Mszana Dolna – opis szlaku na Grunwald i Czarny Dział

Mszana Dolna to miasto i gmina znajdująca się w powiecie limanowskim w Małopolsce, którą bardzo często mijamy, gdy jedziemy w kierunku Beskidu Śląskiego czy Beskidu Żywieckiego. Tym razem postanowiliśmy wybrać się właśnie do niej, ponieważ chcieliśmy wejść na górujące nad miastem szczyty: Grunwald oraz Czarny Dział. Jest to odcinek szlaku żółtego prowadzącego na Ćwilin – jedną z najsłynniejszych beskidzkich wysp. Zapraszamy do przeczytania tekstu i na wirtualną wędrówkę bardzo widokowym szlakiem.

ZOBACZ TAKŻE OPIS SZLAKU NA MODYŃ

Szczyt Czarny Dział w Mszanie Dolnej
Na szczycie Czarny Dział

Mszana Dolna – górskie miasto w sercu Beskidu Wyspowego

Mszana Dolna bardzo często uważana jest przez turystów za centrum i serce Beskidu Wyspowego. To z niej wychodzi wiele tras turystycznych. Prowadzi tamtędy także bardzo popularny szlak długodystansowy Mały Szlak Beskidzki. Nie jest to miasto typowo turystyczne, jak Szczawnica, Zakopane czy Karpacz. Nie ma tam ciekawych atrakcji. Jest to przystanek podczas drogi dojazdowej z Krakowa w Pieniny.

Atrakcjami Mszany Dolnej są:

1. Park Miejski z Dworem,
  2. Kościół świętego Michała Archanioła,
  3. Historyczny Rynek,
  4. Cmentarz Żydowski,

To by było na tyle. Jednak Mszana Dolna to głównie górskie szlaki turystyczne, dlatego możemy jej wszystko wybaczyć. Patrząc na mapę Beskidu Wyspowego, ich ilość robi wrażenie.

Z Mszany Dolnej można dojść na:

1. Ćwilin szlakiem żółtym,
  2. Potaczkową i Adamczykową szlakiem czarnym,
  3. Lubogoszcz szlakiem czerwonym i zielonym,
  4. Szczebel szlakiem czarnym,
  5. Ostrą i Ogorzałą szlakiem zielonym,
  6. Luboń Wielki szlakiem czerwonym.
Mszana Dolna

Mszana Dolna – mapa turystyczna szlaku górskiego na Grunwald i Czarny Dział

Przed przeczytaniem opisu szlaku z Mszany Dolnej na Grunwald i Czarny Dział, zobacz mapę turystyczną naszej wędrówki.

Informacje podstawowe o naszej trasie:

• Długość: 10 kilometrów,
  • Czas przejścia: 5 godziny z przerwami,
  • Suma podejść: 350 metrów.

Opis szlaku turystycznego na górę Grunwald oraz Czarny Dział

Pogoda w Mszanie Dolnej była przepiękna. Od samego poranka świeciło słońce. Już podczas drogi dojazdowej wiedzieliśmy, że to będzie bardzo widokowa wycieczka. Jechaliśmy tam pierwszy raz, ale sporo się naoglądaliśmy zdjęć w Internecie. Mszana Dolna jest chętnie wybierana na jednodniowe wycieczki wśród mieszkańców stolicy Małopolski. Z Krakowa do Mszany Dolnej dojazd zajmuje 60 minut przez Myślenice.

Bezpłatny parking w Mszanie Dolnej

Zatrzymaliśmy się na parkingu przy Urzędzie Gminy i kościele świętego Michała Archanioła. Jest tam bardzo dużo miejsca na kilkadziesiąt samochodów. Współrzędne parkingu: 49.676942, 20.081128.

Parking przy kościele w Mszana Dolna
Parking przy kościele w Mszanie Dolnej

Na samym początku musieliśmy wrócić do drogi głównej. Wyszliśmy po schodach przed kościół i pokierowaliśmy się w stronę drogi asfaltowej, która prowadziła w dół. Po kilku minutach dotarliśmy już do drogi numer 28. Przez chwilę prowadził nas szlak zielonym. Przeszliśmy przez pasy na drugą stronę i dojrzeliśmy znaki koloru żółtego. Tam skręciliśmy w lewo.

Wejście bez oznaczeń na Grunwald 513 m n.p.m.

