Zielona Góra – 16 atrakcji turystycznych i ciekawe miejsca do zobaczenia

Zielona Góra to największe miasto woj. lubuskiego. Jego powierzchnia to 278,32 km2, a liczba ludności klaruje się na około 140 tysięcy. Możesz tam znaleźć ciekawe miejsca, atrakcje i zabytki. Zielona Góra kojarzy się z winem i winobraniem, a także terenami zielonymi. Zwiedzanie warto podzielić na dwa lub trzy dni. My właśnie tak zrobiliśmy. Poznaliśmy np. Ogród Botaniczny czy Muzeum Etnograficzne. Byliśmy w Papugarni RIO, Palmiarni oraz w centrum przy Rynku. Nieco dalej odwiedziliśmy Pałac w Zatoniu. Spacerowaliśmy po Wzgórzach Piastowskich. Atrakcje Zielonej Góry zwiedzaliśmy z dzieckiem.

Co warto zobaczyć w Zielonej Górze?

Zacznijmy może od okolicy Starego Rynku, do którego trafiliśmy w niedzielę. Wyznaczyliśmy sobie zabytki, które chcemy zobaczyć i ruszyliśmy na trasę. Wszystkie ciekawe miejsca znajdowały się obok siebie, dlatego spacer nie był długi. Rozpoczęliśmy na Placu Powstańców Wielkopolskich. Tam w weekendy parking jest bezpłatny i jest to dobre miejsce, aby rozpocząć zwiedzanie Zielonej Góry. Szliśmy w stronę centrum, a później mieliśmy w planach jeszcze wizytę w kinie. Nocleg mieliśmy poza centrum, więc musieliśmy z rana dojechać na miejsce. Ruchu na drogach w niedzielny poranek nie było żadnego.

• Współrzędne parkingu bezpłatnego w weekendy: 51.9396, 15.5031.,
  • Poniżej mapa z zaznaczonymi miejscami.

Okolice Starego Rynku

Z placu udaliśmy się do widocznego kościoła pw. Matki Boskiej Częstochowskiej. Tam właśnie rozpoczynała się msza święta. Przed świątynią stoi pomnik świętego Urbana I, patrona Zielonej Góry. Jest tam również budynek Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda. Od razu w oczy rzuciły nam się bachusiki, czyli małe figurki, które można zauważyć w różnych częściach miasta. Za chwilę jeszcze o nich powiem więcej.

Dalej zobaczyliśmy Konkatedrę świętej Jadwigi Śląskiej i weszliśmy do środka przez zabytkowe drzwi. Świątynię wzniesiono pod koniec XIII wieku za sprawą Henryka Głogowczyka – księcia głogowskiego oraz wielkopolskiego. To bardzo ważny zabytek w mieście. Szliśmy dalej i stanęliśmy przed Wieżą Łaziebną, która zwana jest również Wieżą Głodową. Jest ona elementem murów obronnych, które wzniesiono na przełomie XIV i XV wieku.

kościoła pw. Matki Boskiej Częstochowskiej
Kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej

Ciekawostką jest to, że dawniej Zielona Góra miała obwarowania drewniano-ziemne, które później na przestrzeni lat przekształcono w kamienno-ceglane. Wieża znajduje się przy Placu Pocztowym w pobliżu Starego Rynku. Właśnie teraz do niego szliśmy. Było tam pusto, ponieważ mieliśmy dopiero godzinę 9. Do Informacji Turystycznej chcieliśmy wejść w drodze powrotnej i zabrać różne foldery z opisanymi atrakcjami. Na zielonogórskim Rynku znajduje się Ratusz, a w jego podziemiach punkt informacji.

