Chybotek w Szklarskiej Porębie – ten głaz można rozkołysać

Chybotek to niezwykła formacja skalna w Szklarskiej Porębie niedaleko Złotego Widoku, Wodospadu Szklarki i Wysokiego Kamienia. Jest to głaz w Górach Izerskich, który pobudza wyobraźnię turystów. Czemu taka nazwa? Ponieważ głaz u samej góry można rozkołysać. Bardzo ciekawie, chociaż granitowa grupa skałek na pierwszy rzut oka wygląda normalnie. Trafiliśmy tam podczas wędrówki szlakiem niebieskim od Wysokiego Kamienia, chociaż najkrótszy szlak do Chybotka prowadzi z parkingu od Domu Wlastimila Hofmana przez Złoty Widok i Grób Karkonosza.

Chybotek - Szklarska Poręba

Jak dojść do skały Chybotek ze Szklarskiej Poręby? 3 szlaki turystyczne

1. My szliśmy od strony Wysokiego Kamienia, dlatego wejście do Chybotka rozpoczynaliśmy od ulicy Piastowskiej. Tam jest kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Różańcowej, a przy nim bezpłatny parking. Obok stoi także Lipa Sądowa. Współrzędne parkingu do Chybotka: 50.8419, 15.5597.
  2. Można dojść także trasą od Wodospadu Szklarki – szlak czarny, później ścieżka i szlak niebieski. Czas wejścia to 15 minut. Długość trasy to 600 metrów. Współrzędne parkingu: 50.8321, 15.5577.
  3. Najkrótszy, najłatwiejszy i najszybszy szlak do skały Chybotek prowadzi ze Szklarskiej Poręby od Domu Wlastimila Hofmana. Stamtąd idzie się 10 minut. Długość trasy to 600 metrów bez podejść. Współrzędne parkingu: 50.8338, 15.5511.
Szlak na Chybotek Szklarska Poręba

Chybotek – mapa trasy turystycznej ze Szklarskiej Poręby

Na poniższej mapie zaznaczyłem nasz szlak turystyczny z parkingu w Szklarskiej Porębie do Chybotka. Dojście znakowaną trasą niebieską zajmuje 20 minut. Do przejścia jest około 900 metrów.

Chybotek Parking

Opis szlaku górskiego do Chybotka

Skręciliśmy z drogi głównej w prawo i szliśmy lekko pod górę ulicą Tadeusza Kościuszki. Opuściliśmy asfalt po 100 metrach i weszliśmy na polną drogę. Wszystkie domy zostały za naszymi plecami. Po lewej stronie w oddali znajdowała się Orla Skała i przebiegający obok niej szlak czarny. Szliśmy cały czas po prostym z lekkim podejściem po polnej drodze. Dokoła były łąki i teren bezleśny, jednak zbytnio nic nie było widać. Później weszliśmy do lasu i udaliśmy się na poszukiwanie Chybotka. Skała znajduje się kilka metrów od szlaku, jednak od razu ją zauważysz. Ktoś wrzucił na mapy Google zdjęcia tego miejsca. Zobacz, jak ciekawie wygląda.

Szlak na Chybotek

Głaz Chybotek w Szklarskiej Porębie – jeszcze kilka informacji

To miejsce położone jest na wysokości 565 m n.p.m. Jak sama nazwa wskazuje, kamień, który waży 15 ton, daje się rozkołysać. Nie próbowaliśmy, chociaż film z jego kołysania można znaleźć na YouTube. Zobacz poniżej. Obok leży wiele innych mniejszych skałek. Znajduje się tam kamień z napisem oraz tablica informacyjna.

Chybotek

Do Chybotka warto wybrać się z dzieckiem, ponieważ miejsce jest bardzo ciekawe. Dojazd z dzieckiem w wózku jest utrudniony, ale może się udać tym najkrótszym szlakiem lub naszą niebieską drogą. Jest to miejsce owiane legendą. Podobno skała ma blokować tajemnicze wejście do jaskini. W niej mają znajdować się bardzo cenne skarby. Niegdyś zwany był misą cukru. W Przesiecie w paśmie Karkonoszy znajduje się Ośrodek Wpoczynkowy Chybotek, który nazwę wziął właśnie od tego głazu.

Zobacz atrakcje w okolicy:

6. Góra Szrenica,
  7. Góra Śnieżne Kotły,
  8. Szczyt Wysoki Kamień,
  9. Atrakcje Szklarskiej Poręby.