Zamek w Rytrze nad Popradem – średniowieczna budowla z pięknymi widokami

Zamek w Rytrze, a właściwie ruiny, to jedna z atrakcji powiatu nowosądeckiego i województwa małopolskiego. Jeszcze kilka lat temu budowla była w katastrofalnym stanie i z roku na rok popadała w coraz większą ruinę. Od niedawna przez wykonane prace odzyskała nieco świetności, co przyczyniło się zwiększenia zainteresowania wśród turystów. Z tego co się dowiedzieliśmy, to ruiny Zamku w Rytrze cieszą się dużą popularnością. Bardzo fajnie, ponieważ samo Rytro może na tym sporo skorzystać. Zapraszamy na wirtualną wycieczkę do zamkowych ruin.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE MYNASZLAKU GŁOSOWANIE
Zamek w Rytrze - my na szlaku

Jak dojechać do Zamku w Rytrze z Nowego Sącza?

Nowy Sącz to największe miasto znajdujące się najbliżej Rytra (poznaj atrakcje Nowego Sącza). Dojazd na parking pod zamkiem zajmuje 25 minut – 20 kilometrów. Droga numer 87 przez Stary Sącz i Barcice. Należy przejechać przez centrum miejscowości i za stacją kolejową, która będzie po prawej stronie, skręcić w lewo na Suchą Strugę. Po przejechaniu przez most musisz skręcić w lewo i jechać, aż na parking.

Rytro parking pod Zamkiem

Parking pod Zamkiem w Rytrze

Pod Zamkiem w Rytrze znajduje się płatny parking na kilkanaście samochodów. Współrzędne: 49.486068, 20.684045. W niedzielne popołudnie może być problem ze znalezieniem miejsca. My byliśmy dzisiaj po godzinie 8 rano, więc stał tylko jakiś miejscowy. Jeśli tutaj parking będzie pełny, to możesz zatrzymać się przy stacji kolejowej. Współrzędne: 49.485950, 20.680441 i podejść to 650 metrów na nogach.

• Parking kosztuje 3 złote za godzinę lub 12 złotych za cały dzień,
  • Jest parkomat.
Bezpłatny parking pod Zamkiem w Rytrze

Dojście z parkingu do zamku

Po wyjściu z parkingu skręciliśmy w prawo. Przeszliśmy przez mostek nad potokiem wpływającym do rzeki Poprad. Szliśmy cały czas asfaltem. Co jakiś czas znaki wskazywały nam dalszą drogę. Przed nami było ostrzejsze podejście, które szybko pokonaliśmy. Minęliśmy ostatnie domy i weszliśmy do lasu. Tam ścieżka prowadząca do Zamku w Rytrze zrobiła się wąska. Były także ławki do odpoczynku oraz miejsce dla rowerów. Dotarliśmy do końca ścieżki i skręciliśmy w lewo, na szerszą drogę, która przyszła z prawej strony. Do atrakcji było coraz bliżej. Jeszcze jedno przejście przez las i przed nami pojawiła się ostatnia prosta. Widzieliśmy już, gdzie mamy dalej iść.

• Dojście do Zamku w Rytrze zajmuje 20 minut,
  • Spokojnie może dojechać wózkiem,
  • Trasa nie jest trudna, dlatego dla dzieci będzie idealna,
  • Droga nie jest oznaczona przez namalowane znaki na drzewach, tylko przez tabliczki, które pojawiają się co jakiś czas,
  • Przed ostatnią prostą jedna droga odchodzi w prawo i prowadzi do prywatnego schroniska Cyrla. Jest to łagodniejszy wariant dla szlaku czerwonego, którego można spotkać 100 metrów przed parkingiem (odcinek Głównego Szlaku Beskidzkiego).
Do Zamku w Rytrze kierują tabliczki
Dojście do zamku w Rytrze
Do zamku prowadzi betonowa ścieżka
Ostatnia prosta przed zamkiem w Rytrze
Ostatnia prosta przed zamkiem
Tuż przed wejściem na zamek są takie widoki
Droga do Zamku w Rytrze

