Park Geologiczny w Żegocinie – największa atrakcja miejscowości

Dzisiaj odwiedziliśmy Park Geologiczny Piaskowców Grodziskich w Żegocinie. Patrząc na mapę tej małej miejscowości, można powiedzieć, że to jest jej największa atrakcja. Znajduje się przy drodze głównej Limanowa-Bochnia tuż nad Potokiem Saneckim (Sanka) kilka minut pieszo od centrum miejscowości i kościoła Świętego Mikołaja Biskupa. Park znajduje się w miejscu dawnego kamieniołomu i stanowi niemałą atrakcję przyrodniczą regionu i powiatu bocheńskiego.

To miejsce chcieliśmy odwiedzić już od dawna, ponieważ w Internecie wyglądało bardzo ciekawie. Już na początku muszę powiedzieć, że trochę się zawiedliśmy, ze względu na brak jakiejkolwiek tablicy, na której byłyby napisane informacje o parku geologicznym.

Park Geologiczny Żegocina

Żegocina – wieś w powiecie bocheńskim i jej historia

Żegocina położona jest w Małopolsce w powiecie bocheńskim, niedaleko powiatu limanowskiego i samej Limanowej. Przebiega przez nią droga numer 965 i granica Beskidu Wyspowego oraz Pogórza Wiśnickiego. Znajduje się w dolinie i uważana jest jako miejscowość górska. Otoczona przez szczyty Beskidu Wyspowego: Łopusza Zachodniego i Kamionnej oraz Żarnówki, która leży już na obszarze Pogórza Karpackiego.

1. Żegocina istniała już w czasach Bolesława Krzywoustego,
  2. Bolesław Wstydliwy nadał swojemu rycerzowi Żegocie osadę Villa Żegota,
  3. Z biegiem lat Żegocina przechodziła z rąk do rąk kolejnych właścicieli,
  4. Wieś oraz sąsiednie włości weszły do majątku Lubomirskich z Wiśnicza,
  5. Po 1772 roku Żegocina znalazła się pod zaborem austriackim,
  6. Tragiczne wydarzenia rozegrały się tutaj w 1914 roku. Podczas I wojny światowej stoczono bitwę, która zakończyła się wygraną wojsk austriacko-pruskich (operacja limanowsko-łapanowska),
  7. Podczas II wojny światowej mieszkańcy Żegociny przeciwstawili się wojskom niemieckim. Walczyli w szeregach Batalionów Chłopskich i Armii Krajowej,
  8. Wieś została 'wyzwolona’ przez wojska radzieckie,
  9. Po zakończeniu wojny gmina zaczęła się rozwijać, poprzez budowę obiektów użyteczności publicznej.
  10. Więcej o historii Żegociny znajdziesz na oficjalnej stronie internetowej gminy tutaj.

Jak dojechać do Parku Geologicznego w Żegocinie?

Z domu do Parku Geologicznego w Żegocinie mieliśmy około 20 minut drogi. Jechaliśmy od strony Laskowej i Przełęczy Widomej. Na przełęczy warto się zatrzymać, ponieważ jest to miejsce widokowe na Tatry. Na miejscu jest mały parking oraz tablica z opisanymi widokami. Z Limanowej to około 20 minut drogi, jadąc w kierunku Bochni.

Z Przełęczy Widomej zjechaliśmy do centrum miejscowości. Przejechaliśmy przez nią i jak zobaczyliśmy sklep Groszek z lewej strony, to wiedzieliśmy, że naprzeciwko będzie mała zatoczka i przejście przez mostek na teren dawnego kamieniołomu. Faktycznie tak było. Tam jest pobocze i miejsce do zaparkowania na kilka samochodów. Współrzędne: 49.8091, 20.4198.

Dojazd do Żegociny
Parking przy kamieniołomie w Żegocinie
Park Geologiczny Piaskowców Geologicznych
Żegocina - geologia

Park Geologiczny Piaskowców Grodziskich – największa atrakcja w Żegocinie

Atrakcje w Żegocinie można policzyć na przysłowiowych „palcach jednej ręki”. Oprócz kościoła, cmentarzy wojennych i źródełka, największą atrakcją jest właśnie Park Geologiczny Piaskowców Grodziskich. Jest to miejsce mniej znane, a właśnie takie lubimy odkrywać i pokazywać na blogu.

Z tego co patrzyliśmy na zdjęcia, to tablica dydaktyczna w tym miejscu kiedyś była. Teraz niestety jej nie ma. Będąc na terenie dawnego kamieniołomu, dzięki odkrywce, można poznać przeszłość geologiczną Żegociny. Na środku zbudowano drewnianą wiatę z miejscem na ognisko. Park Geologiczny stanowi zatem ciekawy rekreacyjny przystanek na turystycznej mapie powiatu bocheńskiego.

Dzięki kamieniołomowi wieś zaczęła się rozwijać. Wydobywano i obrabiano kamień, który wykorzystywany był do budowy fundamentów domów. W 1961 roku zaprzestano wydobycia, co przyczyniło się do większego zainteresowania geologów. Obecnie to atrakcja, którą warto odwiedzić podczas zwiedzania okolicy.

Odkrycie geologiczne Żegocina
Odkrycie geo Żegocina
Żegocina - park geologiczny wiata
Kamieniołom Żegocina

Żegocina – pozostałe atrakcje i ciekawe miejsca do zwiedzania w okolicy

W samej Żegocinie warto jeszcze zobaczyć:

1. Kościół Świętego Mikołaja,
  2. Figurę Świętego Floriana i Świętego Franciszka,
  3. Pomnik poległych za ojczyznę,
  4. Źródełko wody mineralnej,
  5. Izbę Regionalną,
  6. Cmentarz wojenny numer 302.

W najbliższej okolicy warto zobaczyć: