Dzień dobry Nowy Rok 2021! Cichoń i niezwykle piękny szlak z Przełęczy Słopnickiej

Cichoń to zalesiona góra znajdująca się w Beskidzie Wyspowym. Szczyt mierzy 929 m n.p.m. i nie wyróżnia się spośród beskidzkich wysp. Należy do Korony Beskidu Wyspowego, więc w Nowy Rok postanowiliśmy właśnie zacząć od tego wzniesienia. W Sylwestra nawet nie czekaliśmy na północ. Otworzyliśmy szampana Piccolo już przed godziną 8, ponieważ Maja za chwilę szła spać, a chcieliśmy, żeby chociaż trochę poczuła sylwestrowy klimat. My też położyliśmy się wcześniej, żeby rano wypoczęci przywitać 2021 rok na górskim szlaku. Na szczyt Cichoń postanowiliśmy wejść zielonym szlakiem od strony Zalesia i Przełęczy Słopnickiej.

Wycieczka na Cicho to nasz 150 szlak, który przeszliśmy z dzieckiem i opisaliśmy na blogu. Wszystkie możesz znaleźć na mapie w tekście o górach z dzieckiem.

Szlak na Cichoń z dzieckiem

Przełęcz Słopnicka – parking

Pod górę Cichoń mieliśmy 45 minut dojazdu. Parking znajdował się przy stadionie LKS Zalesianka Zalesie i budynku Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego. Jest tam wypożyczalnia nart, ponieważ w okolicy przebiegają trasy narciarstwa biegowego wokół Mogielicy – najwyższego szczytu Beskidu Wyspowego. Współrzędne parkingu: 49.6324, 20.3399. pod górą Cichoń. Stamtąd kiedyś startowaliśmy na Jasionik mierzący 776 m n.p.m., na który nie prowadzi żaden szlak turystyczny. Przyjechaliśmy dzisiaj po godzinie 8. Na parkingu było jeszcze nikogo.

Przełęcz Słopnicka parking
Parking przy centrum

Piękny widok na Tatry z Zalesia i mapa turystyczna trasy na Cichoń

Zanim Maja z Angeliką się ubrały, to ja poszedłem za budynek centrum, ponieważ kiedyś stamtąd mieliśmy piękne widoki. Tym razem było podobnie. Niesamowicie wyglądał dzień i Nowy Rok 2021 budzący się do życia. Może to jakaś miła zapowiedź tego, jak on będzie wyglądał? Na pierwszym planie pojawiły się: Lubań i Gorc z wieżami widokowymi. Na sam deser zostawiłem sobie Tatry, które wyglądały nieziemsko. Poniżej zamieszczam mapę naszej trasy turystycznej na szczyt.

Informacje podstawowe o naszej trasie:

• Długość: 6 kilometrów,
  • Czas przejścia: 2 godziny i 35 minut,
  • Suma podejść: 210 metrów.
Słopnice - widok na Tatry
Słopnice - widok na Tatry i Gorce
Trasy Mogielica Tatry

Opis szlaku na szczyt Cichoń z Przełęczy Słopnickiej w Beskidzie Wyspowym

Z parkingu ruszyliśmy w drogę powrotną (od tej strony przyjechaliśmy samochodem) na Przełęcz Słopnicką 758 m n.p.m. Weszliśmy na drogę prowadzącą na parking na Polanie Wyrębiska pod Mogielicą. Pod 300 metrach od samochodu zeszliśmy na przełęcz i zatrzymaliśmy się przy mapie pasma górskiego. Długość szlaku na Cichoń to 2,6 km, dlatego trasa powinna nam zająć około jednej godziny. Szliśmy z dzieckiem, dlatego czas przejścia mógł się nieco przedłużyć.

Przekroczyliśmy drogę prowadząca z Zalesia do Słopnic Górnych i ruszyliśmy asfaltem przed siebie. Cały czas prowadził nas kolor zielony. Przez 800 metrów szliśmy po betonie i mijaliśmy kilkanaście domów. W oddali w dolinach unosiła się gęsta mgła. Z taką właśnie jechaliśmy od domu do samej Limanowej.

Przełęcz Słopnicka
Przełęcz Słopnicka. Teraz idziemy w kierunku góry, czyli prosto
W drodze na Cichoń - droga asfaltowa

Połowa trasy turystycznej na górę jest bardzo widokowa

Co chwilę zachwycaliśmy się widokami. Te były z każdej strony, jednak najlepiej było oglądać w oddali Tatry. Dawno nie mogliśmy oglądać takich pięknych krajobrazów. Bardzo ciekawe były także widoki na: Miejską Górę nad Limanową oraz Łopień, czyli sąsiad Mogielicy. Pięknie też wyglądały: Gorc, Lubań, Kiczora Kamienicka oraz Paproć. Odcinek asfaltowy prowadził po prostym z lekkim zejściem. Później było chwilę pod górę i odejście szlaku zielonego w prawo. Odejście jest dobrze oznaczone w terenie.

Widok na Tatry Słopnice
Po drodze od razu widok na Tatry
Szczyty Beskidu Wyspowego w drodze na Cichoń

Weszliśmy na polną drogę, a tam było coraz piękniej. Szliśmy 700 metrów odkrytym terenem pod górę i byliśmy oczarowani tym szlakiem. Czemu nas tutaj wcześniej nie było? Ciężko opisać to słowami, dlatego dodałem tutaj bardzo dużo zdjęć. Na mapie Beskidu Wyspowego to miejsce oznaczone jest punktem widokowym i słusznie. Pod koniec widoków Maja stwierdziła, że chce wejść do nosidełka, więc chyba przewidziała, że wszystko, co ciekawe to już się skończyło.

Szlak zielony Cichoń
Przełęcz Słopnicka - Cichoń
Wyspowy Słopnice szlak

Góra Cichoń – szczyt i oznaczenie

Weszliśmy w końcu do lasu i rozpoczęliśmy podejście. Leśna ścieżka wśród drzew prowadziła nas przez 1 kilometr w kierunku szczytu. Tutaj krajobrazów już nie było żadnych. Ktoś w oddali puszczał fajerwerki i zastanawialiśmy się, czemu to robi, gdy jest jasno? Przed samym szczytem było lekkie wypłaszczenie, a później pojawiła się tabliczka z oznakowaniem Cichonia, który znajduje się na Głównym Szlaku Beskidu Wyspowego „Beskidzkie Wyspy”.

Tabliczka stoi w środku lasu i nie jest dokładnie zlokalizowana w najwyższym punkcie, jednak zwykli turyści tacy jak my, uznajemy, że to właśnie tutaj jest szczyt. Góra położona jest w paśmie Ostrej. Miejscowi nazywają Cichoń Tokoniem, ponieważ kiedyś mieszkały tutaj głuszce, a toki to okres godowy tych ptaków.

Mama z dzieckiem idzie pod górę w lesie
Cichoń szczyt tabliczka

Jak dojść na Cichoń i ile się idzie?

• Tak jak my z Przełęczy Słopnickiej – 2,6 km,
  • Zielonym szlakiem z Przełęczy pod Ostrą – 1 km. Na przełęczy nie ma parkingu,
  • Czarnym szlakiem z Zalesia – 0,8 km. Współrzędne: 49.6344, 20.3762. Parking przy kapliczce.

Zrobiliśmy sobie zdjęcie i ruszyliśmy w drogę powrotną. Szliśmy tym samym szlakiem turystycznym w dół. Stwierdziliśmy, że te okolice warto odwiedzać z naszymi parami młodymi po ślubie na zdjęcia plenerowe. Te tereny są niesamowite. Po ponad 2 godzinach wróciliśmy na parking, gdzie pojawiło się już kilka samochodów. Jeszcze dodam, że byliśmy już na szczycie w 2013 roku i wtedy szliśmy od strony Ostrej. Dzisiaj szlak był o wiele piękniejszy.