Ścieżka przyrodniczo-leśna Rdziostów obok Nowego Sącza

Ścieżka Przyrodniczo-Leśna Rdziostów, to miejsce, do którego często wyjeżdżają mieszkańcy Nowego Sącza. Cisza, spokój, dużo zieleni, miejsca do odpoczynku, drewniane wiaty, niesamowity klimat lasu. Czego można chcieć więcej, gdy mieszka się w mieście i potrzebuje chwili wytchnienia. My tego nie potrzebuje, ponieważ mieszkamy na wsi, 30 minut drogi od Nowego Sącza, ale sama ścieżka, to dla nas kolejne miejsce do odkrycia niedaleko od domu. Niedawno tam podjechaliśmy na parking i były znaki zakazu wejścia, bo ścinka drzewa. Wtedy odpuściliśmy. Teraz już normalnie można było wchodzić.

Skały Rdziostów

Parking na początku ścieżki przyrodniczo-leśnej Rdziostów

10.01.2021 | Przyjechaliśmy na parking na początku ścieżki przyrodniczo-leśnej Rdziostów. Znajduje się on chyba jeszcze na terenie miejscowości Chełmiec koło Nowego Sącza. Współrzędne: 49.6447, 20.6659. Postój jest bezpłatny i zmieści się na nim kilkadziesiąt samochodów. Byliśmy tam dzisiaj o godzinie 8 rano, więc już zaczynali przyjeżdżać ludzi. Najczęściej były to osoby z psami lub biegacze. Tam się zastanawialiśmy, czy przyjeżdża tutaj ktoś, żeby konkretnie przejść się tym szlakiem? Na parkingu znajdują się jeszcze ławki oraz mapa z zaznaczonym przebiegiem ścieżki.

Bezpłatny parking na początku ścieżki Rdziostów
Bezpłatny parking na początku ścieżki
Druga strona parkingu z mapą i wejściem na ścieżkę

Ścieżka Rdziostów – mapa trasy, długość i czas przejścia

Przed przyjazdem w to miejsce, najlepiej wziąć do ręki papierową mapę Beskidu Wyspowego wydawnictwa Compass lub sprawdzić tę trasę na darmowych mapach online. Tam zaznaczona jest zielona ścieżka Rdziostów. Poniżej informacje podstawowe o naszej trasie i mapa ścieżki.

• Długość: 5 kilometrów,
  • Czas przejścia: 1 godziny i 20 minut,
  • Suma podejść: 250 metrów.

Jeszcze zanim przejdę do opisu naszej wycieczki, to jeśli zobaczysz na poniższą mapę, to masz dwa wyjścia. Rozpocząć tak jak my od strony Chełmca po prawej stronie lub od góry od strony Rdziostowa. To jest bez różnicy.

Rdziostów ścieżka mapa
Mapa Beskidu Wyspowego – wydawnictwo Compass
Ścieżka przyrodniczo-leśna Rdziostów

Las Chełmecki – opis ścieżki Rdziostów od strony Chełmca | wycieczka z dzieckiem

Znaleźliśmy się na terenie Lasu Chełmieckiego w Nadleśnictwie Stary Sącz. Ruszyliśmy z parkingu prosto pod górę. Na początku minęliśmy szlaban i zostawiliśmy w tyle ostatnie domy. Weszliśmy do lasu, którym mieliśmy iść już cały czas. Nie zapowiadało się, że natkniemy się na jakieś widoki. Przez 1 kilometr podchodziliśmy lekko pod górę szeroką drogą. Ten odcinek pokonaliśmy bardzo sprawnie, ponieważ musieliśmy się rozgrzać. Cały czas towarzyszył nam potok Chaszna. Na tę wycieczkę bez problemów można iść z dzieckiem.

