Szlak długodystansowy Brzeźnica – Łopuszna, etap 2: Lanckorona – Jordanów

Szlak długodystansowy Brzeźnica ? Łopuszna, etap 2: Lanckorona - Jordanów

Drugi dzień na szlaku był najdłuższy i sprawił nam chyba największe trudności. Można powiedzieć, że był to przełomowy dzień. Potem było już tylko lepiej. Mieliśmy do przejścia 32 kilometry z Lanckorony do Jordanowa przez Krowią Górę, Koskową Górę i Groń. Wędrówka w dużej części po górzystych terenach ponieważ weszliśmy już w Beskid Makowski. Otrzymaliśmy ostrzeżenie przed ludnością Romską w Jordanowie i przeszliśmy połowę długodystansowego szlaku.

Zaczęliśmy podróż od kupna w sklepie zapasu napojów. Miało być cieplej niż w dniu wcześniejszym, dlatego każda kropla była na wagę złota. Ruszyliśmy na pierwszy odcinek na Przełęcz Sanguszki (6,7 km). Najpierw żmudnie po asfalcie, aż do samego lasu. Nosi on nazwę „Lasy Groby”, ponieważ znajdują się tam mogiły konfederatów barskich z 1771 roku. Cały obszar to jeden wielki cmentarz. Wiecznego spoczynku poległych strzeże stara, prawie dwustuletnia lipa. Wisi na niej skromna szafkowa kapliczka, z zamieszczonym wewnątrz obrazkiem św. Michała Archanioła – przewodnika dusz do wieczności. Jak mówią ludzie, pochowani na cmentarzu konfederaci mają być „uśpionym wojskiem”, które w trudnych dla Ojczyzny czasach ma powstać na wezwanie Michała Anioła i walczyć o jej wolność.

Cmentarz konfederatów barskich

Po wyjściu z lasu mieliśmy piękne widoki na Beskid Wyspowy, Gorce i Beskid Makowski.

Dalszy szlak po Beskidzie Makowskim
Samotność

Od Przełęczy Sanguszki poszliśmy na Krowią Górę (2,8 km) i dalej na Bieńkówkę (2,7 km). Po zejściu z niej czekało nas najtrudniejsze podejście. Nawet jeden z miejscowych stwierdził, że pod Koskową Górę (867 m) trzeba się namęczyć. Na odcinku 2,9 km było 330 metrów podejścia. Gdy już udało się to przeżyć to dotarliśmy na przełęcz między Koskową Górą (867 m) a Parszywką (847 m). Stoi tam murowana kapliczka ufundowana około 1910 roku przez Jana Koska. Jest pokryta gontem, wewnątrz znajduje się figura z nazwiskiem fundatora przedstawiająca Chrystusa upadającego pod krzyżem po raz trzeci. Jak głosi podanie, rzeźbę zamówiono w Sidzinie dla Kalwarii Zebrzydowskiej. Podczas transportu trzy pary wołów zatrzymały się na grzbiecie nad Bogdanówką i nie chciały się ruszyć z miejsca. Uznano to za Bożą wolę i wybudowano w tym miejscu kaplicę, w której umieszczono rzeźbę. W pobliżu kapliczki znajduje się kamienny postument, obok zaś drewniany krzyż z ludową rzeźbą Chrystusa.

Z Koskowej Góry rozciągają się piękne widoki w stronę Beskidu Wyspowego na Mogielicę czy Luboń Wielki.

Widok z Koskowej Góry

Z góry zeszliśmy na Przełęcz Jabconiówka (5,1 km) i wyszliśmy na Groń (809 m). To było nasze ostatnie trudniejsze podejście na szlaku. Zdjęć w sumie nie chciało się nam robić, a nawet nie było czemu.

Groń (809 m)

Następnie do wsi Zarębki (2,6 km) szło się przyjemnie. Słońce nie grzało już tak mocno i zrobiło się chłodniej. Była godzina 18. Gdy już dotarliśmy do wioski to czekał nas ostatni odcinek do Jordanowa (4,5 km). Ostre zejścia w dół, wędrowanie polanami, szum wody i pod koniec asfalt to krótka charakterystyka tej części trasy.

Kiedy dotarliśmy do Jordanowa to zaczęliśmy szukać noclegu. Strasznie ciężko było coś znaleźć, ale około godziny 20 się udało.

Na koniec krótka historia podczas poszukiwania noclegu

Ja: Dzień dobry. Czy są tutaj w okolicy jakieś domy noclegowe, pensjonaty, schroniska ?
Pani: Jest jeden, ale tam mieszkają Romowie. No ale jak się dobrze zamkniecie to może nic wam się nie stanie…

W takiej sytuacji lepsza noc na świeżym powietrzu :).

Punkty do książeczki GOT PTTK – 34 punkty
Lanckorona – Prz. Sanguszki 7 punktów
Prz. Sanguszki – Babica Zachodnia 5 punktów
Babica Zachodnia – Bieńkówka 1 punkt
Bieńkówka – Koskowa Góra 5 punktów
Koskowa Góra – Polana Gronie 10 punktów