Białe Skały, Narożnik, Kopa Śmierci i Skały Puchacza w Górach Stołowych

Białe Skały, Skały Puchacza, Narożnik i Kopa Śmierci, to kolejne piękne miejsca, które chcieliśmy zobaczyć w Górach Stołowych na Dolnym Śląsku. Są one  równie ciekawe jak labirynt Błędne Skały, najwyższy szczyt Gór Stołowych – Szczeliniec Wielki czy Adrspach – skalne miasteczko w Czechach.

• Najkrótszy szlak na Białe Skały, Narożnik, Skały Puchacza i Kopę Śmierci prowadzi z Lisiej Przełęczy – OPIS PONIŻEJ,
  • Po drodze wędrujemy ścieżką pośród skał,
  • Warto tam przyjechać o każdej porze roku,
  • Wejście na szlak jest darmowe,
  • Parking również jest bezpłatny,
  • Po drodze można obejrzeć piękne widoki,
  • W okolicy Narożnika doszło do zabójstwa dwójki studentów,
  • W okolicy Kopy Śmierci znajduje się Skalna Czaszka.

Opis szlaku turystycznego na Białe Skały, Kopę Śmierci i Skały Puchacza

Po zdobyciu ostatniej wieży na Ziemi Kłodzkiej znajdującej się na Torfowisku pod Zieleńcem kierujemy się drogą numer 389 i 8 na Duszniki-Zdrój. Następnie dojeżdżamy do miejscowości Łężyce i dalej kierujemy się na północ. Dojeżdżając do drogi numer 387, zwanej Drogą Stu Zakrętów, skręcamy w prawo i za niedługo też trafiamy na oznaczenia parkingu na Lisiej Przełęczy i małej drewnianej wiaty.

Mapa trasy turystycznej do Białych Skał przez Narożnik i Kopę Śmierci w Górach Stołowych

Parking Lisia Przełęcz – Narożnik – Kopa Śmierci – Skały Puchacza – Dylówka – Białe Skały – Parking Lisia Przełęcz

• Długość trasy to 6,8 km,
  • Na trasie mieliśmy 200 metrów podejścia,
  • Wycieczka z przerwami zajęła nam 3 godziny.

Lisia Przełęcz – parking

Parkujemy! Są zaledwie dwa samochody. W sumie nie spodziewamy się tłumów, sobota w drugiej połowie października z dodatkiem mgły, która ogranicza widoczność z przelotnymi opadami delikatnego deszczu. Zabieramy parasol, plecak i ruszamy przed siebie niebieskim szlakiem. Trasa jest bardzo spokojna, nie mamy za dużo pod górę.

• Współrzędne parkingu na Lisiej Przełęczy: 50.4615, 16.3454.

Szlak na Narożnik i Kopę Śmierci w Górach Stołowych

Mijamy pierwsze formacje skalne, chodzimy też po kamieniach. Docieramy do Narożnika 849 m n.p.m. Jest to szczyt z ciekawym punktem widokowym na Góry Stołowe, Bystrzyckie i Orlickie, a także Obniżenie Dusznickie. My oczywiście nic nie widzimy z tych pasm, ale przyjmijmy, że teoretycznie tam są.

Narożnik wymaga od turystów szczególnej uwagi, aby nie doszło do tragedii. Pionowa ściana może kogoś nawet sparaliżować, a zwłaszcza jeśli jest przed nim biała otchłań. Patrząc od strony wspinaczy, jest to świetne miejsce, dlatego że jest tutaj ponad 100 dróg. W tym miejscu jest też tablica upamiętniająca studentów Akademii Rolniczej: Annę Kembrowską i Roberta Odżgę, których zastrzelono przez nieujętych sprawców.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Kopa Śmierci 830 m n.p.m. – szczyt w Górach Stołowych

Idziemy dalej i powoli docieramy do Kopy Śmierci 830 m n.p.m. Jest to kolejny szczyt z punktem widokowym na te góry, o których pisałam wcześniej. Punkt też jest odsłonięty i stoimy na wysokich, niezabezpieczonych formacjach skalnych. Możemy dostrzec z tego miejsca wcześniejszy Narożnik.

Dalej spacerujemy sobie pomiędzy drzewami, krzewami i co jakiś czas między skałami. Okazuje się, że mijamy kolejnych turystów dzisiaj którzy zmierzają od Skał Puchacza. Wędrujemy przed siebie, przechodzimy przez Samotnika, Skały Puchacza i docieramy do skrzyżowania szlaków.

Do tej pory mijamy cały czas nowych turystów, jesteśmy zaskoczeni. Najbardziej podobało nam się, jak przechodził chłopiec dziesięcioletni, jego ojciec i dziadek. Budujący widok. My czytając szlakowskazy, wybieramy kierunek Karłów za zielonym szlakiem. Skręcamy w lewo i po chwili przed nami pojawia się dość długa kładka.

Ciężko nam się było minąć z innymi turystami, bo była dość wąska. Po około 10-15 minutach dochodzimy do szlakowskazów, ale my oczywiście nie zmieniamy kierunku. Przychodzi tutaj szlak żółty, za którym będziemy trzymać się aż do parkingu na Lisiej Przełęczy. Jeśli ktoś by miał ochotę, to może się wybrać w drugą stronę za tymi znakami, dojdzie się wtedy do Skalnych Grzybów.

Białe Skały w Górach Stołowych

My kiedyś zrobiliśmy sobie rundkę po Skalnych Grzybach w Górach Stołowych. Przez ostatni odcinek naszej wycieczki trwającej około czterdzieści minut idziemy między potężnymi skałami i wąwozami, ale też korzystamy z porobionych kładek.

Mijamy formacje skalne mające swoje nazwy: Skalna Furta, Zły, Bibza, As Atu, Zielony Król, Kibic. Przy rozejściu się szlaków zielonego z żółtym, wybieramy ten drugi i idziemy przez Białe Skały, które robią na nas piorunujące wrażenie. Są to bardzo wysokie formacje skalne sięgające blisko 20 metrów wysokości. Widok niesamowity, chyba dlatego Góry Stołowe są jednymi z naszych ulubionych pasm górskich.

Droga Stu Zakrętów i Lisia Przełęcz – koniec wycieczki

Dochodzimy do ubitej drogi i ona doprowadza nas do Drogi Stu Zakrętów leżącej blisko Fortu Karola z 1790 roku. Po dotarciu naszym oczom ukazuje się masa samochodów, aż coś niemożliwego. Skręcamy w lewo i po dwóch minutach jesteśmy na parkingu, gdzie zostawiliśmy samochód.

Okazuje się, że parking się korkuje, bo samochody wjeżdżają na plac, a nie ma miejsca na zaparkowanie. Ten dzień pomimo byle jakiej pogody zachęcił wielu do wyjścia na szlak. Wiadomo nie tyle, ile we wakacje, ale jednak jak na październik to sporo.