Hrobacza Łąka – krzyż i schronisko. Szlak z Bielska-Białej z dzieckiem

Hrobacza Łąka to popularna góra w Beskidzie Małym, na której znajduje się metalowy krzyż oraz schronisko. To właśnie dla tego obiektu przybywa tam tak wielu turystów. My byliśmy tam tylko raz podczas naszego przejścia Małym Szlakiem Beskidzkim. A jeśli jeszcze nie widziałeś naszego wcześniejszego dnia w Beskidzie Małym, to zachęcamy do przeczytania wpisu o Górze Żar.

Hrobacza Łąka - MyNaSzlaku

Opis szlaku i mapa trasy turystycznej z Bielska-Białej do Schroniska na Hrobaczej Łące

Przyjechaliśmy na parking w dzielnicy Bielska-Bialej o nazwie Lipnik. Tuż przy szlaku niebieskim znajduje się bezpłatny parking. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 49.818864, 19.113319. Zobacz na poniższej mapie turystycznej, jak przebiegała nasza trasa na Hrobaczą Łąkę.

Bezpłatny parking w Bielsku-Białej Lipnik przy Leśniczówce
Bezpłatny parking w Bielsku-Białej przy dawnej leśniczówce

Bielsko-Biała Lipnik – źródło Pyszne – Gaiki

Ruszyliśmy za niebieskim kolorem szeroką drogą, którą jeździły ciężkie sprzęty, ściągając drzewo. Początkowo trasa prowadziła delikatnie pod górę, a nawet schodziła lekko w dół. Po tym krótkim odcinku weszliśmy do lasu i zaczęliśmy ostro podchodzić pod górę. Do pokonania było ponad 300 metrów w pionie na odcinku 1500 metrów. Mimo że cały czas wspinaliśmy się pod górę, to nie czuliśmy zmęczenia. Trasa często prowadziła krótkimi zakosami, więc mogliśmy odpoczywać.

Szlak na Hrobaczą Łąkę z dzieckiem
Szlak niebieski z Bielska-Białej na Gaiki
Niebieski szlak na Hrobaczą Łąkę
Niebieski szlak z Bielska-Białej na Chrobaczą Łąkę
Widoki z podejścia na Gaiki

Charakterystycznym punktem było źródło Pyszne, z którego wędrujący turyści bardzo często nabierają wodę. Do Gaików było coraz bliżej, a to ostatnie podejście, mimo że jest ostre to lepiej pokonywać pod górę, niż schodzić w dół. Kolana są wystawione na najwyższą próbę. Po ponad godzinie doszliśmy na Gaiki 816 m n.p.m. Tam dochodził szlak czerwony znany jako Mały Szlak Beskidzki, którym szliśmy w 2016 roku. Po drodze w okolicy szczytu można zobaczyć widoki na: Bielsko-Białą, Beskid Śląski – Skrzyczne, Beskid Żywiecki – Babią Górę oraz pozostałe szczyty Beskidu Małego – Czupel.

Źródło Pyszne
Rozejście się szlaków pod Gaikami

Gaiki – Przełęcz u Panienki – Hrobacza Łąka

Z Gaików ruszyliśmy czerwonym szlakiem w kierunku Groniczka 833 m n.p.m. i Przełęczy u Panienki. Szlak zrobił się łagodny i prowadził grzbietem góry. Ostatnia z wakacyjnych wycieczek zapowiadała się wyśmienicie. Szlak niebieski poszedł w stronę Przełęczy Przegibek i dalej na Czupel, a kolor zielony nad Jezioro Międzybrodzkie.

Więcej schodziliśmy, niż wychodziliśmy pod górę. Teren był zalesiony. Maja od samego dołu do Przełęczy u Panienki była w nosidełku. Na przełęczy ją wypuściliśmy, ponieważ się obudziła. Tam znajduje się kapliczka Najświętszej Maryi Panny. Została wzniesiona przez Juliusza Beinlicha w 1884 roku w podzięce za uratowanie życia przed wilkami. 2 minuty w kierunku południowym znajduje się Źródło Maryjne.

Na Przełęczy u Panienki zobaczyliśmy Tatry. Widoki były obłędne. Pojawiło się także Skrzyczne w Beskidzie Śląskim. Przed nami mieliśmy jeszcze 25 minut do Hrobaczej Łąki. Szybko przeszliśmy ten odcinek, który także prowadził nas leśną drogą.