Zamek Rytrze po odbudowie wygląda bardzo atrakcyjnie – zwiedzanie

Weszliśmy na teren zamkowy, który w niczym nie przypominał tego sprzed kilku laty, jak na nim byliśmy. Do tej pory mijaliśmy go tylko, jadąc w kierunku Piwnicznej-Zdroju (zobacz najciekawsze atrakcje w Piwnicznej-Zdroju). Widać było pozostałości starych murów i nowe, które zostały wzniesione. Teren budowli był otoczony, a w jednym z rogów stała baszta, na której powiewała biało-czerwona flaga Polski. Na mury można wejść przez jedno z pomieszczeń. Nie ma tam jednak zbyt wiele do roboty. Być może zmieni się to w przyszłości.

• Zamek w Rytrze jest otwarty 24 godziny,
  • Wstęp jest bezpłatny,
  • Czas zwiedzania to około 15 minut,
  • Baszta widokowa była zamknięta na kłódkę, więc nie wiem, na jakiej zasadzie ona działa,
  • Najciekawsze są tutaj widoki i oczywiście historia budowli, którą w skrócie możesz poznać poniżej.
Zamek Rytro po odbudowie
Rytro baszta
Ruiny Zamku w Rytrze
Kamienne schody

Krótka historia zamku i ryterskie legendy

Zamek w Rytrze, a właściwie we wsi Sucha Struga (zamek położony jest w jej granicach administracyjnych) położony jest na wzgórzu, z którego rozciągają się niesamowite widoki na Beskid Sądecki. Został wzniesiony na przełomie XIII i XIV wieku. Nie wiadomo kto wybudował zamek, chociaż było to za czasów panowania króla Władysława Łokietka. Mówi się o zabłąkanym rycerzu lub księciu czeskim Wacławie II, jednak padają także inne nazwiska: Piotra Wydżga i Teodor Świebodź.

Kamienna wieża, która jest najwyższa na zamku, miała zostać wzniesiona już w XII wieku. W 1312 roku klaryski ze Starego Sącza mogły pobierać cło pod zamkiem Ritter. Zezwolił na to sam król Łokietek. Kilkanaście lat później ten sam król oddał tutejszy las sądeckim mieszczanom. W XV wieku w zamku urzędowali starości sądeccy.

Zamek w Rytrze przyjmował znamienitych gości. Odwiedzili go między innymi: król Kazimierz Wielki, para królewska Jadwiga i Władysław Jagiełło czy Kazimierz Jagiellończyk. Od 1657 roku zamek stawał się ruiną po najeździe Jerzego Rakoczego, który był księciem Siedmiogrodu.

Pod zamkiem ma być ukryty cenny skarb, którego jednak strzeże pies o postaci koguta. Innym strażnikiem tej największej atrakcji w Rytrze ma być również straszna zjawa.

Widoki z ruin zamkowych w Rytrze
Poprad Rytro

Co jeszcze warto zobaczyć w Rytrze i okolicach?

Rytro to bardzo mała miejscowość, dlatego nie ma tam zbyt wielu atrakcji turystycznych. Głównie są to szlaki turystycznego prowadzące na szczyty Beskidu Sądeckiego oraz ciekawe miejsca w sąsiednich miejscowościach.

1. Wzgórze Połom (to te z wiatrakami) – są tam piękne widoki oraz schron bojowy z 1939 roku,
  2. Gminny Park Ekologiczny,
  5. Po sąsiedzku warto zobaczyć:
    1. Piwniczną-Zdrój i jej atrakcje,
    2. Platformę widokową w Woli Kroguleckiej,
  6. Zobacz także najpiękniejsze górskie szlaki po Beskidzie Sądeckim.