Zamek Rabsztyn – ruiny warowni koło Olkusza

W przepięknym miejscu naszego kraju, na Jurze Krakowsko- Częstochowskiej koło Olkusza, znajduje się Zamek Rabsztyn. Nazwa ta wywodzi się z języka niemieckiego – Rabestein i oznacza kruczą skałę. Na szczycie wapiennego wzgórza zwiedzać dziś można ruiny dawnej warowni, która wybudowana została w stylu gotyckim w XIII wieku. Za czasów Kazimierza Wielkiego zamek z drewnianego stał się murowanym. Mieliśmy okazję go zobaczyć całkiem niedawno podczas przejścia Szlakiem Orlich Gniazd. Byliśmy tam także w 2016 roku i wtedy zwiedzaliśmy go z przewodnikiem.

Zamek Rabsztyn

Zamek w Rabsztynie – karta z historii warowni

Na przestrzeni kolejnych stuleci zamek się rozrastał. Obejmował najstarsze zabudowania górnego zamku, jak i średniego, dolnego oraz najmłodszego renesansowego pałacu z przełomu XVI i XVII wieku. W czasie potopu szwedzkiego warownia została zniszczona i okradziona. Nie została ponownie odbudowana. W wieku XIX wysadzono w powietrze basztę i część murów obronnych. Dokonali tego poszukiwacze skarbów. Sporo murów zostało rozebranych przez okoliczną ludność, która potrzebowała budulca na swe domy i zabudowania gospodarcze. W XXI wieku podjęto decyzję o jego częściowej odbudowie.

Przy okazji zobacz także najciekawsze Zamki w Polsce oraz sąsiednie warownie:

Zwiedzanie Zamku w Rabsztynie

Zamek Rabsztyn – zwiedzanie Orlego Gniazda

Wa­row­nia do­stęp­na jest dla zwiedzających od stro­ny pół­noc­nej. Znaj­du­ją się tam pozostałości fosy, wa­łu oraz przy­czół­ka mo­stu pro­wa­dzą­ce­go do je­dy­nej bra­my wjaz­do­wej z wie­żą zwa­ną Sław­kow­ską. Przed wejściem dla dzieci znajduje się plac zabaw.

Od maja 2015 roku zamek udostępniony był do zwiedzania turystom. W latach 2019 i 2020 było to utrudnione z powodu toczących się remontów. Po odbudowie naprawiono mury zamku, odtworzono dawną wieżę. Wybudowano także taras widokowy oraz zamontowano iluminację obiektu.

My mieliśmy taką okazję, że trafiliśmy na zwiedzanie Zamku w Rabsztynie z przewodnikiem. Szliśmy wtedy Szlakiem Orlich Gniazd. Postanowiliśmy chwilę odpocząć i poznać historię tej okazałej budowli. Czas zwiedzania wyszedł nam 60 minut. Najpiękniejszy był oczywiście widok z jednej z baszt.

Zamek Rabsztyn zwiedzanie
Zwiedzanie z przewodnikiem
Baszta widokowa
Rabsztyn widoki
Baszta zamkowa

Chata Kocjana pod zamkiem

Przy okazji zwiedzania budowli, warto odwiedzić Chatę Kocjana, która znajduje się przy parkingu. Jest to drewniany dom z 1862 roku. Znajdziesz tam mini skansen z pamiątkami tamtego okresu. Są także sprzęty wykorzystywane dawniej w gospodarstwach.

Chata Kocjana

Stowarzyszenie Zamek Rabsztyn

Opiekunem Zamku w Rabsztynie jest Miejski Ośrodek Kultury w Olkuszu. W lipcu 2000 roku powstało na tym terenie Stowarzyszenie Zamek Rabsztyn. Jego pomysłodawcą i pierwszym prezesem był Marian Maryszewski. Organizacja skupia miłośników historii Ziemi Olkuskiej. Ich celem jest inicjowanie i organizowanie prac remontowych zamku, jak również imprez kulturalnych, konferencji naukowych oraz prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej.

Ciekawostką jest to, że w ruinach zamku kręcono kilka scen filmu „Karol. Człowiek, który został papieżem”.

Droga z parkingu do Zamku w Rabsztynie

Imprezy na zamku

Do Zamku w Rabsztynie koło Olkusza przyciągają corocznie turystów liczne imprezy, na przykład organizowane w lipcu Turnieje Rycerskie. Można na nich obejrzeć między innymi bitwę o zamek, turniej walk drużynowych czy turniej bojowy na miecz i tarczę. Emocjonujące są także zawody łucznicze. W czasie imprezy prezentowane są pokazy historycznych rzemiosł, występy zespołów odtwarzających dawną muzykę oraz tańce. Dodatkową atrakcję stanowią wieczorne pokazy sztucznych ogni, a także spektakularne widowisko Teatr Ognia.

Na jesieni warto odwiedzić zamek z powodu odbywającej się Juromanii – święta Szlaku Orlich Gniazd.

Jak dojechać do ruin Zamku w Rabsztynie?

Aby dojechać do w Rabsztynie, musisz w Olkuszu skręcić z drogi krajowej nr 94 w ulicę Rabsztyńską i po około 5 kilometrach powinniśmy zobaczyć górujący na wzgórzu zamek. Dojechać możemy także czerwonym szlakiem rowerowym. Tuż pod zamkiem znajduje się bezpłatny parking i noclegi. Współrzędne: 50.3003, 19.5972. Jest tam także pole namiotowe. Dojście z parkingu do zamku zajmuje 5 minut.

Parking pod Zamkiem w Rabsztynie

Godziny otwarcia i cennik biletów

Obecnie Zamek w Rabsztynie koło Olkusza jest zamknięty, ponieważ trwają tam prace związane z odbudową. Planowane jest ponowne otwarcie zamku dla zwiedzających w 2021 roku. Czekamy. Aktualnie możesz podejść pod zamek i zobaczyć go z bliska i daleka.

• Bilet normalny – 4 zł,
  • Bilet ulgowy – 2 zł,
  • Bilet rodzinny – 10 zł,
  • Dzieci w wieku przedszkolnym i młodsze: wstęp wolny.
Rabsztyn warownia

Restauracja Podzamcze

Niedaleko murów Zamku w Rabsztynie możemy posilić się obiadem w restauracji Podzamcze. Specjalizuje się ona w staropolskich, tradycyjnych daniach, głównie mięsnych, takich jak grillowana wieprzowina, specjalności z drobiu, jak również wołowina oraz ryby.