Brzanka – szczyt, bacówka i wieża widokowa na Pogórzu Ciężkowickim

Brzanka to jeden z najwyższych szczytów na Pogórzu Ciężkowickim, znajdujący się w Parku Krajobrazowym Pasma Brzanki, niedaleko Tuchowa, Ryglic i Tarnowa. Mierzy 534 m n.p.m., a na jej zboczach stoi metalowa wieża widokowa oraz prywatna bacówka. W najwyższym punkcie znajdowała się niegdyś wieża, a teraz to miejsce jest zalesione, oznaczone kamieniami i tabliczkami.

Co ciekawe pod samą wieżę i do bacówki można podjechać samochodem od strony Jodłówki Tuchowskiej. Przygotowano tam parkingi, toalety, stoły z ławkami, miejsce na ognisko oraz mapy i informacje krajoznawcze o terenie.

Opis szlaku z Uniszowej na Brzankę. Trasa z dzieckiem – mapa trasy

Na Brzance byliśmy już wiele razy. Kilka razy dojechaliśmy samochodem pod samą bacówkę, innym razem wędrowaliśmy szlakiem turystycznym z Burzyna. Tym razem na miejsce startu wybraliśmy Uniszową – małą wieś znajdującą się u stóp Brzanki. Planowaliśmy przejście trasy pętli przez Ostry Kamień, oznaczonej kolorem zielonym. Można powiedzieć, że zrobiliśmy sobie, a zwłaszcza Mai prezent z okazji dnia dziecka i zabraliśmy ją na szlak. W sumie takie prezenty robimy sobie bardzo często. Na początek zobacz poniżej na mapę naszej trasy, a jeśli szukasz darmowych map w wersji online, to zobacz u nas na blogu.

Liwecka Góra w Paśmie Brzanki

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy przed gospodarstwem agroturystycznym Filipówka w Uniszowej. Zatrzymaliśmy na poboczu, żeby nikomu nie przeszkadzać. Było chwilę po 6, dlatego nie chcieliśmy wjeżdżać na teren agroturystyki i pytać o możliwość zostawienia samochodu. Współrzędne miejsca, w którym zostawiliśmy samochód: 49.861359, 21.111025.

Ruszyliśmy przez kilka minut bez znaków zielonych, ponieważ te dopiero dochodziły wyżej w lesie. Chwilę prowadził nas żółty szlak rowerowy. W lesie było jeszcze mgliście, jednak pogoda miała zrobić się słoneczna. Jakby mogło być inaczej w dniu dziecka? Uszliśmy kawałek i znaleźliśmy się w towarzystwie szlaku koloru zielonego.

Naszym pierwszym celem była Liwecka Góra. Jest to szczyt w sąsiedztwie Brzanki mierzący 483 m n.p.m. Znajduje się na nim niewielka polana, która jednak nie jest widokowa. Tak w ogóle, to nasz szlak aż do samej wieży widokowej będzie nam skąpił krajobrazów.

Góra Pasia i Ostry Kamień w Żurowej

Szliśmy głównie lasem bez większych podejść i dotarliśmy na Górę Pasią mierzącą 527 m n.p.m. To miejsce było o wiele ciekawsze, ponieważ znajduje się tam skalna grzęda zwana Ostrym Kamieniem. Jej długość to aż 40 metrów, szerokość od 3 do 16 metrów, a wysokość maksymalna 8 metrów. Ostry Kamień w Żurowej jest pomnikiem przyrody i ciężko go nie zauważyć. Niegdyś było to miejsce kultu pogańskiego, a Cyganie licznie odwiedzali to miejsce, brali śluby i wykonywali sądy.

Ponad 70 lat temu ze skały rozciągały się wspaniałe panoramy widokowe na Tatry i okoliczne miejscowości. Od strony południowej na szczyt skały prowadzą schodki. Ich zwieńczeniem są dwa siedziska, które zostały wykonane na zlecenie właścicieli dworu w Ryglicach. Hrabina Stefania Szczepańska przyjeżdżała tam bryczką, wychodziła na kamień i oglądała swoje włości. Pogórza Karpackie są piękne.

Bacówka na Brzance na Pogórzu Ciężkowickim

Pod kamieniem doszedł do nas szlak żółty od strony Swoszowej. My ostro odbiliśmy w prawo i ruszyliśmy przed siebie. Cały czas trzymaliśmy się znaków zielonych. Ten odcinek pokonaliśmy bardzo szybko, przechodząc po drodze przez szczyt Jura. Przed samym schroniskiem szliśmy obok gospodarstw. Weszliśmy na asfalt i dalej na drogę gruntową.

