Kacwin i okolice – wodospady i malownicze podhalańskie panoramy

Zobaczyć wodospady w Kacwinie planowaliśmy już od jakiegoś czasu. Zawsze jednak było za daleko, żeby specjalnie tam pojechać. W okolicy odwiedziliśmy już kiedyś prawie wszystkie ciekawe miejsca, ponieważ te tereny są niezwykle malownicze. Lubimy tereny Podhala w okolicy Niedzicy. Gdziekolwiek nie wyjdziesz, to masz okazję zobaczyć Tatry. Czy to podczas podróży samochodowej, czy już w czasie pieszej lub rowerowej wycieczki. Dziś startowaliśmy już od godziny 4 rano. Minionego wieczoru mieliśmy sesję ślubną z naszą Parą Młodą nad Jeziorem Czorsztyńskim, więc wykorzystaliśmy okazję, żeby coś w okolicy zobaczyć.

Kacwin i okolice - wodospady i malownicze podhalańskie panoramy

Wodospady w Kacwinie – jak do nich dojechać?

W Kacwinie znajdują się dwa wodospady. Jeden znajduje się w centrum i zwany jest „Pod Młynarzką”, a drugi przy granicy ze Słowacją i jest to wodospad „Pod Upłazem”. Pierwszy z nich znajduje się na prywatnej posesji i czytaliśmy, że nie ma do niego normalnego dostępu. Skoro na prywatnej, to nie chcieliśmy i tak tam wchodzić. Natomiast z drugim nie ma już takiego problemu i spokojnie można tam trafić. Zajmiemy się więc tylko nim.

Parking znajduje się na końcu miejscowości przed zakazem wjazdu i obok drewnianej wiaty. Zmieści się tam zaledwie kilka samochodów. Jeśli tam nie będzie miejsca, to pozostanie wędrówka z centrum Kacwina z parkingu kościelnego lub zatrzymanie się u któregoś z gospodarzy. My dojechaliśmy na miejsce po godzinie 7 rano i nie było jeszcze nikogo. Godzinę później również było pusto.

Szlak do wodospadu „Pod Upłazem” – informacje o trasie i mapa

Szlak do wodospadu to szeroka droga asfaltowa, którą możesz przejść pieszo lub przejechać rowerem. Z parkingu musisz iść drogą z zakazem przez około 1 kilometr. Trasa wiedzie cały czas po prostym. Prowadzi tamtędy Historyczno-kulturowo-przyrodniczy Szlak Wokół Tatr.

Po około 15 minutach drogi jest wiata i przed nią ścieżką skręca w lewo. Wtedy trzeba zejść po kilkudziesięciu schodkach w dół. Wodospad w Kacwinie nie jest może jakoś okazały, jednak warto tam przyjechać. Przy wodospadzie musisz bardzo uważać, żeby przypadkowo nie spaść w dół, zwłaszcza gdy będzie więcej osób.

Kacwin – województwo małopolskie

Kacwin to mała wieś położona w województwie małopolskim na Pogórzu Spiskim. Zamieszkuje ją około 1300 osób. Otoczona jest górami: Lipia Góra 696 m n.p.m., Hajszyna 732 m n.p.m., Tylko 674 m n.p.m., Winterłajd 728 m n.p.m. i Krzyżowa Góra 764 m n.p.m. Przez miejscowość przebiega szlak czerwony i niebieski. Nim można przejść na Przełęcz nad Łapszanką. Kacwin jest jedną z najstarszych wsi na Spiszu. Znajdują się tam jedyne w Polsce „Sypańce”, czyli drewniane spichlerze z glinianymi ścianami. W miejscowości stoi ciekawy Kościół Wszystkich Świętych.

małopolska

Co warto zobaczyć w okolicy?

W okolicy warto zobaczyć między innymi: Przełęcz nad Łapszanką, zaporę i Zamek w Niedzicy, Zamek w Czorsztynie, Pieniński Park Narodowy, Grandeus, Górę Żar i Spływ Dunajcem.