W bliskiej okolicy jest Muzeum Ziemi Lubuskiej z licznymi eksponatami. Możesz tam poznać historię tych terenów. Jest wystawa dotycząca winiarstwa, galeria witraży, sala zegarowa, galeria piastowskich książąt śląskich, czy Muzeum Dawnych Tortur. Niedaleko jest również Centrum Nauki Keplera, czyli Centrum Przyrodnicze. To nowoczesne miejsce, dzięki któremu pobawisz się i nauczysz wielu rzeczy. Znajdują się tam wystawy stałe oraz czasowe. Stanowiska są interaktywne, dlatego ta atrakcja w Zielonej Górze będzie dobra dla dzieci.

W Starym Rynku

Szliśmy dalej, aby poznać atrakcje w Zielonej Górze. Zobaczyliśmy okazały budynek Planetarium Wenus. Tam warto trafić z dziećmi. Są wystawy oraz różne pokazy. Znajdziesz tam ekspozycję prezentującą planety Układu Słonecznego oraz Księżyc, stanowiska z różnymi zjawiskami optycznymi i wystawę meteorytów. Naszym kolejnym celem było kino znajdujące się w galerii handlowej Focuss Mall. Wcześniej jeszcze przeszliśmy obok Parku Sowińskiego z pomnikiem Konstytucji 3 Maja.

Palmiarnia i Park Winny

Przed sobą zobaczyliśmy okazały budynek na małym wzgórzu. Była to Palmiarnia w Zielonej Górze, w której obecnie znajduje się restauracja, jednak spokojnie bezpłatnie można wejść do środka i obejrzeć rośliny. Palmiarnia znajduje się w Parku Winnym, a tuż przed nią jest ciekawy punkt widokowy na miasto. Miejsce widokowe jest również na ostatnim piętrze palmiarni. Wystarczy wejść do środka i wyjechać windą na samą górę. Gdy trafiliśmy do środka, to w restauracji było jakieś spotkanie rodzinne. Później wracaliśmy na Plac Powstańców Wielkopolskich.

Palmiarnia Zielona Góra

Zielona Góra – atrakcje i ciekawe miejsca nieco dalej od centrum miasta

Powyższe miejsca znajdują się w okolicy Rynku. Teraz przedstawimy kilka miejsc, które warto zobaczyć nieco dalej. Będą to: Muzeum Etnograficzne, Ogród Botaniczny, Papugarnia RIO oraz Pałac w Zatoniu. Odwiedzenie tych atrakcji zajmie Ci prawie cały dzień podczas spokojnego zwiedzania.

Najpierw odwiedziliśmy Pałac w Zatoniu. Są to ruiny pałacu położone w malowniczym parku. Tuż przy nim jest punkt informacji, w którym miła Pani ma dużą wiedzę na temat pałacu, a także Zielonej Góry. Sam pałac wzniesiono w 1689 roku, a największy rozkwit nastąpił dzięki księżnej Dorocie de Talleyrand-Perigord. Ten zabytek koniecznie trzeba zobaczyć.

Pałac w Zatoniu

Później na chwilę pojechaliśmy do Parku Krasnala w Nowej Soli, a następnie wróciliśmy do Zielonej Góry, aby pójść do Papugarni RIO. Oprócz nas było tam kilka osób. Papugi były bardzo grzeczne i nawet czasem nie chciały podlatywać. Później byliśmy w Gorzowie Wielkopolskim w papugarni i było całkowicie inaczej. Odwiedziliśmy małe, chociaż bardzo ciekawe Muzeum Etnograficzne, czyli Skansen w Zielonej Górze. Przejście całego muzeum i zobaczenie wszystkich zabytkowych obiektów zajęło nam około 60 minut. Niedaleko był Ogród Botaniczny Uniwersytetu Zielonogórskiego połączony z miniZOO. Teraz w styczniu nie mieliśmy okazji oglądać zbyt wielu roślin, natomiast w ogrodzie zoologicznym są postacie z bajek, które na pewno zaciekawią dzieci.

mUZEUM ETNOGRAFICZNE
Muzeum Etnograficzne
PAPUGARNIA RIO
Papugarnia RIO
OGRÓD BOTANICZNY
W Ogrodzie Botanicznym – Bajkowa Zagroda

Wzgórza Piastowskie w Zielonej Górze – ścieżki turystyczne i trasy nordic walking

Jeśli lubisz chodzić, to w okolicy polecamy Ci Wzgórza Piastowskie. Są to morenowe wzgórza, które idealnie nadają się pieszych wędrówek. Zostało wytyczonych kilka tras nordic walking do przejścia.

