Dolina Sztoły w Bukownie – szlak spacerowy i widoki na meandry rzeki

Dolina Sztoły to malownicze miejsce znajdujące się 60 kilometrów od Krakowa. Jest to zakątek znany przede wszystkim mieszkańcom, oraz poznawany przez turystów, którzy zwiedzają okolicę, a zwłaszcza przyjeżdżających do Olkusza. Dla nas było to nowe miejsce do odkrycia, ponieważ jeszcze nigdy tam nie byliśmy. Zdecydowaliśmy się, aby tam pojechać po zwiedzaniu Olkusza oraz porannego wschodu słońca na Pustyni Błędowskiej.

Dolina Sztoły

Szlak Doliny Sztoły w Bukownie niedaleko Olkusza

O Szlaku Doliny Sztoły dowiedzieliśmy się ostatnio całkiem przypadkowo. Wpisaliśmy to miejsce na listę wartych zobaczenia atrakcji. Właśnie ostatnio nadarzyła się okazja, żeby tam pojechać. Na żywo zobaczyliśmy meandry rzeki Sztoły w Bukownie oraz przeszliśmy kawałek ścieżką czerwoną.

Gdzie zobaczyć meandry rzeki Sztoły?

Przyjechaliśmy na bezpłatny parking przy ulicy Mostowej. Tam samochód można zostawić tuż nad samą rzeką Sztołą. Z tego miejsce wystarczy kilka minut, żeby zobaczyć najpiękniejsze widoki.

• Współrzędne parkingu przy meandrach rzeki Sztoły: 50.2596, 19.4579.

Na miejscu znajdowała się drewniana wiata turystyczna oraz tablica z opisem rzeki, oraz samej doliny. My weszliśmy na Szlak Doliny Sztoły znakowany kolorem czerwonym.

parking przy meandrach rzeki Sztoły

Szlak Doliny Sztoły znakowany jest kolorem czerwonym – mapa trasy turystycznej

Szlak jest spacerowo-edukacyjną ścieżką, na której znajdują się tablice informacyjne. Prowadzi po piaszczystym oraz leśnym terenem. Najlepiej zrobić sobie krótką wycieczkę od parkingu do Zalewu Leśny Dwór. Sama rzeka Sztoła ma 13,4 km długości. Jej nazwa wywodzi się od słowa sztolnia. Swoje źródła ma w południowo-wschodniej części – tak zwane źródło w Żuradzie. Głównym elementem rzeki są liczne meandry, które tworzą kręty przebieg koryta.

Miejscami można zejść ze znakowanej ścieżki i dojść nad sam brzeg rzeki. Krajobraz przypomina trochę Słowiński Park Narodowy nad Morzem Bałtyckim. Cały szlak ma długość 12 kilometrów. Najlepiej przejść go pieszo, ponieważ teren jest piaszczysty.

• W okolicy jest również niebieska ścieżka prowadząca do Diablej Góry. Ma długość 6,3 km i najlepiej rozpocząć ją przy zalewie Leśny Dwór. Wszystkie trasy zaznaczone są na mapie na parkingu.
Szlak Doliny Sztoły
Szlak Doliny Sztoły mapa
dolina sztoły z dzieckiem
Szlak Doliny Sztoły
meandry rzeki odry

Czas zwiedzania – czy warto wybrać się tam z dzieckiem w wózku?

Dolina Sztoły to taka atrakcja, którą można zobaczyć przy okazji lub wtedy, gdy mamy mało czasu. 2 godziny spokojnie wystarczą, żeby tam sporo zobaczyć. Nie polecamy, żeby jechać tam z wózkiem dla dzieci, ponieważ jest sporo piasku. Najlepiej zabrać chustę lub nosidełko. Wózkiem można dojechać do tego pierwszego zakola, czyli to jest miejsce przy parkingu.