Pierwszy szlaban Rdziostów
Ścieżka przyrodniczo-leśna Rdziostów
Przebieg ścieżki Rdziostów

Na ścieżce stoi drewniana wiata i jest miejsce na ognisko

Po 20 minutach dotarliśmy do drewnianej wiaty turystycznej. Jest tam także miejsce na ognisko oraz kontener na śmieci. Ścieżkę można zrobić dwóch kierunkach, ponieważ tworzy pętlę. My najpierw poszliśmy w lewo, czyli obok wiaty. Weszliśmy na węższą leśną, która prowadziła nas delikatnie w górę. Tutaj uwaga! Ścieżka Rdziostów miejscami nie jest oznaczona, dlatego trzeba uważać. Trzeba cały iść za drogą i nigdzie nie skręcać. W sumie innych dróg tam nie ma. Po 800 metrach za od wiaty za trzecim zakrętem znajduje się żółty kosz na śmieci, a chwilę za nim po prawej stronie droga i tablica edukacyjna. Właśnie tam w prawo trzeba skręcić.

Drewniana wiata na ścieżce Rdziostów
Pierwsza drewniana wiata

Tablice edukacyjne o tematyce leśnej i przyrodniczej

Na trasie znajduje się kilkanaście tablic edukacyjnych. Dzięki nim możemy lepiej poznać las oraz mieszkańców. Skręciliśmy w prawo i szliśmy cały czas pod górę przez 1 kilometr. Z lewej strony słońce przebijało się przez chmury. Dzięki niemu las stawał się bardzo kolorowy.

Tablice na ścieżce:

8. Las wyżynny,
  9. Biocenotyczne funkcje martwych i zamierających drzew,
  10. Piętrowa budowa lasu,
  11. Charakterystyka podstawowych gatunków lasotwórczych.
Tablica edukacyjna
Ścieżka w Chełmcu
Ścieżka Rdziostów

Szczyt Paścia Góra 501 m n.p.m. w Lesie Chełmeckim

Gdzieś po drodze minęliśmy szczyt Paścia Góra mierzący 501 m n.p.m. Ten znajdował się poza naszym znakowanym szlakiem. Zielone znaki naszej ścieżki jakby zniknęły, a pojawił się drewniany znak ze wskazaniem kierunku. Weszliśmy znów na szeroką drogę i szliśmy nią przez 400 metrów do większego rozwidlenia. Widać je na poniższym zdjęciu. Tam są 2 opcje:

1. Iść w prawo za ścieżką zieloną, czyli tą, co idziemy cały czas i po 500 metrach dojść do wiaty,
  2. Iść w lewo i po 80 metrach dojść do czerwonej ścieżki. Nią skręcić w prawo i po 700 metrach dotrzeć na punkt widokowy. Tam też będzie szlaban i drugi z parkingów, o którym wcześniej pisałem. Przed szlabanem można zostawić samochód. Jeśli tam dojdziesz, to skręć w drogę w prawo. Po 400 metrach wrócisz za zielonymi znakami do wiaty, do której byś doszedł w powyższym krótszym punkcie numer 1. Idąc drugim wariantem, dołożysz 1200 metrów drogi, ale za to obejrzysz widoki.
Prześwity drzewa
Las Chełmecki
Ścieżka w prawo to wariant 1, a ścieżka w lewo to wariant 2. Ostatecznie poszliśmy w lewo
Punkt widokowy Rdziostów
Punkt widokowy przy drugim parkingu

Z Rdziostowa przez drugą drewnianą wiatę na parking

My poszliśmy drugim wariantem. Obejrzeliśmy widoki i wróciliśmy za znakami zielonymi do drugiej wiaty. Od niej zaczęliśmy schodzić w dół. Znowu prowadziła nas szeroka droga bez widoków. Minęliśmy wiele osób, które wybrały się na spacer. Schodziliśmy tak w dół przez 700 metrów i doszliśmy do tej pierwszej wiaty z początku szlaku. Zrobiliśmy pętlę. Od tego momentu wracaliśmy tą drogą co na początku wycieczki przy potoku Chaszna przez 1 kilometr. Wróciliśmy na parking, a tam już było więcej samochodów. Odkryliśmy kolejne ciekawe miejsca na mapie Polski.

Druga wiata na ścieżce Rdziostów
Druga wiata na ścieżce
Rdziostów - ścieżka

Na koniec zobacz jeszcze atrakcje w najbliższej okolicy:

1. Miasto Nowy Sącz – plan na jednodniowe zwiedzanie,
  2. Białowodzka Góra – punkt widokowy,
  3. Wola Krogulecka – platforma widokowa w kształcie ślimaka,
  4. Zobacz też ponad 20 atrakcji w Małopolsce oraz nasze TOP najpiękniejszych miejsc w Polsce.