Stanęliśmy przed bramą wejściową do bacówki. Ta została wzniesiona niegdyś przez PTTK, jednak teraz znajduje się w rękach prywatnych. Otwarta jest od piątku do niedzieli od godziny 11:00 do 18:00. Bacówka oferuje miejsca noclegowe oraz wyżywienie na czele z pizzą. Schronisko na Brzance w Jodłówce Tuchowskiej obecnie przechodzi remont i zmienia się na lepsze dla swoich gości.

Wieża widokowa na Brzance – wspaniałe widoki na Pogórza, Beskidy i Tatry

Tuż obok bacówki znajduje się metalowa wieża widokowa, z której rozciągają się piękne widoki na Pogórza, Beskidy, a przy dobrej widoczności nawet na Tatry. Wejście na górę jest bezpłatne. Otwarta jest całą dobę. Na ostatnim piętrze umieszczono opisane panoramy widokowe. U stóp wieży na Brzance zostały postawione: mapy z informacjami krajoznawczymi, zadaszone stoły, miejsce na grilla, toalety oraz przygotowano parking dla samochodów.

Co widać z wieży w Jodłówce Tuchowskiej?

Z wieży na Brzance najlepiej widać sąsiednie miejscowości oraz tereny Pogórza Ciężkowickiego i Pogórza Rożnowskiego. Miłośnicy górskich krajobrazów również nie wyjadą z tego miejsca niezadowoleni. Dla nich pozostawiono widoki na: Beskid Niski (Jaworze, Chełm, Maślana Góra, Rosochatka, Jodłowa Góra), Beskid Sądecki (Jaworzyna Krynicka, Runek, Wierch nad Kamieniem, Radziejowa, Koziarz), Gorce (Lubań, Gorc, Turbacz), Beskid Wyspowy (Mogielica, Ćwilin, Lubogoszcz, Śnieżnica) oraz Tatry.

Jak dojechać i dojść do bacówki i wieży? Dojazd samochodem i szlaki piesze

Do bacówki najłatwiej i najlepiej dojechać od strony Jodłówki Tuchowskiej, trzymając się znaków do wieży widokowej. Innych dróg, które wyznaczy nawigacja, nie polecamy, ponieważ prowadzą one przez las i są trudno przejezdne lub o ogóle nieprzejezdne. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd samochodem na parking pod wieżą: 49.843700, 21.096146. Miłośnicy pieszych wędrówek także będą zadowoleni. Na Brzankę wyjdziesz:

1. Szlakiem niebieskim, później żółtym z Jodłówki Tuchowskiej – długość trasy 2,5 km, czas przejścia 1 h,
  2. Szlakiem żółtym i zielonym z Ostrego Kamienia – długość trasy 3,5 km, czas przejścia 1,15 h,
  3. Szlakiem niebieskim, później żółtym z Burzyna – długość trasy 6 km, czas przejścia 2 h,
  4. Szlakiem żółtym, później czarnym z Lubaszowej – długość trasy 7 km, czas przejścia 2,20 h,
  5. Szlakiem zielonym z Uniszowej (wariant, którym schodzimy w opisie) – długość trasy 5 km, czas przejścia 1,40 h.
  6. Są także szlaki rowerowe z: Jodłówki Tuchowskiej, Uniszowej, Lubaszowej i Burzyna.

Szczyt Brzanki

Po dłuższej przerwie przy wieży, ruszyliśmy dalej za znakami zielonymi w kierunku najwyższego punktu. Ten znajduje się około 15 minut od wieży, a trasa do niego nie jest oznaczona. Jeśli nie masz nawigacji w telefonie, to najlepiej jak dojdziesz na Brzaneckie Rozstaje i tam obok tabliczek skręcisz w lewo. Będzie tam dobrze wydeptana ścieżka. Dojście na szczyt zajmuje 5 minut.

Na szczycie mierzącym 534 m n.p.m. znajduje się kopiec kamieni oraz tabliczki na drzewie. Wróciliśmy na rozstaje dróg i poszliśmy dalej kolorem zielonym, po drodze spotykając dwie salamandry. Nieco dalej po prawej stronie znajduje się drugi szczyt Brzanki, mierzący 536 m n.p.m. Dochodzi się do niego jeszcze szybciej i widać go ze szlaku. Tam również jest kopiec kamieni i tabliczka.

Zejście do Uniszowej

Zaczęliśmy schodzić w dół. Prowadziły nas kolory zielony i niebieski. W międzyczasie pokazały się widoki na stronę północną. W oddali było słychać szum Potoku Uniszowskiego. Później okazało się, że przez ten potok będziemy musieli iść, ponieważ tam prowadzi szlak. Przez ostatnie dni padały, więc wody było całkiem sporo. Tutaj, gdzie się udało, to szliśmy bokiem, jednak w niektórych momentach musieliśmy wejść do wody. W miejscu, gdzie ostatni raz przekroczyliśmy potok, szlak skręcił w prawo stromo pod górę. Rozpoczęliśmy ostatnie podejście, a później zejście, które ostatecznie doprowadziło nas do naszego samochodu.

