Widokowy Bukowiński Wierch – wejście bez szlaku z miejscowości Bukowina-Osiedle

Bukowiński Wierch jest szczytem w paśmie Beskidu Orawsko-Podhalańskiego, który jest częścią Beskidu Żywieckiego. Góra mierzy 940 m n.p.m. i zainteresowała nas, ponieważ należy do Diademu Polskich Gór. Co ciekawe nie prowadzi tam żaden znakowany szlak turystyczny, ale bez problemów można tam dojść za polną drogą z miejscowości Bukowina-Osiedle.

Bukowiński Wierch jest widoczny już z daleka, a łatwo można go rozpoznać po masztach telekomunikacyjnych. Wejście na szczyt zajęło nam 20 minut z przerwami na podziwianie widoków. Do przejścia mieliśmy zaledwie 900 metrów.

Bukowiński Wierch

Bukowina Osiedle – parking przy kościele i budynku OSP

Po prawie dwóch godzinach drogi z domu dotarliśmy na bezpłatny parking przy kościele Podwyższenia Krzyża Świętego i budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Bukowinie-Osiedlu. Jest tam kilka miejsc, na których można zostawić samochód. Współrzędne postoju: 49.5207, 19.8458.

Bukowiński Wierch PARKING
krokusy

Jak dojść na Bukowiński Wierch? Opis i mapa naszej trasy

Ruszyliśmy drogą, która znajdowała się naprzeciwko parkingu. Prowadziła nas między domami przez 120 metrów. Tam na polanie zobaczyliśmy pierwsze krokusy, których było naprawdę bardzo wiele. Droga prowadziła nas delikatnie pod górę, a słońce wyszło już ponad Żeleźnicę 912 m n.p.m – sąsiedni szczyt, pod którym znajduje się ołtarz polowy.

Minęliśmy domy i szliśmy szeroką polną drogą do przekaźnika telekomunikacyjnego. Ciężko tam się zgubić. Z lewej strony za łąką pojawiały się Tatry. Z prawej strony widzieliśmy Gorce – Turbacz oraz Beskid Wyspowy – Luboń Wielki.

Weszliśmy na Bukowiński Wierch po 20 minutach. Bardzo szybko i wychodzi na to, że jest to jeden z najszybciej zdobytych szczytów do Diademu Polskich Gór. Szczyt oznaczony jest tabliczką oraz słupkiem triangulacyjnym.

bukowiński wierch mapa
Bukowiński Wierch

Co widać z Bukowińskiego Wierchu?

Widoki były tak piękne, że postanowiliśmy rozpoznać kilka szczytów, które wiedzieliśmy. To nie było łatwe, ponieważ pierwszy raz byliśmy w tych rejonach. Rozpoznaliśmy: Babią Górę, Pilsko, Wielki Chocz, Luboń Wielki, Turbacz czy Giewont. Potem w domu sprawdziłem dokładnie i okazuje się, że Bukowiński Wierch to perełka widokowa. Zobacz, co widać:

• Beskid Makowski: Kotoń, Zębalowa, Góra Ludwiki, Koskowa Góra, Parszywka,
  • Beskid Wyspowy: Lubomir, Luboń Wielki, Szczebel, Lubogoszcz, Ćwilin, Mogielica, Łopień,
  • Gorce: Turbacz, Kudłoń, Tobołów,
  • Wielka Fatra: Rakytov, Smrekovica, Šiprúň, Jarabiná,
  • Góry Choczańskie: Veľký Choč,
  • Mała Fatra: Kľak, Veľký Kriváň, Veľký Rozsutec,
  • Beskid Żywiecki: Wielka Rycerzowa, Krawców Wierch, Romanka, Pilsko, Babia Góra.

To tylko niektóre ze szczytów, które widać z odkrytego wzniesienia. Kazimierz Sosnowski nazwał Bukowiński Wierch pępkiem świata. Nie spodziewaliśmy się, że tam będzie tak pięknie. Później przeszliśmy jeszcze bliżej Tatr, żeby zobaczyć, co kryje się w dolinach.