Kozie Żebro – opis szlaku z Wysowej-Zdroju przez Dolinę Łopacińskiego

Niedzielne przedpołudnie – 18 stycznia spędziliśmy w Beskidzie Niskim w rejonie Wysowej-Zdroju. Wyszliśmy zielonym szlakiem na Kozie Żebro, spotkaliśmy kilka osób i zobaczyliśmy tropy i siedliska beskidzkich zwierząt. Pogoda niestety nie zachęcała do górskich wędrówek, ale chociaż było śnieżnie. W międzyczasie możesz zobaczyć najpiękniejsze górskie szlaki w Beskidzie Niskim.

• Kozie Żebro położone jest z Beskidzie Niskim nad Wysową-Zdrojem,
  • Szczyt mierzy 847 m n.p.m.,
  • Szlak na górę nie jest trudny i można na nim poczuć dziki klimat Beskidu Niskiego,
  • Długość szlaku pętli to 6 kilometrów,
  • Na wycieczkę musisz przeznaczyć 3 godziny.
Szlak na Kozie Żebro z dzieckiem

Opis szlaku turystycznego na Kozie Żebro z Wysowej Zdroju – mapa trasy

To była bardzo krótka wycieczka. Taka, żeby przespacerować się przed obiadem. Dojechaliśmy do Wysowej-Zdroju po godzinie 7. Wysowa to uzdrowisko w południowej części polskiego Beskidu Niskiego, tuż przy granicy ze Słowacją. Zobacz najciekawsze miejsca w Wysowej-Zdroju.

Miejscowość otaczają Góry Hańczowskie ze szczytami: Ostry Wierch, Cigielka, Jawor, Czarny Dział, Kozie Żebro, Wysota i Jaworzynka. Słynie ona z dużej ilości domów wypoczynkowych i sanatoriów. Od Wysowej można dojść na najwyższy szczyt Beskidu Niskiego – Busov, leżący już po stronie słowackiej. Mierzy on 1002 metry, a jak wiemy najwyższym wzniesieniem u nas, jest Lackowa, mierząca 997 metrów.

Wysowa-Zdrój – parking

Jedziemy do Doliny Łopacińskiego – pod Kozie Żebro. Znajduje się tam dość obszerny parking, jednak tym razem leży tam sporo śniegu i nie jest on odśnieżony.

Postanawiamy zostawić samochód na poboczu, bo widzimy, że już ktoś tutaj stoi. Jest to tuż przed szlabanem.

• Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek szlaku: 49.4503, 21.1941.
Kozie Żebro - parking
Kozie Żebro – parking

Szlak zielony

Nasz szlak zielony prowadzi z samego centrum Wysowej, jednak my chcemy sobie oszczędzić maszerowania po betonie. Chcemy też zrobić pętlę – zobaczymy później czy coś z tego wyjdzie. Wchodzimy na szlak i od razu skręcamy w prawo.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Śladów jest sporo, dlatego jesteśmy trochę zdziwieni. Trasa prowadzi cały czas pod górę, lecz nie jest to straszne podejście. Tuż przed szczytem siadamy na powalonym drzewie, a po chwili mija nas samotnie wędrujący turysta. Chwilę rozmawiamy o sytuacji na szlaku i rusza dalej, a my po łyku wody wracamy na trasę.

Szlak na Kozie Żebro
Kozie Żebro szlak

Kozie Żebro – szczyt w Beskidzie Niskim

Docieramy wreszcie na Kozie Żebro. Szczyt mierzy 847 metrów i jest cały zalesiony. Przez szczyt prowadzi Główny Szlak Beskidzki. Można powiedzieć, że jest to początek/koniec wędrówki w Beskidzie Niskim.

Jedni wędrowcy GSB dziękują, że już wychodzą z tego pasma, a jedni cieszą się, że będą mieć ciszę i spokój. Najwyższy punkt wzniesienia to chyba jednak nie tabliczki, a kamienie ułożone kilka metrów dalej. Można tutaj dotrzeć jeszcze od strony Regietowa i Hańczowej i miejscowości Skwirtne.

Kozie Żebro szczyt
Trasa na Kozie Żebro

Po krótkim postoju ruszyliśmy dalej. Postanowiliśmy zejść czerwonym szlakiem w stronę Hańczowej, a tam po dojściu ścieżki rowerowej – wrócić nią na parking. Schodziło się dość szybko, chociaż było bardzo ślisko. Nie doszliśmy jeszcze do wspomnianej drogi, gdy skręciliśmy w lewo.

Wędrowaliśmy na przełaj w docelowym kierunku. Spotkaliśmy bardzo dużo śladów zwierzyny, ale niestety żadnego przedstawiciela nie zobaczyliśmy. Doszliśmy wreszcie do tej drogi. Prowadzi tutaj ścieżka rowerowa i bodajże ścieżka narciarska.

Trzeba przyznać, że tereny Wysowej idealnie się do tego nadają. Po około 3 godzinach zakończyliśmy naszą niedzielną wycieczkę. Był to przyjemny spacer i to w śniegu. U nas przy domu już tyle go nie było – w ogóle go nie było.