1. Wilhelma Gayl’a – od Amfiteatru do Amfiteatru, długość 2,4 km, czas przejścia 45 minut, trudność: łatwy,
  2. Mała Piasta – od Amfiteatru do Kąpieliska Miejskiego, długość 2,6 km, czas przejścia 45 minut, trudność: łatwy,
  3. Jagodowych Wzgórz – od Amfiteatru przez Jagodowe Wzgórze do Amfiteatru, długość 6,7 km, czas przejścia 1,5 h, trudność: średni,
  4. Wielka Piasta – od Amfiteatru przez Górę Wilkanowską do Amfiteatru, długość 13,5 km, czas przejścia 3,5 h, trudność: trudny,
  5. Do Źródełka – od Ogrodu Botanicznego do źródełka, długość 1,6 km, czas przejścia 30 minut, trudność: łatwy,
  6. Szybki Bismarck – od Kąpieliska Miejskiego przez Górę Wilkanowską do Kąpieliska Miejskiego, długość 6,5 km, czas przejścia 1,5 h, trudność: średni,
  7. Ośmiu Tysięcy Zabytków – od Kąpieliska Miejskiego do Muzeum Etnograficznego, długość 4,1 km, czas przejścia 60 minut, trudność: łatwy,
  8. Etno-Archo – od Muzeum Etnograficznego do Muzeum Archeologicznego w Świdnicy, długość 6,9 km, czas przejścia 1,5 h, trudność: średni.

Dodatkowo wytyczono tam szlaki piesze PTTK oraz ścieżki przyrodniczo-leśne do wieży. Informację o wszystkich szlakach uzyskasz w Informacji Turystycznej w Rynku.

Bachusiki – mali mieszkańcy miasta

Podczas zwiedzania Zielonej Góry na pewno natkniesz się na małych mieszkańców miasta. Są to tak zwane bachusiki, czyli dzieci Bachusa, który był rzymskim bogiem wina. Są poniekąd symbolem Zielonej Góry. Dzięki nim możesz lepiej zwiedzić miasto i dotrzeć w różne zakamarki. W mieście organizowane są wydarzenia związane z winobraniem. Jest nawet specjalna strona internetowa, która pisze o bachusikach. Przygotowano również specjalną mapę, na której zaznaczono te małe duszki. Już w samym centrum miasta spotkasz np. Beczkusa, Skarboniusza, Śpiocha, Hubertikusa czy Clubikusa. Poniżej zobacz lokalizację bachusików na mapie Zielonej Góry. Dzieci będą zachwycone podczas poszukiwań.

BACHUSIKI
Bachusik

Gdzie nocować w Zielonej Górze? Gdzie zjeść?

Ze znalezieniem noclegu w Zielonej Górze nie powinno być większego problemu. Najlepiej kwatery poszukać na portalu Booking. My znaleźliśmy tam apartament poza centrum miasta z parkingiem. Mieliśmy różne opcje noclegowe do wyboru. W noclegu spędziliśmy 2 dni. Jeśli chodzi o jedzenie, to nie byliśmy w restauracji, tylko zamówiliśmy jedzenie na dowóz. Nie chcieliśmy tracić czasu na oczekiwanie w restauracji. Zamówiliśmy jedzenie w La Gondola, Pizzeria Roma (bardzo polecamy tam pizzę. Była wyśmienita) oraz w Barze Pierożek.