Szlak czerwony do schroniska na Hrobaczej Łące
Przerwa na Przełęczy u Panienki
Widok na Tatry z Przełęczy u Panienki
Noszenie dziecka na barana w górach

Krzyż i schronisko na Hrobaczej Łące (Chrobaczej Łące)

Dotarliśmy do naszego celu. Na samym wierzchołku stał metalowy krzyż. Dawniej w tym miejscu znajdowała się wieża triangulacyjna. Najpierw poszliśmy do schroniska. Byliśmy o 9:30, a chatę otwierali od 10, dlatego ruszyliśmy do najwyższego punktu.

Tam była także platforma widokowa z pięknymi krajobrazami w kierunku północnym, między innymi na Kozy i Bielsko-Białą. Zatrzymaliśmy się na kilka chwil, żeby odpocząć. Wcześniej sprawdziliśmy, że 200 metrów dalej znajduje się skrytka Geocaching. Postanowiliśmy ją odnaleźć. Udało się bardzo szybko i mogliśmy zapisać, że znaleźliśmy skarb.

Krzyż na Hrobaczej Łące
Platforma widokowa na Hrobaczej Łące
Widoki z Chrobaczej Łąki
Skrytka Geocaching na Hrobaczej Łące

Po godzinie 10 wróciliśmy do schroniska. Aktualnie prowadzone jest przez Fundację S.O.S. Obrony Poczętego Życia z Warszawy. Zostało wzniesione w latach 30. XX wieku. W 2017 roku wybuchł pożar, dlatego obiekt był wyłączony z ruchu turystycznego. Schronisko na Hrobaczej Łące posiada 40 miejsc noclegowych i bufet. Nazwa pochodzi od polany, a ta od popularnego w tych regionach nazwiska Chrobak. Nazwa używana jest wymiennie – Hrobacza Łąka i Chrobacza Łąka.

Czekaliśmy do 10:40, żeby podbić pieczątkę, jednak z marnym skutkiem. Drzwi schroniska, ani okienka nikt nie otworzył. Zjedliśmy śniadanie i ruszyliśmy w drogę powrotną.

Schronisko na Chrobaczej Łące
Schronisko na Hrobaczej Łące

Jak dojść do Schroniska na Hrobaczej Łące?

• Uwaga! Dojazd samochodem do Schroniska na Hrobaczej Łące nie jest możliwy. Można wyjechać wysoko szlakiem żółtym z Żarnówki Małej i zostawić samochód przy granicy lasu. Jest to najkrótszy szlak do schroniska. Nie ma tam jednak żadnego wytyczonego parkingu.
  • Czerwonym szlakiem od zapory w Porąbce – Mały Szlak Beskidzki,
  • Żółtym szlakiem z Kóz przez Przełęcz u Panienki,
  • Czarnym szlakiem z Kóz przez Przełęcz u Panienki,
  • Czerwonym szlakiem z Bielska-Białej – Mały Szlak Beskidzki.

Schronisko na Hrobaczej Łące – Kozy Wróblowice

Na szlaku pojawiło się kilka osób. Wracaliśmy czerwonym szlakiem na Przełęcz u Panienki. Szliśmy ze szlakiem czerwonym i żółtym. Na przełęczy weszliśmy na kolor czarny, który miał nas sprowadzić do Kóz pod kościół Najświętszej Rodziny. Szedł z nami także kolor żółty, jednak szybko poszedł w prawo.

Trasa była bardzo przyjemna i dobrze oznaczona. Miejscami nawet widokowa. Zeszliśmy z rwącym tego dnia potokiem do domów i asfaltowej drogi. Nią dotarliśmy aż do drogi głównej numer 52. Teraz musieliśmy wrócić do samochodu. Wyznaczyliśmy w nawigacji parking i po około 15 minutach stawiliśmy się przed samochodem.

Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę czasu, to możesz iść nieoznakowaną, szeroką drogą już prawie od samej przełęczy – chwilę przed tym, jak nasz powyższy szlak czarny rozłącza się z żółtym. Droga biegnie na wysokości tego szlaku, którym doszliśmy na Hrobaczą Łąkę.