Minęliśmy budynek Urzędu Miasta i weszliśmy na ulicę Zieloną. Szliśmy lewą stroną, ponieważ cały czas maszerowaliśmy drogą asfaltową. Ruch od samego poranka był spory. Przeszliśmy pod wiaduktem i przyspieszyliśmy kroku, żeby szybko minąć ten odcinek. Cały czas po prawej stronie towarzyszył nam szum rzeki Mszanki i przejeżdżające samochody. Po 15 minutach pojawiła się pierwsza droga w lewo i na nią skręciliśmy.

Droga prowadziła wzdłuż rzeki Mszanka - Mszana Dolna
Droga wiodła wzdłuż rzeki Mszanka
Po skręcie z drogi głównej, pod górę prowadziły nas płyty

Prowadziły nas kamienne płyty, a teren wznosił się do góry. Nasze dziecko, które do tej pory szło samodzielnie, wskoczyło do nosidełka. Po lewej i prawie stronie pojawiły się domy. Szybko je minęliśmy i weszliśmy na łąkę. Na drzewie pojawił się szlak żółty. Przed oczami widzieliśmy już górę Grunwald, która wznosiła się kilkaset metrów przed nami.

Tuż po minięciu ostatniego domu. Za około 50 metrów trzeba skręcić w lewo i iść na przełaj w kierunku góry
Tuż po minięciu ostatniego domu. Za około 50 metrów trzeba skręcić w lewo i iść prosto na przełaj w kierunku góry
Szlak na Grunwald - Mszana Dolna
Widok na Mszana Dolna
Widok na Mszanę Dolną

Wiedzieliśmy, że na szczyt nie prowadzi żaden szlak turystyczny, dlatego ruszyliśmy na przełaj pod górę. Z lewej strony minęliśmy owieczki i dodatkowo obejrzeliśmy widoki na Luboń Wielki oraz Szczebel. Po łące dotarliśmy na Grunwald. Szczyt mierzy 513 m n.p.m. i jest bezleśny. Na jego zboczach znajduje się metalowy krzyż. To miejsce nazwano Grunwaldem w 1910 roku z okazji 500 rocznicy bitwy. Miejscowi nazywają je także: Kobyla Góra, Kopa lub Burdel. Kiedyś z racji pięknych krajobrazów, planowano zbudować tam wieżę widokową.

Szczyt Grunwald 513 m n.p.m.
Droga powrotna do żółtego szlaku, a po prawej stronie szczyt Wsołowa 624 m n.p.m.

Wsołowa 624 m n.p.m. i widokowa trasa na Czarny Dział 673 m n.p.m.

Spędziliśmy tam kilka minut i ruszyliśmy dalej. Musieliśmy wrócić do żółtego szlaku. Po prawej stronie przed nami okazale prezentowała się Wsołowa mierząca 624 m n.p.m. Na nią także nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny, jednak jest oznaczona tabliczką. Minęliśmy ją z lewej strony i szliśmy pod górę. Cały czas wędrowaliśmy łąką. Za nami mieliśmy widoki na szczyty Beskidu Wyspowego, natomiast po prawej dostrzegalne były Gorce, a najbardziej rozpoznawalny był Gorc z wieżą widokową.

Szlak w kierunku Wsołowej
Widok na Luboń Wielki oraz Szczebel
Zbocza Wsołowej
Widok z Mszany Dolnej
Szlak górski na Ćwilin z Mszany Dolnej
Mszana Dolna

Byliśmy zachwyceni tą trasą. Jest to jeden z najbardziej widokowych szlaków w polskich górach, a na pewno w Beskidzie Wyspowym. Charakterystycznym punktem na trasie były drzewa z zawieszonym obrazem Matki Bożej oraz różaniec. Miejscami było także większe błoto, dlatego musieliśmy uważać. Tuż przed Czarnym Działem spotkaliśmy 2 dziewczyny. Wymieniliśmy się tylko radosnym cześć. Kilka minut trwało ostrzejsze podejście i dotarliśmy na szczyt.

Czarny Dział - oznaczenie szczytu - Mszana Dolna
Czarny Dział Mszana Dolna
Widok z Czarnego Działu - Mszana Dolna
Widok z Czarnego Działu

Czarny Dział 673 m n.p.m. oznaczony był tabliczką Głównego Szlaku Beskidu Wyspowego. Obok stały ławki i stolik. Było także miejsce na ognisko. Ze szczytu rozciągały się wspaniałe widoki na Ćwilin i Mogielicę. Ze szczytu wracaliśmy takim szlakiem do Mszany Dolnej.