Inne ciekawe atrakcje w okolicy Brzanki

Jeśli odwiedzasz wymienione wcześniej miejsca, to na pewno zainteresują Cię inne atrakcje dostępne w pobliżu. Są to między innymi:

1. Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach,
  2. Wieża widokowa w Dąbrówce Szczepanowskiej,
  3. Góra Wał niedaleko Zakliczyna,
  4. Wieża widokowa w Bruśniku,
  5. Zamek w Melszynie,
  6. Jamna.

Kilka lat temu zrobiliśmy sobie objazdówkę po Pogórzu Ciężkowickim i odwiedziliśmy kilka ciekawych atrakcji: Kokocz, Furmaniec oraz Rzepiennik Biskupi.

Kokocz – platforma widokowa

Góra Kokocz częściowo jest porośnięta lasami mieszanymi, jak i również zamieszkana. Stoi na niej platforma widokowa, która chyba jest jedynie po to, żeby przyciągnąć turystów. Widoków z niej nie ma innych, niż jakbyśmy stanęli pod nią lub obok niej. Podobno widać nawet Tatry i faktycznie widzieliśmy, ale te na tablicy. Naszym głównym celem był jednak wschód słońca, który tym razem nie zachwycił. Ujechaliśmy kilka kilometrów i dotarliśmy do platformy widokowej. Współrzędne: 49.926947, 21.206706.

Platforma widokowa na Górze Kokocz

Góra Kokocz – szczyt

Oznaczeniem szczytu jest kamienny krzyż. Obok niego jest informacja opisująca wzniesienie, a kilka metrów niżej wiata turystyczna. Badania prowadzone przez biologów i przyrodników pokazują, że Kokocz to prawdziwa enklawa rzadkich gatunków roślin i zwierząt. To miejsce wyjątkowo cenne pod względem przyrodniczym i widokowym.

Kokocz (434 m n.p.m.)

Wzgórze Furmaniec w Tuchowie

Z Kokocza przejechaliśmy w okolice Tuchowa w poszukiwaniu wzniesienia Furmaniec. Po drodze podjechaliśmy jeszcze na mało wybitny szczyt – Dział. To wzniesienie niczym się niewyróżniające potrafi zachwycić klimatem, ale także widokami. Po kilku minutach wróciliśmy do samochodu i zjechaliśmy niżej. Ujechaliśmy kilkaset metrów i zatrzymaliśmy się na poboczu. Po lewej stronie mieliśmy świetne widoki na Tuchów, dlatego nie mogliśmy tego nie uwiecznić na zdjęciach. Współrzędne: 49.909496, 21.069167.

Furmańca dalej nie było widać. Myśleliśmy, że najwyżej kogoś zapytamy. Po drugiej stronie drogi zainteresowało nas jeszcze jedno miejsce, które poszliśmy zobaczyć. Według mapy znajdował się tam cmentarz wojenny numer 163. Przeszliśmy może 300 metrów i tam dotarliśmy.

Furmaniec (313 m n.p.m.)

Okazało się, że to właśnie Furmaniec – miejsce, z którego przy dobrej widoczności widać Tatry. Wzgórze jest jednym z ciekawszych miejsc w okolicy. Znajduje się tam pulpit z turystyczną panoramą opisującą szczyty od Beskidu Niskiego po Beskid Wyspowy. Większą część panoramy zajmuje Pasmo Brzanki i Masyw Wału i Lubinki. W okolicy Furmańca przebiegają szlaki turystyki rowerowej i pieszej. Na szczycie jest także krzyż, cmentarz wojenny numer 163, huśtawka, ławki i miejsce na ognisko.

Kościół w Rzepienniku Biskupim

Kościół w Rzepienniku Biskupim to kościół pomocniczy pod wezwaniem Jana Chrzciciela, wzniesiony na początku XVI wieku. To kościół późnogotycki, konstrukcji zrębowej o ścianach pokrytych gontem i wzmocnionych lisicami. Cennymi zabytkami świątyni są między innymi gotycko-renesansowy tryptyk z początku XVI wieku z rzeźbami świętych: Piotra, Pawła, Stanisława i Krzysztofa; późnorenesansowy ołtarz główny oraz sześć rzeźb z dawnych ołtarzy barokowych z XVII i XVIII wieku. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 49.793426, 21.094186.