Las Plebański – ścieżka przyrodnicza w Lipnicy Wielkiej

Las Plebański to najnowsza atrakcja w gminie Korzenna w jednej z miejscowości – Lipnicy Wielkiej. Ścieżka przyrodnicza prowadząca przez las, mierząca 2 kilometry, idealnie sprawdzi się wśród miłośników ciszy, spokoju i rodzinnych wycieczek. Trasa jest łatwa, a dzięki niej możemy poznać różne drzewa, obejrzeć widoki oraz spotkać się ze Świętym Eustachym – patronem leśników. Ścieżka przyrodnicza Las Plebański została stworzona w 2020 roku przez leśników skupionych przy Stowarzyszeniu KONAR.

Szlak turystyczny Las Plebański

Lipnica Wielka gminie Korzenna – powiat nowosądecki

Lipnica Wielka w gminie Korzenna to jedna z miejscowości najbardziej widokowych w okolicy. To właśnie tam z licznych wzgórz jest okazja obejrzeć widoki na: Beskid Niski, Beskid Sądecki, Beskid Wyspowy oraz Tatry. Pierwsze wzmianki o Lipnicy Wielkiej pochodzą z 1359 roku. Wtedy król Kazimierz Wielki wydał przywilej fundacyjny miejscowego kościoła. Nad Lipniczanką stoi jedno z ciekawszych miejsc w miejscowości – Muzyczny Dwór będący siedzibą lokalnych zespołów regionalnych.

Las Plebański z dzieckiem. Droga przez Wąwóz

Początek ścieżki Las Plebański przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Pochodzący z XIV wieku parafialny kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny jest miejscem, w którym rozpoczyna się nasza ścieżka Las Plebański. Już na samym początku muszę napisać, że w terenie nie jest oznaczona żadnymi znakami na drzewach. To jest świeży projekt, dlatego na razie drogę wskazują tabliczki. Nawet z nimi ciężko się tam zgubić, ponieważ droga, która prowadzi, jest szeroka i wydeptana. Samochód można zostawić na bezpłatnym parkingu przy kościele: 49.711824, 20.860211.

Znak wskazujący ścieżkę Las Plebański
Takie znaki wskazują ścieżkę

Jak wygląda ścieżka Las Plebański w Lipnicy Wielkiej?

Przyjechaliśmy do Lipnicy Wielkiej wcześnie rano, ponieważ chcieliśmy uchwycić piękne jesienne kolory na drzewach, które są główną atrakcją na ścieżce. Przekroczyliśmy potok Lipniczanka i zobaczyliśmy tablicę, która była pierwszym punktem na ścieżce Las Plebański.

Ścieżka Las Plebański mierzy od 1 do 2 kilometrów. Czas przejścia to 60 minut z przerwami. Jest idealna na wycieczkę z dziećmi.

Tablica informacyjna na ścieżce Las Plebański
Pierwsza ścieżka na trasie tuż za kościołem. Na niej znajduje się opis trasy oraz mapa

Szliśmy delikatnie pod górę wzdłuż młodnika sosnowego. W międzyczasie były dwa miejsca, w których można zejść ze ścieżki i obejrzeć widoki na okoliczne wzgórza. Co jakiś czas mijaliśmy tabliczki kierujące nas pod górę. Doszliśmy do wąwozu dawnej drogi łączącej kiedyś Lipnicę Wielką z sąsiednią Jasienną.

Las Plebański jesienią

Kapliczka Świętego Eustachego – patrona leśników i myśliwych

Droga się lekko wypłaszczyła, a naszym oczom z lewej strony ukazało się miejsce na odpoczynek, czyli drewniane ławeczki pod jodłami. Nie odpoczywaliśmy, ponieważ nie mieliśmy od czego. Ruszyliśmy dalej i stanęliśmy przy kapliczce Świętego Eustachego, który był patronem leśników i myśliwych. Mała budowla idealnie wkomponowała się w leśny krajobraz.

Miejsce odpoczynku pod Jodłami
Widoki na ścieżce Las Plebański
Kapliczka Świętego Eustachego

Miejsce odpoczynku pod sosnami i punkt widokowy na góry

Skręciliśmy delikatnie w lewo i dotarliśmy do kolejnego miejsca na odpoczynek. Tam znajduje się miejsce na ognisko, z przygotowanym drewnem oraz punkt widokowy na góry. Widać między innymi: Beskid Sądecki oraz Beskid Wyspowy. Ławeczki znajdują się w otoczeniu sosen. W tym miejscu warto odbić w lewo i iść łąką wzdłuż granicy lasu, żeby obejrzeć jeszcze lepsze widoki.

Miejsce odpoczynku pod sosnami. Po prawej stronie jest miejsce na ognisko
Miejsce na ognisko pod sosnami
Miejsce na ognisko przy punkcie widokowym
Punkt widokowy
Jesień w Korzennej
Warto skręcić w tym miejscu i wejść na widoczną górkę. Widoki są jeszcze lepsze
Widoki Las Plebański

My poszliśmy dalej za ścieżką. Ta od razu skręciła w prawo i prowadziła dalej przez las. Zaczęliśmy schodzić delikatnie w dół. Na naszej mapie trasy zaznaczone zostały dziki. Faktycznie na ziemi było widać ich obecność, a na łące mogliśmy zobaczyć pasące się krowy. Atrakcja idealna dla dzieciaków.

Szliśmy granicą lasu. Mieliśmy go po prawej stronie i wypatrywaliśmy kolejnych tabliczek. Jedna z nich pojawiła się kilka minut niżej i pokierowała nas w prawo. Weszliśmy kolejny raz do lasu, a ścieżka wiła się to w lewo to w prawo. Słyszeliśmy w dole jeżdżące samochody, dlatego wiedzieliśmy, że zbliżamy się do końca trasy.

Ostatni raz pojawiliśmy się na łące, przy której połączyliśmy się z naszą ścieżką. Razem z nią zeszliśmy 300 metrów w dół i dotarliśmy na parking przy kościele.

Co warto zobaczyć w najbliższej okolicy?

1. Atrakcje gminy Korzenna,
  2. Rezerwat Diable Skały w Bukowcu,
  3. Wieża widokowa w Bruśniku,
  4. Jodłowa Góra – punkt widokowy na Tatry,
  5. Jamna – schronisko Dobrych Myśli, Bacówka, kościół,
  6. Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach.
Zejście na parking przy kościele