kilka jaskiń. Największa z nich to Jaskinia na Łopiankach. Są także: Jaskinia Księżycowa, Meander w Wąwozie Półrzeczki czy Ukośna Szczelina Górna.

W okresie letnim trzeba uważać na komary. My trafiliśmy na chwilę przed burzą, to było bardzo duszno. Mieliśmy za to dobre tempo, odganiając się od ludzkich wielbicieli. Zobacz także inne dolinki, które do tej pory odwiedziliśmy:

Szlak niebieski przez Wąwóz Półrzeczki
Trasa do Wąwozu Półrzeczki
Wąwóz Półrzeczki i skały
Wąwóz Półrzeczki z dzieckiem
Szlak przez Wąwóz Półrzeczki
Wąwóz Półrzeczki z dzieckiem na plecach

Rezerwat Zimny Dół i źródło w Zimnym Dole

Po zwiedzaniu Doliny Mnikowskiej oraz Wąwozu Półrzeczki przejechaliśmy kilka kilometrów na zachód, ponieważ chcieliśmy jeszcze zobaczyć rezerwat przyrody nieożywionej Zimny Dół. Został on utworzony w 1991 roku, a jego powierzchnia to zaledwie 2,22 ha. Znajduje się w nim wiele skał o bardzo stromych ścianach. Na miejsce prowadzi czerwony szlak turystyczny, a przez rezerwat wiedzie zielona ścieżka turystyczna, rozpoczynająca się tuż przy tablicy informacyjnej.

Skałom nadano różne fantazyjne nazwy: Przełaz, Kanion, Głazy, Labirynt czy Wielka Zerwa. Nie wolno tam się wspinać. A gdy jeszcze Ci będzie mało odkrywania nowych miejsc, to w sąsiedztwie znajdziesz jeszcze Zamczysko z grodziskiem z przełomu IX i X wieku, a także Górę Opatrzności w Czułowie.

Parking i mapa trasy turystycznej

Przy wejściu do rezerwatu znajduje się bezpłatny parking w Czułowie, na którym zmieści się kilka samochodów. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 50.072053, 19.684660. Dojście czerwonym szlakiem na początek zielonej trasy zajmuje 15 minut. Przejście zielonej ścieżki edukacyjnej między skałami rezerwatu to kolejne 25 minut. Zobacz na poniższą mapę trasy. Pierwszą część można pokonać z dzieckiem w wózku, a drugą trzeba już pieszo.